سرانه مصرف لبنیات در ایران همچنان در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد

وزارتخانه‌های بهداشت و کشاورزی به دنبال توزیع رایگان شیر در مدارس




امین محمودی
 خبرنگار
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی از جزئیات طرحی برای افزایش سرانه مصرف و توزیع لبنیات با کالا برگ خبر داد که به تازگی به دولت ارائه شده است.
میراسلام تیموری در نشست خبری به مناسبت روز جهانی شیر با بیان اینکه اصلاح یارانه‌ها برای محصولات لبنی در صورتی که برنامه‌ای وجود نداشته باشد موجب کاهش مصرف می‌شود، اظهار داشت: به تازگی طرحی را به دولت ارائه داده‌اند که لبنیات با کالا برگ توزیع شود که در این صورت سرانه مصرف افزایش خواهد یافت.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی با اشاره به جزئیات این طرح گفت: با احتساب سرانه مصرف 90 کیلوگرم هزینه خانوار شیر در ماه 75 هزار تومان خواهد شد بنابراین به دولت پیشنهاد دادیم که معادل این میزان را کالا برگ محصولات لبنی به مردم بدهد تا آنها بتوانند صرفاً اینگونه محصولات را خریداری کنند.
وی افزود: مبالغ یارانه 300 و 400هزار تومان اختصاص یافته به دهک‌های 1 تا 9 جامعه پس از اصلاح ارز ترجیحی برای جبران افزایش 4 قلم کالا بسیار مناسب و حتی بیشتر هم است، ولی با این حال سازمان‌های نظارتی جلوی افزایش قیمت دیگر کالاها را بگیرند.
تیموری افزود: در صورتی که دولت کالابرگ محصولات لبنی توزیع کند خانواده‌ها به میزان کافی از اینگونه محصولات استفاده خواهند کرد و سلامتی آنها کمتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بخشی از وظایف صنایع لبنی کاهش هزینه‌های تولید است و نباید به هر قیمتی که صنایع لبنی تولید کردند مردم قیمت آن را بپردازد، گفت: دقیقاً حرف درستی است و ما هم به اینگونه قیمت‌گذاری که بر اساس هزینه‌های تولید باشد اعتراض داریم و طرحی را با اتاق بازرگانی بررسی می‌کنیم که نوع قیمت‌گذاری‌ها را تغییر دهیم.
 تیموری افزود: در روش قیمت‌گذاری به ازای هزینه تولید، امکان رقابت و بهره‌وری پایین می‌آید دولت باید اجازه بدهد بازارهای صادراتی باز باشد تا تولیدکنندگان در مقایسه با شرکت‌های بزرگ دنیا خودشان را ارزیابی کرده و بهره‌ور سازند.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی در پایان گفت: وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی به‌دنبال توزیع رایگان شیر در مدارس هستند تا علاوه بر افزایش مصرف سرانه شاهد پویایی تولید این محصول ارزشمند در کشور باشیم.
این مقام صنفی در خصوص افزایش قیمت لبنیات در سال‌جاری نیز گفت: از ابتدای سال تاکنون لبنیات یکبار افزایش قیمت به خود دیده است که این امر ناشی از افزایش قیمت شیر از 6هزار و 400 تومان به 12 هزار تومان و اصلاح ارز ترجیحی بوده است.
مصرف سرانه لبنیات در کشور کمتر از 90 کیلوگرم است
در همین خصوص حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع فرآورده‌های لبنیات با بیان اینکه کاهش مصرف شیر به صنعت زیان وارد کرده است، افزود: مصرف شیر از مدارس باید آغاز شود و در عادت غذایی فرزندان باید گنجانده شود از این‌رو طرح شیر مدارس باید به‌عنوان فرهنگ در مدارس جا بیفتد.
وی تأکید کرد: طرح شیر مدارس به‌صورت ناقص مصوب و اجرا شده است و 5 تا 6 درصد از نیاز کودکان به شیر را تأمین می‌کند و اگر پیوست فرهنگی این کار بدرستی انجام می‌شد عادت مصرف شیر در کودکان ایجاد و نهادینه می‌شد.
مشاور انجمن صنایع فرآورده‌های لبنیات خاطرنشان کرد: میانگین مصرف لبنیات در اتحادیه اروپا حدود 260 کیلوگرم در سال است و این در حالی است که سرانه مصرف در ایران کمتر از 90 کیلوگرم است، هر چند برخی از آمارهای وزارت بهداشت حاکی از آن است سرانه مصرف لبنیات به 70 کیلوگرم رسیده است.
تولید شیر در کشور کاهش نیافته است
احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران، با بیان اینکه بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای حجم تولید شیر خام کاهش پیدا نکرده است، افزود: گزارشی از تعطیلی واحدهای تولید بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای نداشته‌ایم.
 وی تأکید کرد: اصلاح نژادی در گاوداری‌های کشور با قدرت دنبال می‌شود و 25 درصد از اشتغال در بخش کشاورزی در این حوزه است.
مقدسی در ادامه گفت: میزان تولید شیر دام‌های کشور مطابق با میانگین کشورهای اروپایی است و مشکلی از این نظر وجود ندارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7925/9/615570/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها