روحانی در گفتوگوی تلفنی با رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد
ضرورت برخورد با بازشدن پای رژیم صهیونیستی در منطقه
رئیس جمهوری چهارشنبه گذشته در گفتوگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، با اشاره به تحرکات اخیر و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در منطقه و همچنین تروریسم هستهای، تأکید کرد: همکاری کشورهای منطقه برای تأمین امنیت و صلح و ثبات ضروری است، باز شدن پای رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه را خطرناک میدانیم و برخورد جدی با آن ضروری و لازم است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و مردم این کشور، اظهارکرد: روابط دو کشور بر پایه دوستی و صمیمیت بنا شده و توسعه همکاریهای دو کشور میتواند به تحکیم مناسبات دوستانه و ایفای نقش بهتر در منطقه کمک کند.
رئیس جمهوری با اشاره به برنامهریزیهای انجام شده برای برگزاری بیست و هشتمین کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه در اردیبهشت ماه سالجاری، از کمیسیون مشترک به عنوان نقشه راه روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور نام برد و ابراز امیدواری کرد با برگزاری موفق این نشست، زمینه ارتقای همکاریها در زمینه انرژی، حمل و نقل و مبادلات تجاری و کالایی میان دو کشور بیش از پیش فراهم شود. روحانی با تأکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیتهای همکاری میان دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات دوجانبه، استفاده از ظرفیتها و توانمندی بخش خصوصی و شرکتهای اقتصادی فعال در دو کشور را برای تحقق این هدف مورد اشاره قرار داد. او همچنین با اشاره به شیوع گسترده موج جدید بیماری کووید 19 در کشورها از جمله ایران و ترکیه، بر همکاری دو کشور برای مقابله با ویروس کرونا و به اشتراک گذاشتن تجربیات و توانمندیها در زمینه این بیماری تأکید کرد. رئیس جمهوری با اشاره به همکاریهای تهران – آنکارا در زمینه موضوعات منطقهای و بینالمللی از جمله حل بحران سوریه از مسیر گفتوگوهای آستانه، بر تداوم این همکاریها تأکید کرد و گفت: همکاری ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و تأثیرگذار منطقه میتواند در حل و فصل مشکلات و بحرانهای منطقهای تأثیرگذار باشد.
رئیس جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی با تبریک متقابل فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و مردم ایران، بر اراده جدی آنکارا برای توسعه و تعمیق روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. رجب طیب اردوغان با ابراز خوشحالی از اینکه همکاریهای دو کشور حتی در دوره شیوع ویروس کرونا نیز همچنان ادامه داشته است، برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در اردیبهشت ماه سالجاری را نمونه بارزی از عزم و اراده بالای دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات دوجانبه بویژه در حوزههای اقتصادی و تجاری دانست.
سیدحسن خمینی: به عنوان یک کنشگر در عرصه حضور خواهم داشت
چند روز پس از انتشار خبر دیدار سید حسن خمینی با مقام معظم رهبری و این توصیه که «نامزدی او در انتخابات به صلاح نیست و در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکند»، یادگار امام(ره) در دیداری با فعالان سیاسی اصلاحطلب گفت که نه به عنوان یک نامزد انتخابات، بلکه به عنوان یک کنشگر در عرصه حضور خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، سید حسن خمینی در دیدار روز گذشتهاش با اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره ماجرای حضور در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری با بیان اینکه «اصلاً خودم بنای حضور نداشتم برای اینکه احساس مسئولیت نمی کردم و معتقد بودم افراد زیادی برای تصدی این مسئولیت حضور دارند»، گفت: «تنها عاملی که من را در تصمیمگیری مردّد کرده بود - البته تصمیم هم نگرفته بودم - این بود که نکند فردای قیامت پیش خدا، روح امام، شهدا و آیندگان شرمنده شوم و بگویند یک موقعی کاری از شما میآمد و نکردید. یادگار امام(ره) درباره فرایند بررسی و احراز صلاحیت هم اضافه کرد: فرآیند شورای نگهبان هم خیلی برایم مهم نبود. اگر هم رد میکردند اتفاق مهمی نمیافتاد.»
او سپس تأکید کرد: «همه نسبت به مملکت، آینده، فرزندانمان و گذشته تاریخیمان مسئولیت داریم؛ تلقی من هم این بود که شاید بتوانیم کاری کنیم که این امر در مورد شخص بنده دیگر امکانش فراهم نیست، اما نه به این معنا که به عنوان یک کنشگر، فعال، توصیه کننده و همدل حضور نداشته باشم؛ بلکه در عرصه حضور خواهم داشت.»
سید حسن خمینی در تشریح وضعیت کنونی کشور با اشاره به شرایط سخت معیشت مردم، افزود: در چنین شرایطی طبقه متوسط ما مدام ضعیفتر میشود و در این شرایط هر شعار پوپولیستی میتواند موج ایجاد کند و این امر برای کشور بسیار خطرناک است. او با بیان اینکه حل مسائل اقتصادی کشور را در گرو مسائل سیاسی و رفع عزتمندانه مشکلات در حوزه سیاست خارجی میداند، افزود: وظیفه رئیس جمهوری «تغییر دادن ریل» است. کار رئیس جمهوری صرفاً اقتصادی نیست. بلکه مدیریت همه جهات کشور است. مگر هر رئیس جمهوری در همه حوزهها توان تخصصی دارد؟ قاعدتاً او با همه حوزههای فرهنگ، اقتصاد، اجتماع، نفت، پتروشیمی و... آشنا نیست، بلکه وظیفه او این است که با سیاستگذاریهای کلان، ریلها را عوض کند. سیدحسن خمینی ادامه داد: گاهی خود جامعه به هر علتی تصمیم میگیرد که ایستادگی کند. در این صورت کار خیلی راحت است؛ چون خودش تصمیم گرفته است. لذا محکم میایستد و مثل سالهای اول انقلاب به صف نفت هم میرود و مانند دوران جنگ در صف همه کالاها هم میایستد؛ در واقع چون خودش تصمیم میگیرد، احساس سختی نمیکند و یا احساس سختیاش را تحمل میکند. ولی وقتی احساس کند دیگران برایش تصمیم میگیرند و در فرایند تصمیمگیری، تصمیمسازی و عمل مدخلیت ندارد، «اینِرسی سکون» پدید میآید و جامعه به یک مقاومت بشدت منفی روی میآورد.
او با تأکید بر اینکه آینده ایران و مردم ایران با آینده جمهوری اسلامی پیوند دارد در اهمیت تصمیم و انتخاب مردم، گفت: «هرچه مردم تصمیم بگیرند حتماً درست است ولی در مقام مقایسه بسیار به درستی نزدیکتر است از تصمیماتی که ممکن است مخالفینشان و جریان خاصی بگیرند. واقعیت این است که جریان افراطی در کشور ما بعضاً تصمیمهای بسیار خطرناک ایدئولوژیک میگیرد. البته من معتقد نیستم همه این افراد ایدئولوژیک هستند، بلکه خیلی از آنها کاسب هستند ولی به هر حال تصمیماتی با پایههای ایدئولوژیکی میگیرند که غلط و خطرناک است.»
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه «امثال ما اگر گوشت و پوستمان هم برود نمیخواهیم جمهوری اسلامی از بین برود و هیچکس نباید چنین توقعی را داشته باشد»، گفت: اگر کسی روزی میخواهد به بنده اقبال کند بداند که ما تا آخرین لحظه هیچوقت هیچ کاری نمیکنیم که جمهوری اسلامی بخواهد لطمه ببیند و اگر هم احیاناً کاری انجام میدهیم برای این نکته (حفظ جمهوری اسلامی) است. لذا اگر فکر کنیم یک کار به فرایندی میرسد که نتیجهاش تضعیف کلان مملکت و جمهوری اسلامی است، به نظر من مصلحتی بر آن مترتب نیست. البته هرگز از اصول خود عدول نمیکنیم و صلاح کشور را هم در همین میدانیم.
وی خاطرنشان کرد: آینده ایران و مردم کشورمان را هم چندان متفاوت از آینده جمهوری اسلامی نمیدانم. یعنی معتقدم به هر حال این دو با هم پیوند دارد. بالاخره ما عرق دینی، شیعی و اسلامی داریم و نمیتوانیم نسبت به تاریخ بزرگی هم که پشت سرمان هست، بی تفاوت باشیم.
یادگار امام راحل تأکید کرد: اما به هر حال وقتی در مورد یک تصمیمگیری صلاح دیده نمیشود، مسئولیتی حاصل نخواهد شد و در صورتی که آن تصمیم عملی شود، در آینده مسألهای پیش نرفته و مشکل مردم حل نمیشود. این در حالی است که قرار است آمدن امثال من مشکلگشا باشد.
رئیس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد:
تأیید صلاحیت 90 درصد داوطلبان انتخابات شورای شهر در هیأتهای اجرایی
معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور از تأیید صلاحیت ۹۰درصد داوطلبان انتخابات شورای شهر خبر داد و گفت: افرادی که تأیید نشدهاند میتوانند با مراجعه به هیأت نظارت، مراتب اعتراض خود را اعلام کنند.
بهگزارش ایسنا، جمال عرف با توضیح تمهیدات و برنامههای ستاد انتخابات کشور در چهار انتخابات، شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات ریاست جمهوری و میاندورهای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد اصلی ستاد انتخابات کشور بر برگزاری انتخاباتی مشارکتی و پرشور در کشور است و در این عرصه تمامی تمهیدات لازم از سوی ستاد انتخابات اتخاذ شده است.
عرف با اشاره به ثبت رکورد ثبتنام ۲۴۶ هزار و ۴۷۹ نفر داوطلب برای انتخابات شوراهای اسلامی روستا به افزایش محسوس حضور زنان در این انتخابات پرداخت و گفت: حدود ۷ درصد داوطلبان انتخابات شوراهای روستا از بانوان بودند که نسبت به میانگین ۴ الی ۵ درصدی دورههای گذشته، افزایش قابل ملاحظهای را نشان میدهد. او در ادامه گفت: بیش از ۷۱ درصد از ثبتنام کنندگان، کمتر از ۵۰ سال سن دارند و این نشان دهنده استقبال خوب جوانان با انگیزه است. معاون وزیر کشور همچنین گفت: در این دوره از ثبتنام، حدود ۱۷ درصد و در واقع ۴۳ هزار نفر از اهل سنت هستند.
رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه زمان ثبتنام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را از تاریخ ۲۱ اردیبهشت و بمدت ۵ روز اعلام کرد و افزود: با توجه به اهمیت بالای انتخابات ریاست جمهوری، ثبتنام انتخابات ریاست جمهوری حضوری و در محل تعیین شده وزارت کشور خواهد بود. بهگفته عرف طبق تقویم انتخاباتی در نظر گرفته شده، بعد از طی مراحل ثبتنام و تأیید صلاحیتها از هفتم خرداد ماه، ستاد انتخابات کشور افراد تأیید شده برای رقابتهای ریاست جمهوری را آگهی خواهد کرد. رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به مسأله مهم و خطیر تبلیغات انتخاباتی در شرایط کرونایی گفت: در این خصوص تجربه برگزاری انتخابات در سراسر دنیا مورد بررسی قرار گرفته و ستاد انتخابات وزارت کشور تمامی تمهیدات لازم در جهت رعایت اصول بهداشتی را پیشبینی کرده است. او در این باره با بیان اینکه «تبلیغات طبق قانون از هفتم تا روز ۲۶ خرداد ماه خواهد بود. در گذشته میتینگها و همایشهای انتخاباتی را داشتیم که در این دوره یا نخواهیم داشت یا اینکه بهصورت حداقلی خواهد بود»، افزود: برنامه اصلی ستاد بر این است که تبلیغات در فضای مجازی و رسانهها بخصوص صداوسیما دنبال شود.
رئیس ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود تأکید کرد: اگر اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری تا روز ثبتنام نهایی نشود دیگر ملاک اجرا نخواهد بود.
دبیرکل کارگزاران سازندگی:
بین لاریجانی و یک فرد تندرو، اصلاحطلبان از لاریجانی حمایت میکنند
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران حمایت خود از علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب و درعین حال تأیید کرد که بین لاریجانی و یک فرد تندرو، همه اصلاحطلبان از لاریجانی حمایت میکنند.
به گزارش ایسنا، غلامحسین کرباسچی در دیدار مجازی با اعضای این حزب در استان گلستان در پاسخ به پرسشی درباره حمایت از نامزدی لاریجانی برای انتخابات پیش رو، اظهار کرد: این مسأله دروغ یا انحراف در گفتههایم هست. در انتخابات مجلس دهم، من در قم از آقای لاریجانی در برابر جناح تندرو حمایت کردم و گفتم که ما باید تا میتوانیم از جناح مقابل یارگیری کنیم اما برای انتخابات اخیر حرفی در حمایت خودم یا حزب یا اصلاحات از ایشان نزدهام.
او با بیان اینکه معتقد به ترک صحنه سیاسی نیستیم، افزود: البته این سناریو وجود دارد که در انتخاب بین آقای لاریجانی و یک فرد تندرو، جمیع اصلاحطلبان به آن سو حرکت کنند. این انتخاب بر مبنای یک انتخاب است. بالاخره نیروی سیاسی باید در همه صحنهها حضور داشته باشد و انتقادات و اشکالات نباید جلوی این امر را بگیرد.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در پاسخ به کسانی که میگویند شرکت نکردن در انتخابات هم راهی برای تأثیرگذاری در انتخابات است، گفت: بلوغ سیاسی این است که تا زمان تأثیرگذاری، در انتخابات شرکت کنیم. کرباسچی اظهار کرد: همه مدعی هستیم برای آبادانی و توسعه کشورمان میخواهیم تلاش کنیم، پس اینکه چه کسی قدرت را در دست میگیرد نباید اولویت باشد. اولویت، سرنوشت کشور است. پس اگر نیروی ما را رد صلاحیت کردند هم باید از انتخاب کسانی که کشور را به ورطه سقوط میکشانند، جلوگیری کنیم.
عضو حقوقدان شورای نگهبان:
تغییر در زمان انتخابات میاندورهای خبرگان یا مجلس نیازمند قانون است
عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه از گوشه و کنار تقاضاها و پیشنهادهایی مبنی بر عقب انداختن انتخابات میاندورهای خبرگان و میاندورهای مجلس یا در یک روز برگزار نشدن این دو ارائه میشود، گفت: بهطور قطع تغییر در تاریخ انتخابات نیازمند تصمیمات قانونگذار است و شورای نگهبان نمیتواند این تغییرات را ایجاد کند ضمن اینکه طبیعتاً درباره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نمیتوانیم اظهارنظری داشته باشیم.
بهگزارش تسنیم، محمدحسن صادقیمقدم در همایش دفاتر استانی نظارت و بازرسی انتخابات که بهصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه آخرین هیات نظارتی برای خارج از کشور هم تدارک شد، انجام شد، تأکید کرد: بین ما و وزارت کشور هم همکاری خوبی در تأمین مقدمات انتخابات انجام شده است. او با اشاره به بررسی صلاحیت حدود 16 هزار ثبتنامکننده در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به حجم بالای ثبتنامکنندگان در انتخابات مجلس یازدهم، شرایطی بهوجود آمد که باید در مدت بسیار کوتاه 16 هزار پرونده بررسی میشد و شاید اشتباهی هم رخ داده باشد؛ لذا در بررسی صلاحیت ثبتنامکنندگان انتخابات میاندورهای مجلس یازدهم، اگر احیاناً حقی از کسی تضییع شده باشد باید حق او را برگردانیم و از او هم پوزش بطلبیم و به همین دلیل در بررسی صلاحیتها همچون گذشته دقت کافی و لازم را انجام خواهیم داد.
سیامک ره پیک، قائم مقام دبیر و معاون اجرایی امور انتخابات شورای نگهبان نیز با بیان اینکه بین ما و وزارت کشور، همکاری خوبی در تأمین مقدمات انتخابات انجام شده است، گفت: توان انسجامبخشی بالای دولتها نشانه قوی بودن دولت است، به عوان مثال اگر نقدینگی در کشور سه تا چهار برابر بودجه کشور است و از مشکلات بودجه رنج میبریم، یعنی انسجامی وجود ندارد؛ پول هست، امکانات هست، اما انسجامی نیست که در جهت اهداف کشور مصرف شود.
او با بیان اینکه دولت قوی از قدرت قانونی و مشروع خود برای مقابله با نابسامانیها و فساد استفاده میکند، افزود: اگر نظارت، نظارت مستحکمی باشد، اعتماد مردم به انتخابات بیشتر خواهد بود، از اینرو شورای نگهبان با توجه به وظیفهای که در حوزه نظارت بر انتخابات دارد، نقش بسیار اساسی و مهمی هم از جهت ایجابی و هم جهت سلبی دارد؛ ایجابی یعنی همین کارهای نظارتی که در ایام انتخابات انجام میدهیم و در اجزای انتخابات تأثیر میگذاریم که در اعتمادسازی تأثیر بسیاری دارد و در بخش سلبی هم که اگر خدایی ناکرده کسی خواست در انتخابات اخلالی یا تهدیدی ایجاد کند، شورای نگهبان نقش مهمی در مقابله دارد.
مذاکرات وین و انتخاب ملی سیاستمداران
محمد مهاجری
فعال سیاسی و رسانهای اصولگرا
تمایز قائل شدن میان موضوعاتی که منافع ملی کشور با آنها گره خورده است و رقابتهای سیاسی داخلی امری است که با وجود تأکید و تکرار متأسفانه هنوز در فرهنگ سیاسی کشور ما نهادینه نشده است؛ از این رو است که این روزها در حالی که دستگاه دیپلماسی مذاکرات مهم وین را پیگیری میکند و از حمایت عالیترین مقامات کشور برخوردار است، شاهد آن هستیم که به انحاء مختلف اصل مذاکره و اهداف دیپلماتهای کشور در این مذاکرات مورد هجمه طیفی از سیاستمداران قرار میگیرد، امری که جدید نیست اما تأسفبرانگیز است. این مخالفتها امتداد همان مواضعی است که در تمام طول مذاکرات منتهی به برجام و پس از تصویب آن از سوی جریان سیاسی مخالف دولت مطرح میشد. جریانی که علاقه نداشت شعار اصلی روحانی که «میخواهیم هم چرخ اقتصاد کشور بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژها» محقق شود و به همین دلیل نه فقط مخالفت که حتی کارشکنی میکرد و با طرح اتهامات کذب علیه دولت و دستگاه دیپلماسی آن تلاش میکرد با خالی کردن پشت تیم مذاکره کننده ایران کاری کند که مذاکرات به نتیجه نرسد و طرف خارجی همیشه باورش این باشد که این تیم مذاکره کننده فاقد هرگونه پشتوانه ملی است.
خب مقصود آنها با روی کار آمدن ترامپ محقق شد و در مقابل این تصور غیر واقعی جامعه که برجام میتواند همه مشکلات اقتصادی کشور را حل کند با خروج امریکا از برجام و وضع تحریمهای جدید علیه ایران کاملاً شرایط را برای حمله مخالفان به دولت و سیاست خارجیاش فراهم کرد. این احتمال وجود داشت که با تجدید حضور ترامپ در کاخ سفید شرایط به همان صورت پیش برود با این حال انتخاب بایدن به ریاست جمهوری سبب شد که امریکا دستکم در مواضع اعلامی موضع متفاوتی اتخاذ کند. هر چند این تصور که همه مشکلات با روی کار آمدن بایدن برطرف میشود هم تصور اشتباهی بود. اما در هر حال آنچه برای دستگاه دیپلماسی باید اهمیت داشته باشد و حتماً دارد، تأمین منافع ملی، تلاش برای از میان برداشتن تحریمهای ظالمانه و کمک به بهبود شرایط کشور در هر شرایطی است. دیپلماتهای ما در شرایط نامتوازن از حیث قدرت بینالمللی به دنبال آن هستند که در جنگ اقتصادی نابرابر پیش روی یک ابرقدرت امتیاز بیشتری بگیرند و منافع بیشتری حاصل کنند و از این حیث باید گفت که در حال حاضر در کشور ایران امری مهمتر از این مذاکرات و تلاش برای رفع تحریمها وجود ندارد.
رهبر معظم انقلاب هم در یکی از آخرین سخنرانیهایشان موافقت ضمنی خود با مذاکرات را مطرح کردند، ایشان قطعاً در جریان جزئیات هستند همچنان که در جریان ریز مذاکرات برجام بودند؛ حمایت میکنند و البته هشدار و تذکر هم میدهند. اما برخلاف حمایت ایشان شاهد هستیم که معدودی با تصور اینکه میتوانند در انتخابات پیش رو بنای پیروزی خود را بر ویرانههای برجام بسازند، همچنان علیه تلاش مذاکره کنندگان برای رفع تحریمها موضع میگیرند و از هراس آنکه مبادا مذاکرات وین و نتایج آن ممکن است به حساب جناح اعتدالگرا و اصلاحطلب تمام شود و نامزد مورد حمایت آنها رأی بیاورد، سنگاندازی میکنند. فارغ از اینکه معتقدم این تصور اشتباه است و بدگمانی حاصل از آنچه بر سر برجام آمد سبب خواهد شد که مردم در کوتاه مدت نتایج احتمالی مذاکرات وین را در انتخابشان مؤثر ندانند، امیدوارم دستکم برای یک بار سیاستمداران همه جناحهای سیاسی به این بینش برسند که در بیرون از مرزهای ایران همه ما به عنوان یک هویت واحد شناخته میشویم و بر همین قیاس باید نگاهی ملی به مسائل سیاست خارجی داشته باشیم، مگر آنکه تصور کنیم دوستان مخالف اعتقادی به دیپلماسی ندارند.
سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی:
حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ناشی از خطای انسانی بود
سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اظهارات منتسب به «اولکسی دانیلوف» دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین را رد و تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران صراحتاً اعلام کرده که حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی غیرعمدی و ناشی از خطای انسانی بوده است.
به گزارش فارس، کیوان خسروی با اشاره به سفر دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین به ایران در اواخر بهمن ماه 98 و در مقطعی که وی از سوی کشورش مسئول پیگیری پرونده سقوط هواپیما بود، افزود: در جلسه مشترک دانیلوف با دریابان شمخانی که نمایندگان سازمان هواپیمایی دو کشور هم حضور داشتند، توضیحات فنی جامعی به وی ارائه شد و بر غیر عمدی بودن این حادثه تلخ که ناشی از خطای انسانی بوده، تأکید شد. خسروی اضافه کرد: دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در جلسه مشترک با دانیلوف با اشاره به تحقیقات جامع و دقیقی که از سوی گروههای متعدد کارشناسی کشورمان انجام شده، هرگونه احتمال و فرضیه دیگری را در این باره با قاطعیت رد کرد. او با بیان اینکه: تنها درخواست مشخص آقای دانیلوف از ایران، ارسال جعبه سیاه هواپیما برای بازخوانی به اوکراین بود و وی این موضوع را برای کشورش حیثیتی عنوان کرد و گفت: نظر اولیه ایران، انتقال تجهیزات تخصصی بازخوانی جعبه سیاه و بازخوانی آن در ایران بود که به دلیل فنی امکان آن فراهم نشد.
خسروی افزود: در توافق بین دریابان شمخانی و دانیلوف قرار شد جعبه سیاه به اوکراین ارسال شود، اما پس از بررسی دقیق کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری مشخص شد که اوکراین توانایی فنی لازم برای بازخوانی جعبه سیاه را ندارد، لذا جعبه سیاه به فرانسه ارسال و با حضور مجموعه کشورهای ذینفع بازخوانی شد. سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: انتشار اخبار غیر صحیح بر اساس برداشت اشتباه دانیلوف از اظهارات صریح دریابان شمخانی در شرایطی که دادگاه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیما کار خود را آغاز کرده، میتواند ظن سفارشی بودن این اظهارات برای ایجاد انحراف در افکار عمومی و دامن زدن به یک جنجال تبلیغاتی بر پایه مطالب جعلی و ساختگی را تقویت کند. خسروی با تأکید مجدد بر نظر کارشناسی و مستند جمهوری اسلامی مبنی بر شکلگیری این حادثه تلخ بر اثر خطای انسانی، فاصله گرفتن از رویکرد فنی و پیگیری اهداف و اغراض سیاسی در این پرونده را غیر قابل قبول و مردود اعلام کرد.
استفاده از سلاح امریکایی در ترور شهید فخریزاده
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به تنهایی امکان خرابکاری یا انجام ترور در ایران را ندارد، اقدامات این رژیم را متکی به حمایتهای امریکا دانست و گفت که حادثه نطنز با استفاده از فناوری غربی اتفاق افتاد و در ترور شهید فخریزاده نیز از سلاح امریکایی استفاده شد. به گزارش برنا، شهریار حیدری با بیان اینکه حادثه نطنز با همکاری رژیم صهیونیستی و برخی کشورها و با استفاده از تکنولوژی غرب اتفاق افتاد، اظهارکرد: رژیم صهیونیستی به تنهایی چنین تکنولوژی را ندارد، مانند حادثه ترور شهید فخریزاده که سلاح استفاده شده در این ترور برای امریکا بود. او گفت: حادثه نطنز با استفاده از هوش جریان الکتریسیته اتفاق افتاد. ابعاد مختلف آن در دست بررسی است و باید از سوی نهادهای اطلاعاتی و دیپلماسی مشخص شود که چه جریان سازمانیافتهای دست به چنین اقدامی زده است.