ساخت مجسمه محمود دولت آبادی توسط هادی ضیاءالدینی
برای دل خودم مجسمه ساختم
مریم سادات گوشه
خبرنگار
تندیس محمود دولت آبادی، نویسنده کلیدر به ارتفاع حدود یک متر و از جنس فایبرگلاس توسط هادی ضیاءالدینی ساخته شد. این هنرمند نقاش و مجسمه ساز در مورد دلیل ساخت مجسمه دولت آبادی به «ایران» گفت:«بیشتر از آنچه تصور کنید بابت قدمهایی که در جهت خلق کارهایم برداشتم، رنج کشیدم. قدر رنج کشیدههای مملکتم را بخوبی درک میکنم و آرزو دارم به جهت قدرشناسی از بزرگان فرهنگ و هنر این مرز و بوم مجسمه آنها را بسازم.»
او در مورد جایگاه جهانی این نویسنده معاصر ایرانی گفت: «محمود دولت آبادی به جایگاهی رسید که نام و هنرش از مرزهای معمول جغرافیایی گذشته و جهانی شده است. قدرشناسی و ارزشگذاری به ایشان باعث شد تا مجسمه او را بسازم.»
ضیاءالدینی تصریح کرد: «این مجسمه را برای دل خودم ساختم. پدران و مادرانی که با فرزندان شان از کنار این مجسمههای شهری رد میشوند، فرزندان شان میپرسند که او کیست؟ قطعاً مجسمهها در درجه اول عاملی هستند برای معرفی مجدد مفاخر فرهنگی کشور به نسل های آینده و نیز در وهله دوم دیدن این مجسمهها باعث میشود تا ذهنیتی در کودکان و نوجوانان ایجاد شود تا آنها هم به جایگاهی برسند تا از آنها قدردانی شود.»
این هنرمند در پاسخ به این سؤال که چطور شد این مجسمه را ساخت، پاسخ داد: «سال گذشته از تعدادی هنرمند مجسمهساز در یک سمپوزیوم شهری دعوت شد تا هر کس شخصیتی را بسازد. از من نیز دعوت شد و خواستند تا مجسمه استاد محمود دولتآبادی را بسازم. بسیار خوشحال شدم و چون خودم نیز ایشان را دوست داشتم، پذیرفتم. اما بعد از مدتی از سوی شهرداری با من تماس گرفته شد و به جای آن اخوان ثالث را پیشنهاد دادند. او نیز جزو مفاخر فرهنگی و ملی ماست و او را هم چون استاد دولتآبادی دوست دارم و قبول کردم و مجسمه ایشان را ساختم. اما بعد از آن سمپوزیوم تصمیم گرفتم در کارگاه خودم، تندیس استاد دولت آبادی را بسازم.»
او در پاسخ به اینکه احساس محمود دولتآبادی از دیدن مجسمهاش چه بوده، تصریح کرد: «با ایشان ارتباط داشتم تا خودشان هم مجسمهشان را ببینند. ایشان جملاتی برای من نوشتند و گفتند که توانستی روح من را در مجسمه
بازتاب دهی.»
درباره قورباغه و پایتخت که این روزها از آن زیاد میشنویم
سریالهای پرحاشیه
گروه فرهنگی/ با نیم نگاهی به اخبار تولیدات سینمایی و تلویزیونی، نام دو سریال روی موج حاشیه قرار دارد. فصل هفتم سریال «پایتخت» که در مسیر تولید برای تلویزیون است و سریال «قورباغه» که از امروز پخشاش آغاز میشود؛ اولی به خاطر حذف دو بازیگر نوجوانش و دومی به خاطر حذف مخاطبان نوجوانش.
«پایتخت» در کش و قوس حذف سارا و نیکا
همانقدر که «پایتخت 6» در اوج حواشی با پایانی ناتمام از تلویزیون خداحافظی کرد حالا «پایتخت 7» روی همان خط قرار است به تلویزیون برگردد. با ترکشهایی که «پایتخت 6» به جا گذاشت و واکنشی که رئیس سازمان صداوسیما نشان داد خیلیها بعید میدانستند حداقل سال 1400 شاهد سریال نوروزی محبوب شبکه یک باشند. اعتراض به ممیزی سریال هنگام پخش، شبیهسازی بخش پایانی با فیلمهای «ممل امریکایی» شادروان شاهپور قریب و همچنین «همسفر» مسعود اسداللهی و در نهایت ادعای رئیس صداوسیما درباره وجود «ستون پنجم فرهنگی» در سریال کافی بود تا پرونده «پایتخت 6» بسته شود و صحبتهای سیروس مقدم درباره دو قسمت پایانی در حد وعده باقی بماند. از دو هفته قبل اما زمزمههایی درباره تصمیم جدی مدیران تلویزیون برای بازگشت پایتختیها شنیده شد. صداوسیما علاقه خود را به ساخت فصل هفتم این سریال نشان داد و به طور جدی با سازندگان این سریال پای میز مذاکره نشست. توافق مدیران تلویزیون با سازندگان «پایتخت» با اما و اگرهایی همراه بود. زمان بسیار اندک برای نگارش فیلمنامه جدید، درگیری عوامل سریال و نبود نویسنده، ساخت «پایتخت۷» را در هالهای از ابهام قرار داد. محسن تنابنده درگیر «قهرمان» اصغر فرهادی است، احمد مهرانفر برای «آهنگ دونفره» قرارداد همکاری دارد، مهران احمدی بازیگر نقش «بهبود» که به شکل غافلگیرکننده در فصل «ششم» به پایتخت برگشت اعلام کرده که بهدلیل قراردادهایی که بسته، نمیتواند در فصل هفتم ایفای نقش کند. آرش عباسی نویسنده این سریال در پستی اینستاگرامی خبر داده که ارتباطی با فصل جدید این سریال ندارد. اواخر هفته گذشته اما انتشار جزئیاتی درباره سریال و البته پیامد آن ایجاد حواشی تازه، تأییدکننده این خبر بود که «پایتخت ۷» در مسیر تولید قرار دارد. یکی از این تغییرات حذف سارا و نیکا از داستان بهدلیل حواشی اخیرشان بود. خبری که در گفتوگوی اینستاگرامی این دو بازیگر تأیید شد و واکنش مهران احمدی، بهرام افشاری، لیندا کیانی، احمد مهرانفر، امیر جعفری و... در حمایت از آنها را بهدنبال داشت. کیفیت حضور این دو بازیگر البته در چند فصل اخیر سریال و بخصوص در دو فصل آخر با انتقادات زیادی همراه بود. روز گذشته هم هوشنگ گلمکانی در یادداشتی باوجود جو موجود، حذف این دو بازیگر نوجوان را تصمیمی شجاعانه و درست خواند و نوشت: «سقف تواناییهای این دوقلوها همین حضور در قاب تصویر و گاه و بیگاه گفتن یکی دو جمله دیالوگ است». شنیدهها همچنین حاکی از آن است که سازندگان پایتخت تصمیم دارند علیرضا خمسه را به این سریال بازگردانند. پیش از این قرار بود خمسه در نقش روح باباپنجعلی در «پایتخت۶» حضور داشته باشد. حرف و حدیثها راجع به ساخت «پایتخت 7» در شرایطی اوج گرفته است که سعید آقاخانی نیز از تابستان امسال، فصل سوم «نون خ» را کلید زده و فیلمبرداری آن به روزهای پایانی نزدیک میشود. حال باید منتظر ماند و دید از میان «پایتخت7» و فصل سوم «نون خ» کدام یک به نوروز 1400 میرسد و کدام یک سریال مناسبتی ماه رمضان میشود.
«قورباغه» برای زیر ۱۸ سال ممنوع است
حاشیهها اما فقط حول سریالهای تلویزیونی نمیچرخد. اولین تجربه سریالسازی هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی همچنان خبرساز است. وقتی هیاهوی ایجاد شده پیرامون «قورباغه» درباره زمان پخش این سریال با اعلام رسمی سازمان سینمایی پایان یافت، تصور این بود که این سریال بدون دردسر در بستر پلتفرمهای آنلاین عرضه شود. هفته پایانی آبانماه بود که هومن سیدی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش از تعویق دوباره پخش «قورباغه» به دستور سازمان سینمایی خبر داد و این پرسش را مطرح کرد که آیا «قورباغه» توقیف شده یا خیر؟ در ادامه با خبر پخش انحصاری سریال «قورباغه» از نماوا، از سوی سازمان سینمایی زمان پخش سریال 24 آذر عنوان شد. خبر منتشر شده در هفته گذشته گویای این واقعیت بود که نگرانیهای این کارگردان بابت بلاتکلیفی پخش سریالش چندان هم بیعلت نبوده است. این سریال که پروانه ساخت و پخش را از وزارت ارشاد دریافت کرده بود، توسط ساترا، بازبینی مجدد و برای زیر ۱۸ سال ممنوع شد! نحوه درجهبندی «قورباغه» با انتقاد رئیس صنف تهیهکنندگان همراه بود. غلامرضا موسوی با اعلام این خبر که وزارت ارشاد به این سریال 15+ داده بود، عنوان کرد: «ظاهراً ساتراییها نمیدانند که زیر ۱۸ سال برای فیلمهای نیمه پورنو، پورنو و بسیارخشن در دنیا استفاده میشود.» قسمت اول سریال «قورباغه» از امروز پخش میشود. نوید محمدزاده، سحر دولتشاهی، صابر ابر، فرشته حسینی، آناهیتا افشار، مهران غفوریان و هومن سیدی بازیگران آن هستند.
مدیرعامل صندوق هنر در مراسم رونمایی از هنرکارت مطرح کرد
گروه فرهنگی/ صبح روز 23 آذرماه تالار رودکی میزبان رونمایی از تصویر هنر کارت بود که توسط مدیرعامل صندوق هنر و مدیرعامل پروژه هنر کارت در مورد آن توضیحاتی ارائه و سپس رونمایی شد.
سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق هنر در ابتدا گفت: «جلسهای که امروز در خدمت شما هستیم، به بهانه تولد جریانی است که از آن میتوانیم به عنوان یک فعالیت زیرساختی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر یاد کنیم. آن چیزی که درباره صندوق اعتباری هنر میگویم تلاش برای کم کردن فاصله با اصحاب فرهنگ و هنر در نوع خدمات است که بتوانیم بازخوردی هم از جانب فعالان عرصه فرهنگ و هنر بگیریم. این ارتباط باید پیوسته باشد و امروز خوشحالیم که بیش از ۷۹ هزار نفر در صندوق اعتباری هنر عضو هستند. کسانی که در ۲ سال اخیر به صندوق اضافه شدند میتواند دربرگیرنده یک رشد ۱۰۰ درصدی به لحاظ آماری باشد.» او در ادامه تصریح کرد: «ما تولید محصول نداریم که اگر رشدمان زیاد شد خوشحال شویم ما خوشحالیم که فعالان حرفهای در عرصه فرهنگ وهنر را بررسی کردیم. گستردهترین جامعه آماری مربوط به حوزه موسیقی است. در هر شهر و روستایی موسیقی نواحی پررونق است. پیدا کردن آنهایی که به صورت حرفهای اشتغال دارند یکی از وظایف ماست. 60 تا 70 درصد هنرمندان در تهران نیستند. برترین هنرمندان ما تهرانی نیستند. بیش از 20 سفر استانی برای شناسایی آنها داشتیم. در کل شبکه خانگی رد پای هنر نواحی وجود ندارد.» مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره ویژگیهای «هنر کارت» گفت: «هنر کارت» پاسخی به یک خلأ بزرگ است که خوشبختانه از چند ماه پیش اجرایی شد و در راستای خدمات «هنر کارت» بود که بسیاری از اشکالات هویتی هنرمندان تحت پوشش صندوق را مرتفع کردیم. برای یک بار اطلاعات کاملی از هنرمندان دریافت کردیم و با تبدیل کردن این کارت شناسایی به یک کارت بانکی شرایط خوبی را به وجود آوردیم. «هنر کارت» مجموعهای از ارائه خدماتی است که دربرگیرنده امتیازات و ارزش افزودههایی میشود که این کارت را به یک کارت باشگاهی تبدیل میکند. این کارت دارای جیبهایی است که اعتباراتی نیز به آن تعلق میگیرد و دارای ویژگیهایی در حوزه خرید و فروش است که دارنده کارت میتواند از آن در حوزههای مختلف استفاده کند. اینها پول نیستند بلکه اعتباراتی است که میتواند شرایط مساعدی را برای خدمترسانی خلق کند. «هنر کارت» یک کارت چندمنظوره است که میتواند خدمات مختلفی را به هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه ارائه دهد.»
سیدزاده درباره پروژه جدیدی به نام پروانه گفت: «پروژه دیگری به نام «پروانه» را برای معرفی آثار هنرمندان تحت پوشش صندوق اعتباری هنر طراحی کردیم که یک نوع فروشگاه مجازی است و من در جلسه بعدی آمار و اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار میدهم. خوشبختانه تا به امروز نیز استقبال بسیار خوبی از این سامانه شده و میتواند در برگیرنده یک اتفاق مهم باشد که وقتی با «هنر کارت» پیوند ایجاد کند، تبدیل به یک شبکه بسیار مهم در اقتصاد فرهنگ و هنر خواهد شد.»
مصطفی خادم المله مدیرعامل پروژه هنرکارت در ادامه گفت: «شروع کار با 1،200 میلیارد ریال بود. به هنرکارت هنرمندان یک میلیون و 500 هزار تومان و به آنهایی که نشان درجه یک هنری داشتند 5 میلیون تومان واریز شد. کارتها به صورت فیزیکی از طریق پست از اواخر آذرماه ارسال خواهد شد و اعتبار آنها 5 ساله است.» سیدزاده در مورد تعداد کارتهای صادره گفت: «ما نزدیک به 80 هزار نفر عضو داریم که 62 هزار نفر ثبت نام هنر کارت کردهاند و به بیش از 57 هزار نفر پول واریز شده است. و کارتهایی که تا به امروز فرآیند صدورشان نهایی شده 41 هزار مورد است. جای سؤال است که چرا بقیه اعضا در هنرکارت ثبت نام نکردهاند؟ بقیه اعضا چه کسانی هستند که ما آنها را پالایش خواهیم کرد.» پاسخ به یک خلأ بزرگ
کارگردان بندرعباسی در گفتوگو با «ایران»:
ایران فقط به تهران خلاصه نمیشود
محسن بوالحسنی
خبرنگار
وقتی از تئاتر حرف میزنیم، بدون شک نه تئاتر را در جغرافیای خاص و استان و شهری مشخص مثل تهران، بلکه آن را اندامی کامل از هنر نمایش در سراسر کشور میدانیم و میبینیم که این روزها و ماهها دستخوش گرفتاریهای بسیاری شده که باعث و بانیاش بهصورت عمده شیوع ویروس کرونا و متعاقباً تعطیلی سالنها و اجراهای نمایشی است.
تئاتر استانها و هنرمندانش در این دوره، روزگار سختی را گذرانده و میگذرانند و بسیاری از آنها طی گفتوگوهایی که با «ایران» داشتند به این نکته اشاره کردند که تئاتر در بسیاری از استانها در بحث زیرساختهای حیاتی کمبودهایی بسیار دارد و کرونا باعث شد که این مشکلات از همه نظر بیشتر و بیشتر شوند. رضا هیرکانی هنرمند بندرعباسی که تجربه کارگردانی آثاری چون «بندرگاه» و «چند تکه چوب از باستان» را در پرونده کاری خود دارد درباره مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا برای هنرمندانی چون او به وجود آورده میگوید: «اول از همه باید به این نکته اشاره کنم که این اتفاق ناگواری که در جهان و البته در کشور ما هم افتاد و متأسفانه منجر به تعطیلی سالنها و بیکاری هنرمندان تئاتر شده فقط مختص به یک شهر مثل تهران نیست و اتفاقاً باید بگویم که در شهرها و استانهایی که تئاتر در آنها، آنچنان بنیه قوی ندارد، در این مدت بیش از جاهای دیگر آسیب دید.» هیرکانی درباره شرایطی که هنرمندان بندرعباسی مثل او طی چندماه اخیر سپری کردهاند، میگوید: «واقعاً هنرمندان تئاتری بندر در شرایط بسیار نامناسبی به سر میبرند. بسیاری از آنها تمام دلخوشی و زندگیشان، مثل دیگر هنرمندان، در صحنه نمایش خلاصه میشد و نمایش برایشان به واقع معنی زندگی دارد و این روزها بسیار بیشتر از مسائل اقتصادی، این مسائل روحی دوری از صحنه نمایش و مخاطبان و عرضه هنرشان است که آنها را رنجیده خاطر کرده است.» این کارگردان درباره مشکلات و مسائلی که به صورت ویژه با آن روبهرو هستند، میگوید: «متأسفانه حمایتها، آنچنان که باید و شاید نه اتفاق افتاده و نه کسی سراغی گرفته است. ایران فقط به تهران و آنچه آنجا اتفاق میافتد خلاصه نمیشود و ما در بندرعباس، در حوزهها و هنرهای مختلف، همیشه هنرمندانی را داشتهایم که آنقدر بزرگ بودهاند که نمیشود برایشان عنوانهای محدود کننده گذاشت اما میشود گفت آنها افتخارات ما هستند و خواهند بود و همین مسأله هم نشان میدهد که باید نگاه یکپارچهای به کشور بخصوص در بخش حمایت داشت. در این چند ماه علاوه بر لطمههای روحی که هنرمندان این استان متحمل شدهاند، مشکلات اقتصادی هم باعث شده خیلی از آنها به کارهایی دیگر روبیاورند تا از پس هزینههای زندگیشان بربیایند. کارهایی که بسیاریشان در شأن یک هنرمند نیست و حتماً این مسائل، آسیبهای روحی را در آنها بیشتر کرده و باعث ناامیدی آنها خواهد شد. ما قبلاً هم مشکلات بسیاری داشتیم اما با چنگ و دندان همیشه سعی کردیم که نگذاریم تئاتر مهجور بماند اما واقعاً آیا یک دست صدا دارد؟»
هیرکانی که چندین حضور موفق در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر هم داشته درباره شرایط حضور گروههای نمایشی در جشنواره امسال میگوید: «من نمیدانم امسال دقیقاً قرار است چه اتفاقی بیفتد و ما هم مثل مدیران فرهنگی منتظر هستیم تا ببینیم شرایط این بیماری به کجا میرسد و آیا اصلاً میشود جشنوارهای مثل سالهای قبل داشت یا نه. به فرض که جشنواره به نحوی از انحا هم برگزار شود واقعاً اجرایی نبوده که بشود براساس آن به اجرا در این جشنواره فکر کرد. شاید میشد برگزاری جشنواره امسال را با ایدههای دیگری دنبال کرد که عمده نگاهش نگاهی حمایتی به اهالی تئاتر باشد. به عقیده من جشنوارهها باید از نگاههای فرمایشی و... جدا شوند و فکری برای خروجیهای مناسب در سر
داشته باشند.»
کارگردان نمایش «یک نصف زمین عمارت» معتقد است که اگر به تئاتر نگاهی طولانی مدت نداشته باشیم و آن را با امکانات امروزی از قبیل فضاهای دیجیتال پیوند نزنیم نمیتوانیم امید داشته باشیم که در بزنگاههایی اینچنین کاری از پیش برده شود. او میگوید: «چند ماه فرصت بود که فکری برای آینده کنیم و فرض را بر این بگذاریم که کرونا بزودی شرش را کم نمیکند پس باید در سالنهای تئاتر را بست و جلوی اجراها را گرفت و به هنرمندان گفت در خانه بمانند و هیچ کاری نکنند؟ اینکه نشد راه و اگر هم راه است، راه از بین بردن تئاتر است.»
این کارگردان جوان در پایان از مدیران تئاتر میخواهد که از نزدیک پای درد دل هنرمندانی که در شهرهای مختلف نیز با این شرایط درگیر هستند، بنشینند. هیرکانی میگوید: «واقعاً میشود که یک مدیر تئاتری به هنرمندان در اقصی نقاط کشور سر بزند و با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی با آنها جلسهای داشته باشد و در این جلسهها واقعاً حرف هنرمندان را بشنوند. گاهی همین که حس کنیم حرفمان شنیده میشود و کسی ما را در حساب و لیست میآورد باعث دلگرمی است.»
چهرههای برتر بخش ویژه سیزدهمین دوره جایزه «جلال آل احمد» معرفی شدند. در مراسم پایانی سیزدهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل احمد» با توجه به ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی در زمینه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، دو نفر به نمایندگی از سوی چهرههای برتر بخش ویژه حضور خواهند داشت تا لوح تقدیر، نشان جایزه ادبی جلال آل احمد و هدیه نامبردگان را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند./ایسنا
ورنر هرتزوگ مستندساز و کارگردان بزرگ سینمای جهان و خالق شاهکارهایی چون فیتزکارالدو، معمای کاسپار هاوزر، الماس سفید، مرد خرس قهوهای و... در پیامی ویدئویی به چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت گفت: «ایران را دوست دارم و کاش میتوانستم آنجا باشم.»/روابط عمومی
ویژه برنامه چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» از سهشنبه ۲۵ آذرماه از شبکه دو پخش میشود./ایسنا
ویژهبرنامههای دوازدهمین هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حالی اعلام شد که برگزیدگان این رویداد روز ۲۵ آذر معرفی خواهند شد./روابط عمومی کانون
هومن برقنورد به فصل دوم سریال «زیرخاکی» با نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان و تهیهکنندگی رضا نصیری نیا پیوست./ایلنا
جشنواره فیلم برلین به فیلمی به تهیهکنندگی پیمان معادی کمک مالی میکند. در همین رابطه صندوق مالی سینمای جهان جشنواره برلین (WCF) فهرست دوازده پروژه مختلف را اعلام کرد که شامل ۷۱۷ هزار دلار کمک مالی شده اند.
آلبوم «برگی در آب» قطعاتی برای همنوازی سنتور، تنبک و گروه کر منتشر شد. آهنگساز و تنظیمکننده این مجموعه موسیقایی محسن غلامی است و از دیگر عوامل آن میتوان به مجید طریقی (نوازنده تنبک)، رویا باقرزاده و محسن غلامی (نوازندگان سنتور) اشاره کرد. طراح جلد آلبوم نیز عارف هاشمی است./ایلنا
مستند «روزگار بلور» در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درمیآید. محوریت این مستند بر آثار محمد بلوری و نسلهایی که توسط ایشان روزنامهنگار شدهاند، متمرکز است. از ۲۵ آذر تا ۲ دی این اثر را در فیلیمو، هاشور، نما وا و... در چارچوب جشنواره سینما حقیقت ببینید./ایلنا
«عاطفه زارعی»، مدیرکل کتابخانههای عمومی استان همدان از امکان غیرحضوری امانت کتاب در کتابخانههای استان خبر داد. به گفته زارعی اعضای کتابخانهها با ارسال پیامک میتوانند از کتابخانهای که در آن عضو هستند، کتاب به امانت بگیرند./ایلنا