اخبــــار



پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
«درگذشت مبارز قدیمی و یار دیرین امام بزرگوار جناب حجت‌الاسلام آقای سیدمحمود دعایی رحمةالله‌علیه را به خاندان گرامی بویژه همسر و فرزندان مکرّم و نیز مجموعه بزرگ دوستداران و همکاران ایشان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان برخوردار از صفات نیک و پسندیده‌ای بودند: صفا و سلامت نفس، فروتنی و ساده‌زیستی، پاکدستی و قناعت، ارادت عمیق و راسخ به امام بزرگوار و انقلاب و پایداری و وفا در دوستی و رفاقت. گذشته ایشان در عراق و ایران در دوران مبارزات هم فصل مُشبِع دیگری است که موجب رحمت و مغفرت الهی است ان‌شاءالله. از خداوند متعال تفضلاتش را برای آن مرحوم مسألت می‌کنم.»


رئیس دستگاه قضا:
تحقیقات متروپل سریع‌تر تکمیل شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، روز گذشته دستوراتی را  در راستای رسیدگی دقیق و سریع درخصوص پرونده‌هایی که در استان خوزستان در رابطه با فروریختن ساختمان متروپل تشکیل شده، صادر کرد؛ از جمله آنکه به معاون اول خود دستور داد موضوع را از این حیث که ممکن است رسیدگی به پرونده برخی افراد تحت تعقیب قرار گرفته در صلاحیت تهران باشد، بررسی کند. وی افزود: چنانچه امکان تفکیک وجود ندارد، بر اساس ضوابط تدبیری شود تا در یک مرجع با سرعت، نظم و هماهنگی توأمان باشد و بدین‌ترتیب امکان حاشیه‌سازی از آنهایی که قصد حاشیه‌سازی دارند، سلب شود. قاضی‌القضات همچنین به معاون اول دستگاه قضایی دستور داد که نسبت به اتمام سریع‌تر تحقیقات درخصوص حادثه متروپل آبادان پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا پرونده هر شخص به هر میزانی که در این حادثه مقصر بوده طبق قانون تکمیل شود.
رئیس عدلیه در ادامه از برخی رسانه‌های داخلی که بعضی دروغ‌ها و مطالب خلاف واقع را درخصوص حادثه متروپل منتشر می‌کنند گلایه کرد و به آنها تذکر داد که مبادا ناخواسته در زمین دشمن بازی کنند. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: افراد متدین و وظیفه‌شناس عنایت داشته باشند، خبری که می‌خواهند منتشر کنند، آیا صحت دارد یا نه. حتی اگر صحت داشته باشد با چه ادبیاتی باید منتشر کنند و چه کسی از این خبر بهره می‌برد؟ آیا این خبر به تحقق عدالت کمک می‌کند؟ مبادا برای دشمن سوژه‌سازی شود. قاضی‌القضات در ادامه مشخصاً به انتشار خبر و تفاسیر خروج یکی از مسئولان سابق استان خوزستان از کشور و سپس بازگشت او به ایران اشاره کرد و گفت: هیچ کدام از مسئولین ذیربط و هیأت‌های اعزامی (دولت، مجلس و دادستانی کل کشور) نسبت به فرد مورد اشاره در خصوص فروریختن ساختمان آبادان گزارشی ارائه نداده‌اند و طبیعتاً اقدام قضایی نیز در مورد وی در این خصوص صورت نگرفته است.

اتهامات استاندار سابق خوزستان در نامه دانشجویان به اژه‌ای

دفاتر بسیج دانشجویی در ۴۰۰ دانشگاه کشور طی نامه‌ای از حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا خواستند تا براساس قانون و با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب، در اسرع وقت با تمامی مسئولین دولتی و غیردولتی که مستقیم یا غیرمستقیم با عدم نظارت خود، منجر به رقم خوردن حادثه تلخ متروپل شدند برخورد قضایی صورت گیرد.
به گزارش فارس، در ابتدای این نامه آمده است: «با استناد به ماده 4 و 8 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب نسبت به پیگیری مقصران حادثه و مجازات عبرت آموز آنان با همکاری قوه قضائیه، از جنابعالی تقاضا داریم تا در اسرع وقت تمامی مسئولین دولتی و غیردولتی که مستقیم یا غیرمستقیم با عدم نظارت خود، منجر به رقم خوردن این فاجعه انسانی (با استناد به ماده 291 قانون مجازات اسلامی مربوط به عمل ترک فعل در جنایات غیرعمدی) شدند برخورد قضایی صورت گیرد.» در بخش دیگر از این نامه آمده است: «با بررسی‌های انجام شده طبق آیین‌نامه و اهداف و وظایف مسئولین، سازمان‌های دولتی ذیل در این حادثه دخیل بودند: مدیران دولتی وقت من جمله استانداری و فرماندار وقت آبادان که در زمان اجرای پروژه نظارت کافی نداشتند علی‌الخصوص شخص استاندار وقت که طبق آیین‌نامه موظف به نظارت و مراقبت در اجرای برنامه‌های عمرانی (ملی، استانی) و در صورت لزوم دادن تذکر به مسئولین اجرایی و یا اعلام مراتب به سازمان و وزارتخانه مربوطه در جهت رفع نواقص احتمالی و همچنین معاونت هماهنگی امور عمرانی وقت استان خوزستان که موظف به کنترل برنامه‌ای پروژه‌های استان با استفاده از سامانه کنترل و نظارت بر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و ارائه گزارش تحلیلی از پروژه‌های استان بوده است.»
در ادامه این نامه تصریح شده است: «عباس احمد آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی که با اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان باعث تغییر روند انتخاب و ناظر شدند به نحوی که ناظر را کارفرما باید انتخاب کند در حالیکه به عقیده بسیاری از کارشناسان و مسئولین نظام مهندسی این دستورالعمل فسادزاست چرا که در اینصورت نظارت شونده خود، ناظر را انتخاب می‌کند و این امکان انتخاب ناظری را که به دنبال منافع نظارت شونده یا مالک هست فراهم می‌کند.» همچنین دانشجویان در این نامه خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای تأکید کردند: «با توجه به اینکه برخورد قضایی با مقصرین این حادثه تبدیل به یک مطالبه عمومی بین مردم علی‌الخصوص مردم داغدار شهر آبادان شده است، بنا بر ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری از جنابعالی درخواست برگزاری دادگاه علنی برای رسیدگی به این حادثه را داریم.»

نمایش مجدد تحریم علیه ایران

وبسایت وزارت خزانه داری امریکا دیروز دوشنبه از تحریم سه فرد مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد. به گزارش تسنیم طبق این خبر، اعضای «مرکز هدف گیری تأمین مالی تروریسم» 16 فرد، نهاد و گروه‌های وابسته به سازمان‌ های تروریستی در منطقه را تحریم کردند. از جمله این افراد، سه فرد مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران بوده است. مرکز هدف گیری تأمین مالی تروریسم، یک مرکز مشترک میان هفت کشور امریکا، بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات متحده عربی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7925/2/615595/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها