معاون اجرایی رئیس‌جمهور در سفر به خوزستان خبر داد

طرح توسعه آبادان و خرمشهر روی میز دولت




گروه سیاسی/ پس از حادثه سقوط متروپل، تقریباً هر روز یک چهره ارشد دولت، اعم از وزیر یا معاون رئیس‌جمهور در آبادان حضور پیدا می کند، جلوه‌ای عملی و عینی از حضور میدانی دولتمردان که مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت. رهبر انقلاب در سخنرانی 14 خرداد به عملکرد وزیر کشور پس از سقوط متروپل اشاره کرده و فرمودند: «امروز که دشمن در صدد تخریب مسئولان انقلابی است، وظیفه قدرشناسی از مسئولان انقلابی سنگین‌تر است؛ در همین قضیه آبادان که یک وزیر چند روز بالای سر کار می‌رود و یا اینکه رئیس‌جمهور محترم و معاون او به دیدار خانواده‌های جانباختگان می‌روند، باید قدرشناسی شود.» واقعیت این است که احمد وحیدی ساعاتی پس از وقوع حادثه در آبادان به این شهر رفت و 6 روز تمام در محل حادثه حضور یافت تا عملیات امداد و نجات، در بالاترین سطوح هماهنگی و امکانات کشور برای این شهر هماهنگ و بسیج شود. تجلیل رهبر انقلاب از وزیر کشور، هم نشان‌دهنده درستی مسیر و شیوه حکمرانی است که از سوی دولت مردمی انتخاب شده و هم نشان‌دهنده مسئولیت سنگینی است که اعضای دولت پس از این برعهده دارند.
خرمشهر و آبادان در کانون توجه دولت
در راستای همین حضور میدانی، روز گذشته سیدصولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز به آبادان سفر کرد و در محل حادثه متروپل هم حضور یافت. آنچه باعث افزایش حضور میدانی دولتمردان در خوزستان و مشخصاً آبادان شده است، بررسی فرایندهای امداد، نجات و آواربرداری متروپل است. اما با‌ وجود سنگینی این حادثه، متروپل صرفاً یک علت حضور است، علت شاید مهم‌تر و اصلی‌تر، بررسی فرایندها، راه‌ها و زمینه‌های توسعه و رفع محرومیت از دو شهر خرمشهر و آبادان است. به عبارت دیگر، اگر برای برخی، متروپل بهانه‌ای برای توجه به آبادان و خرمشهر شد، دولت از مدت‌ها پیش توجه ویژه‌ای به آبادان و خرمشهر مبذول داشت. عزم دولت برای توسعه دو شهر خرمشهر و آبادان، اسفندماه سال گذشته، پس از جلسه ویژه بررسی مسائل شهرستان‌های خرمشهر و آبادان کلید خورد که با حضور و ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شد. معاون اجرایی رئیس‌جمهور هم روز گذشته، هرچند از متروپل و فرایند آواربرداری بازدید کرد، اما علت دیگر این سفر، جمع‌بندی نهایی «طرح توسعه شهرستان‌های آبادان و خرمشهر» بود. این دومین سفر صولت مرتضوی به آبادان پس از سقوط متروپل است.
جلسه ویژه 27 اسفند برای رفع مشکلات خوزستان
هرچند این روزها حضور میدانی اعضای دولت در خوزستان و آبادان محل توجه است، اما پیشگام این حضور میدانی شخص رئیس‌جمهور است. آیت‌الله رئیسی، سال گذشته، طی 6 ماه پس از آغاز به کار دولت، 3 بار به استان خوزستان سفر کرد. یکی از پیامدهای این حضور میدانی، برگزاری «جلسه ویژه بررسی مسائل شهرستان‌های خرمشهر و آبادان» بود. این جلسه، 27 اسفندماه سال گذشته، با حضور رئیس‌جمهور و اعضا و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط برگزار شد. «طرح توسعه شهرستان‌های آبادان و خرمشهر» خروجی و نتیجه این جلسه بود.
آیت‌الله رئیسی در این جلسه با اشاره به اینکه این دو شهر با این همه امکانات خدادادی نباید از مشکلات متعدد رنج ببرند، تأکید کرد که ظرفیت‌های موجود در این خطه بخوبی برای پیشرفت همه‌جانبه استان کفایت می‌کند. رئیس‌جمهور از دستگاه‌های مختلف که در زمینه بهره‌برداری از منابع و ظرفیت‌های استان خوزستان فعال هستند، خواست تا به نحو احسن به مسئولیت‌های اجتماعی خود در خوزستان عمل کنند. حل مسأله اشتغال استان و این دو شهر، فعال‌ترشدن گمرک خرمشهر، لایروبی اروندرود و تسریع در تکمیل خط آهن شلمچه به بصره، از تأکیدات رئیس‌جمهور در این جلسه بود.
جمعه گذشته نیز آیت‌الله رئیسی، در چهارمین حضور خود در خوزستان، به آبادان سفر و از محل ریزش متروپل بازدید کرد. رئیس‌جمهور در شورای اداری آبادان تأکید کرد که «حتما باید با کسانی که برای سودجویی بیشتر، با سوداگری و روابط ناسالم و مفسدانه چنین حوادثی را رقم می‌زنند، برخورد عبرت‌آموزی صورت گیرد.» یا اینکه «خاطیان بدانند که گذر زمان آنان را از مسئولیت و پاسخگویی مبرا نخواهد کرد.» اما رئیس‌جمهور در این جلسه هم اشاره کرد که توجه دولت به خوزستان، فراتر از متروپل است. وی با بیان اینکه «مسائل خوزستان و آبادان منحصر در رسیدگی به پرونده متروپل نیست، بلکه همه مسائل خوزستان باید به‌صورت جدی پیگیری شود» اظهار کرد: «موضوع رسیدگی به مسائل خوزستان و آبادان را جزو اولویت‌ها قرار داده‌ایم و کارگروهی نیز از قبل در این زمینه فعال شده و در حال پیگیری مسائل است.»
