محافظه‌کاران شامگاه دیروز ابقای نخست‌وزیر بریتانیا را به رأی گذاشتند

«جانسون» در گرداب رسوایی ها


زهره صفاری/ رسوایی «پارتی گیت» برای «بوریس جانسون» هزینه‌ای سنگین‌تر از حد تصورش داشت و با برافروختن خشم محافظه‌کاران هم حزبی‌اش، او را به صندلی داغ استیضاح کشاند. اتفاقی که فارغ از نتیجه‌اش، برای نخست‌وزیر بریتانیا دو سر سوخت بود و اعتبار و آینده سیاسی او را وارد چالشی جدی کرده است.
براساس گزارش یورونیوز، «جانسون» عصر یکشنبه مطلع شد که هم حزبی‌هایش 24 ساعت بعد قرار است ریاست او بر حزب محافظه‌کار را به رأی بگذارند و دست‌کم 54 امضای لازم برای این رأی‌گیری به رئیس کمیته 1922 پارلمان داده شده است. این در شرایطی است که تا عصر دیروز تنها 73 نماینده محافظه کار که عمده آنها از اعضای کابینه جانسون بودند، حمایت خود از نخست‌وزیر را اعلام کردند اما با توجه به اینکه 180 رأی موافق از 359 نماینده محافظه‌کار، برای سقوط «جانسون» کافی بود و رأی‌گیری به‌صورت محرمانه و با رعایت اصل فاش نشدن نام موافقان و مخالفان انجام شد، تا لحظه آخر امکان هیچ پیش‌بینی وجود نداشت.
بازی باخت- باخت «جانسون»
گرچه باخت «بوریس جانسون» در برابر مخالفانش در نشست دیشب به منزله از دست رفتن ریاست حزب حاکم و در پی آن جایگاه نخست‌وزیری بود اما کسب رأی اعتماد از جلسه محافظه‌کاران نیز تنها او را در یک سال پیش رویش از یک چالش رهایی می‌داد و درنهایت ماهیت این جلسه بود که آینده سیاسی و بخت او برای پیروزی در انتخابات‌های آتی را با اما و اگرهای بسیار همراه می‌کرد.
از طرفی، اینکه او نخستین نخست‌وزیر تاریخ بریتانیا است که به خاطر قانون شکنی و برگزاری میهمانی ممنوعه داونینگ استریت در اوج محدودیت‌های کرونایی انگلیس، از سوی پلیس جریمه شده نیز کار او را دشوارتر خواهد کرد.
به نوشته «بی بی‌سی» انگلیسی، خانه شماره 10 با حمایت کامل از نخست‌وزیر در راستای کمرنگ کردن تبعات این جلسه برای «جانسون»، رأی‌گیری محافظه کاران را فرصتی برای پایان دادن به شایعات چندین ماهه درباره سرنوشت کابینه بریتانیا عنوان کرده است. این در حالی است که نتایج نظرسنجی‌های اخیر «YouGov» نشان می‌دهد طرفداران مردمی «جانسون» نیز خواستار استعفای نخست‌وزیر هستند. با این حال آقای نخست‌وزیر همچنان مصر به ماندن است و به نوشته «رویترز» در آخرین مصاحبه خود نیز اعلام کرده حاضر به ترک پستش نیست و عقب‌نشینی در این برهه را بی‌مسئولیتی  می داند.
به باور تحلیلگران «گاردین»، تنها نکته مثبت این جلسه برای جانسون این است که میزان حمایت نمایندگان بریتانیایی از نخست‌وزیر مشخص خواهد شد. موضوعی که به گفته یکی از نمایندگان، «ترزا می» آن را از دست داده بود.
با این حال یکی از وزرای سابق جانسون معتقد است حمایت حداکثری شاید برای ماندن نخست‌وزیر لازم باشد اما برای بقای سیاسی او کافی نیست و او باید اعتماد از دست رفته‌اش را بازیابد. چراکه در نگاه عامه، تصویر جانسون از یک سیاستمدار خوش‌شانس برنده برگزیت به دروغگویی قانون‌شکن بدل شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7925/4/615585/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها