مدیرعامل صندوق هنر در گفتوگو با «ایران» :
همه توانمان را برای یارانه بیمه گذاشتهایم
مریم سادات گوشه
خبرنگار
از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و اصحاب فرهنگ وهنر همچون سایر مشاغل به مشکلات عدیدهای برخورد کردند صندوق هنر سعی بر رفع مشکلات هنرمندان داشت. اکنون برخی هنرمندان در خصوص بیمه تأمین اجتماعی و تمدید آن با شعب تأمین اجتماعی مشکل پیدا کردهاند. آغاز فروردین ماه با شیوع کرونا صندوق هنر به تمامی هنرمندان اعلام کرد که حق بیمه تأمین اجتماعی سه ماهه ابتدای سال را به عهده میگیرد و برای هنرمندان رایگان خواهد بود. اما بسیاری از هنرمندان بهدلیل ادامه دار شدن شرایط کرونا با این تفکر که هنوز حق بیمه آنها رایگان است، به خاطر پرداخت نکردن حق بیمه سه ماهه تابستان به مشکل برخوردند.
سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق هنر در پاسخ به این مشکل به «ایران» میگوید: «ما مرتباً با تکرار و بهصورت متناوب اطلاعیه دادهایم که بیمه سه ماهه فصل بهار رایگان است و ما آن را پرداخت کردیم. بنابراین همه شنیدهاند که تیر و مرداد و شهریور به عهده خودشان است. و باید مثل گذشته سهم 8 درصد خود را بپردازند. روال ما با بیمه تأمین اجتماعی هم مشخص است. یعنی کسانی که بیمه شده هستند، آن سه ماه را پرداختهایم بخش خیلی کمی مانده آن هم آن دستهای هستند که خودشان حق بیمهشان را پرداخت کردهاند و ما آن را به کارتشان واریز خواهیم کرد.»
او در پاسخ به اینکه بیمه تکمیلی امسال با سال گذشته چه فرقی دارد آیا خدماتدهی این بیمه بهتر از سال گذشته است؟ تصریح کرد:«بیمه تکمیلی امسال چند تا تغییر دارد. یکی اینکه سه ماهه اول قرارداد را خودمان پرداخت کردیم. ما هر سال اول تیرماه ثبتنام میکردیم امسال اول مهرماه ثبتنام کردیم و سه ماه را رایگان جلو بردیم. یعنی هنرمندان به جای 15 ماه 12 ماه را پرداخت کردهاند. در حالیکه در بازار حق بیمه نسبت به سال گذشته بیشتر از 400 درصد افزایش پیدا کرده، اما برای هنرمندان خیلی افزایش کمی داشت و در حقیقت بخش اعظم آن را صندوق پرداخت کرده است و کسی که سال گذشته 400 هزار تومان بابت حق بیمه میداد، امسال 500 هزار تومان پرداخت کرده است. یعنی چیزی در حدود 20 تا 25 درصد افزایش قیمت داشتهایم و این بار مالی زیادی برای صندوق داشته است. صندوق توان بالایی ندارد و ما همه توانمان را برای یارانه بیمه گذاشتهایم و هزینههای درمان را میتوانیم کمک کنیم.»
سیدزاده در مورد برطرف شدن مشکل سامانه بیمانو افزود: «سامانه بیمانو هم دوباره مشکلش برطرف شده و مدارک بهصورت آنلاین بارگذاری میشود.»
بسیاری از هنرمندان سؤال میکنند که به ما پیامک از طرف صندوق هنر آمده که مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان به حسابشان واریز شده این درحالی است که هنوز هنرکارت به دستشان نرسیده است. او در پاسخ به این پرسش که برای چه تعداد هنرمند بهصورت قطعی هنرکارت صادر خواهد شد، تصریح کرد: «63 هزار نفر ثبتنام هنر کارت کردهاند. ما دیدیم اکثر هنرمندان در ایام کرونا بیکار شدهاند و این را معوق بیکاری به هنرمندان میدهیم. ما هنرکارت را هم صادر و برای همه افتتاح حساب کردهایم و این مبلغ تا امروز برای 40 هزار نفر واریز شده و برای بقیه هم واریز خواهد شد.»
مدیرعامل صندوق هنر در پاسخ به اینکه هنرمندان بسیاری میخواهند بدانند کی کارت به دستشان میرسد؟ تصریح کرد:«صدور کارت کار زمانبری است برای همین به هنرمندان گفتیم که این حساب افتتاح شده اما صدور کارت زمانبر است اما اگر کسی این پول را زودتر میخواهد میتواند با مدارک خود به بانک آینده مراجعه کرده و پول را زودتر دریافت کند.»
سیدزاده در ادامه افزود: «صدور کارت اما و اگرهایی دارد. بسیاری عکسهای خوبی در سامانه بارگذاری نکردند و همین مانع از صدور کارت شده است. ما تیمی گذاشتهایم تا این عکسها را پالایش کنند. تا امروز نزدیک به 14 هزار کارت برای صدور رفته و فرآیند آن شروع شده و ما تا آبان ماه بخش زیادی از کارتها را میدهیم این کارت چند جنبه دارد هم کارت بانکی است و هم کارت باشگاه صندوق و هم کارت شناسایی است.»
در این روزهای کرونایی
علیرضا کوشک جلالی بسیار فعال و یک جایزه بگیر...
رضا آشفته
منتقد
در این روزهای کرونایی، علیرضا کوشک جلالی توانسته 13 گارگاه آموزشی برگزار کند و در انتشار 8 متن بکوشد و همچنین یک جایزه معتبر دیگر از آلمان دریافت کند وجایزه «بنیاد ادبیات آلمان» به علیرضا کوشک جلالی را به نام خود ثبت کند.
جایزه بنیاد ادبیات آلمان
«بنیاد ادبیات آلمان» حامی ادبیات معاصر آلمان است که در سال 1980 در شهر دارمشتات آلمان با همت انجمن جهانی قلم در آلمان، آکادمی زبان و شعر آلمان، انجمن مبادله تجارت کتاب آلمان، انجمن نویسندگان آزاد آلمان، انجمن کتابخانههای آلمان و انجمن جمعآوری کلمه تأسیس شد. بودجه سالانه این بنیاد دو میلیون یورو است که از وزارت فرهنگ آلمان دریافت میکند. یکی از وظایف این بنیاد، دادن بورسیه به نویسندگان آلمانی زبان و عرصه مهم دیگر، «حمایت و بسط ادبیات سنتی آلمان» و اهدای جوایز مختلف ادبی و فرهنگی است. یکی از جوایز «بنیاد ادبیات آلمان» در چارچوب برنامه «سرآغاز نوین فرهنگی» برای آثار نویسندگان آلمانی زبان در سال 2020 به نمایشنامه «پابرهنه، لخت، قلبی در مشت» اثر علیرضا کوشک جلالی رسید.
هشت کتاب
بخشی از محصولات دوران کرونای علیرضا کوشک جلالی، هشت اثر جدید است. که شامل سه نمایشنامه در انتشارات مهر نوروز به نامهای «پا برهنه، لخت، قلبی در مشت» (برنده جایزه نمایشنامهنویسی مردمی در آلمان1999) و «هتل اروپا» و «دستنیافتنیها، » دو نمایشنامه در نشر افراز: «سکوت بردهها» و ترجمه نمایشنامه «سیستم گرونهلم»، دو نمایشنامه (باد زرد/وینسنت ونگوگ و ترجمه نمایشنامه راهزنان اثر فریدریش شیلر) و یک داستان «باد زرد/وینسنت ونگوگ»، نشر آماره. است
کارگاه آموزشی در دوران کرونا
علیرضا کوشکجلالی (برنده جایزه افتخاری تئاتر شهر کلن/آلمان در سال 2016)، از زمان شروع کرونا حدود 12- 13 کلاس آنلاین در زمینه نمایشنامهنویسی، کارگردانی و بازیگری در سراسر دنیا برگزار کرده است. او درباره این روزها میگوید: «کرونا بیرحمانه میتازد، اما هنرمندان آلمان با تمام وجود مقاومت میکنند تا صحنه تئاتر و زندگی خالی نماند. البته باید یادآور شوم که بدون کمک مالی و معنوی ارگانهای دولتی به سالنهای نمایش، گروههای تئاتری و... هیچ نمایشی نمیتوانست به صحنه برود. با تمام این کمکها، باز هم شاهد فشار شدیدی هستیم که بر دوش هنرمندان سنگینی میکند. برای مثال طی آخرین خبر ستاد مبارزه با کرونای شهر کلن، ما هر شب پذیرای تنها 20 تماشاچی هستیم، که این ضرر اقتصادی بزرگی برای گروه اجرایی است. اما بدون حمایت دولت همین اجراهای حداقلی هم ممکن نبود. امیدوارم در ایران نیز هر چه زودتر کمکهای مناسبی به هنرمندان تئاتر و تمام فعالین هنرهای نمایشی صورت گیرد تا چراغ تئاتر، چراغ زندگی در میهنمان رنگ نبازد. کرونا دنیا را به تعطیلی محکوم کرده و ما چارهای نداریم جز اینکه دنیا را به مسیر زندگی رهنمون کنیم. در این دوران تلخ که مرگ تدریجی و طاقتفرسا و افسردگی مطلق در گوشه و کنار شهر کمین کرده، تجربه سختی را از سر میگذرانیم که کمتر نسلی طعم آن را چشیده است. انسان این دوران به سرگشتگی وحشتناکی دچار شده است که دارای جنبههای بسیاری مثبتی نیز هست، که این خود حاکی از آبزورد بودن زمانه ماست. بخشی از تجارب زندگی ما کمدی است و بخش دیگرش تراژدی. زندگی این گونه است: در غمگینترین لحظات، چیزهای احمقانهای از ذهنتان میگذرد که باعث میشوند شما بخندید. دنیای ما خطی و یکنواخت نیست. در هر پدیده اجتماعی چیزهایی وجود دارد که شما را به خنده، خلاقیت و تفکر بیندازد. کرونا مجبورمان کرد به سوی کشف شیوههای نوین ارتباطی گام برداریم که این شیوهها، هم بسیار دشوار و هم امیدوارکننده هستند، چراکه پتانسیل تازهای را به منظور همکاریهای گسترده، در سطح جهانی ایجاد میکند و شاید بتوان به وسیله این امکانات جدید، از این شرایط نامطلوب بهترین بهره را ببریم. ویژگی خاص برگزاری کلاسهای آنلاین این است که هنرجویان کشورهای مختلف، بدون هیچ خطری، امکان شرکت در آن را دارند. برای نخستین بار به صورت آنلاین در 4 شهر ایران و آلمان مشغول تمرین نمایش هستیم که اولین اجرای نمایش با تمرینات آنلاینی، قرار بود در شهر کلن به زبان آلمانی به صحنه برود. اما به خاطر بالارفتن آمار مرگ کرونایی برنامهها به هم خورد. چیزی که نمیفهمم این است که چرا دولت آلمان سیاستی یکدست در برابر کرونا ندارد. جلوی تئاتر گرفته میشود ولی هر روز توریستهای ایرانی بین آلمان و ایران در سفرند و تقریباً بدون هیچ کنترل بهداشتی در ارتباط با کرونا در حال بردن و آوردن سوغاتی، خرید خانه، برگزاری عروسی و مراسم ختنهسوران و... هستند. این چه سیاستی است که هم ایران و هم آلمان در پیش گرفتهاند؟ چرا فقط هنر و هنرمند را گردن میزنند؟ قرار بود نمایش ما روز چهارم نوامبر به صحنه برود... اما... تئاتر و تقریباً زندگی در آلمان تعطیل شد. چارهای نمانده جز اینکه به قول بوکوفسکی: تنها راه ادامه دادن لذت بردن از رنجهاست...»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی:
سواد رسانهای مبتنی بر تفکر رسانهای است
گروه فرهنگی: سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز سهشنبه در سخنانی تصویری در آیین پایانی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: «تفکر رسانهای مبتنی بر تفکر اجتماعی است و سواد رسانهای وقتی شکل میگیرد که مصرف کننده رسانه و تولیدکننده پیام رسانهای به حقوق اجتماعی و اخلاق اجتماعی توجه کند. حقوق اجتماعی را هم در تولید، هم در توزیع و هم در مصرف رسانهای مورد توجه و تعلق خاطر خود قرار دهد؛ بنابراین جوهره سواد رسانهای تفکر است.»
صالحی ادامه داد: «اگر ما از سواد رسانهای صحبت میکنیم، سواد رسانهای مبتنی بر تفکر رسانهای است. در حقیقت ما دو فضا داریم که متفاوت از هم هستند. فضایی که صرفاً به مصرف رسانهای فکر میکند و فضایی که به تفکر رسانهای فکر میکند.»
او تأکید کرد: «تفکر رسانهای را باید جایگزین مصرف رسانهای کرد و تفکر رسانهای چندلایه دارد که همه این لایهها را باید با هم به پیش برد. لایه نخست تفکر انتقادی است. تفکر انتقادی تفکری است که در هنگام تولید و مصرف رسانه به نقد و پالایش فکر میکند. اینکه این پیام از چه منبعی است و چه اتقان و چه صحتی را با خود به همراه دارد و نکاتی از این قبیل. اینکه هر پیامی را بدون پالایش مورد توجه و مورد پذیرش و مورد نشر و بازنشر قرار نمیدهد.»
صالحی تأکید کرد: «لایه دوم این تفکر، تفکر خلاقانه است. تفکر خلاقانه این است که هم در تولید و هم در مصرف رسانهای به جذب و رویش فکر کند. اینکه چگونه میتوان پیام را از فضای بسیطی که دارد به فضای ترکیبیتر و تحلیلیتر پیش ببرد. کسانی که در مصرف رسانهای و یا تولید رسانهای صرفاً به آنچه دریافت کرده اند اکتفا میکنند و از خلاقیت بهرهمند نیستند طبیعتاً به واسطه فاصله داشتن از تفکر خلاقانه، سهم مناسبی از سواد رسانهای نخواهند داشت.»