آواربرداری از متروپل تا زمان پایان کار
در راستای همین تأکید آیت‌الله رئیسی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور روز گذشته به منظور جمع‌بندی نهایی «طرح توسعه شهرستان‌های آبادان و خرمشهر» به آبادان سفر کرد. مرتضوی به‌عنوان نخستین برنامه این سفر، از محل حادثه متروپل بازدید کرد. وی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدیده حادثه متروپل، با بیان اینکه عملیات آواربرداری از متروپل تعطیل‌‌شدنی نیست و همه دستگاه‌ها با امکانات موجود پای کار هستند و تا زمان اعلام پایان کار از سوی مسئولان استان خوزستان عملیات آواربرداری در متروپل ادامه دارد، اظهار کرد: مجوزهای لازم برای تخریب و تثبیت سازه متروپل پیش‌بینی شده است، عملیات آواربرداری در متروپل با تدبیر پیش رفته و قرارگاه خاتم‌الانبیاء به‌عنوان پیمانکار وارد عمل شده همچنین دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز با تمام ظرفیت به میدان آمدند.
سفری برای پیگیری مسائل خرمشهر و آبادان
معاون اجرایی رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود، با اشاره به سفر جمعه گذشته رئیس‌جمهور به آبادان و بازدید از محل حادثه متروپل همچنین دستورات صادر شده از سوی وی، اظهارکرد: در سفر به آبادان و خرمشهر مشکلات این دو شهرستان‌ احصا شده تا با پیش‌بینی اعتبارات لازم، بخشی از مشکلات مردم این منطقه حل شود.
وی در همین راستا، از سدهای سه‌گانه (سد مارد، سد بالادست بهمنشیر و سد پایین‌دست بهمنشیر) بازدید کرد. معاون اجرایی رئیس‌جمهور، پس از نشست کارگروه طرح توسعه دو شهر خوزستان نیز، با اشاره به اینکه بر اساس دستور رئیس‌جمهور پس از بازدید نوروزی از مناطق شلمچه و شهرستان‌های آبادان و خرمشهر، تدوین طرح توسعه این دو شهرستان به حوزه معاونت اجرایی ریاست جمهوری تفویض و جلسات کارشناسی آن در استان انجام شد، گفت: ‌امروز(دوشنبه) برای بررسی فرایندها و نهایی کردن طرح‌ها در آبادان حضور یافتم تا با بررسی طرح‌های توسعه‌ای با حضور استاندار، مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی منطقه به ویرایش نهایی برسیم.
مرتضوی با بیان اینکه این طرح‌ها در چند بخش دسته‌بندی شده‌اند و نخست، طرح‌هایی هستند که نیاز به منابع عمرانی دارند، افزود: اعتبارات لازم برای آنها از محل منابع عمومی و دیگر منابع دستگاه‌های اجرایی و کمک‌های منطقه آزاد اروند و استانی تأمین می‌شود تا طرح‌ها در یک بازه زمانی پنج‌ساله تکمیل شوند.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: در حوزه اشتغال و مسکن نیز برای تأمین زمین و تسهیلات پیش‌بینی خواهد شد و برای اشتغال‌زایی که نیازمند سرمایه‌گذاری است، به دستگاه‌های مختلف اجرایی و حاکمیتی توصیه شده نسبت به سرمایه‌گذاری صنعت در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها مساعدت کنند و تسهیلات لازم هم برای اشتغال خرد و کلان بررسی خواهد شد تا با کمک بانک‌های عامل تسهیلات مورد نیاز پیش‌بینی و پرداخت شود.
وی در پاسخ به این سؤال که مردم خرمشهر و آبادان چه زمانی می‌توانند شاهد نتایج مثبت تصمیمات این کارگروه باشند، گفت: به‌طور قطع ما طرح توسعه این دو شهرستان را طی چند هفته آینده تصویب و برای اجرا ابلاغ می‌کنیم و از همین امسال ان‌شاءالله منابع لازم پیش‌بینی شده و در اختیار استان قرار خواهد گرفت تا مردم هرچه‌سریع‌تر شاهد برکات این مصوبات باشند.
معاون رئیس‌جمهور این را هم گفت که پس از برگزاری آخرین جلسه استانی کارگروه، نهایتاً در جلسه دیگری با حضور استاندار و نمایندگان دستگاه‌های ملی این طرح‌ها نهایی و در بازه زمانی کوتاه برای تصویب به دولت ارسال خواهد شد.
نگاه به خوزستان، یک پدیده عمومی در دولت
با توجه به این شواهد، می‌توان گفت نگاه ویژه به خوزستان و مشخصاً شهرهای آبادان و خرمشهر، یک مسأله مهم در دولت است. همچنین سفرهای شخص رئیس‌جمهور به خوزستان، نشان می‌دهد که رئیس دولت، خود پیش‌برنده اصلی طرح‌های توسعه‌ای و رفع نیازهای اقتصادی و اجتماعی این استان است. با وجود این تکاپوی همگانی در دولت و کار و حضور میدانی اعضای آن در بزنگاه‌های خاص نیز به نوبه خود، زمینه بروز و ظهور بیشتر این کار میدانی را فراهم می‌کند که حادثه سقوط متروپل آبادان از آن جمله است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7925/2/615594/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها