ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وعدهای که با تخصیص اعتبارات ویژه از سوی دولت سیزدهم محقق شد
افتتاح تالار مرکزی ساری بعد از 15 سال
گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته برای حضور در مراسم گشایش تالار مرکزی ساری، انجام چند دیدار فرهنگی و همچنین نشست با فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مازندران وارد ساری شد. بهرهبرداری از مجتمع فرهنگی و هنری تالار مرکزی ساری یکی از مهمترین برنامههای این سفر بود که حدود ۱۵ سال پیش کلنگ آن به زمین زده شد و با تخصیص اعتبارات ویژه سرانجام در دولت سیزدهم به بهرهبرداری رسید.
تخصیص اعتبارات ویژه توسط دولت سیزدهم برای این طرح
بنا بر گزارشهایی که ایرنا درباره برنامههای مختلف این سفر منتشر کرده، محمدمهدی اسماعیلی ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ در سفر یکروزهاش به مازندران بازدیدی از پروژه تالار مرکزی ساری داشت و در آن بازدید علاوه بر وعده تأمین اعتبار تکمیل پروژه تا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال، گفت که در سفر بعدیاش به مازندران این مجموعه بزرگ فرهنگی و هنری به بهرهبرداری میرسد که این وعده در سفر اخیر محقق شد.
عملیات اجرایی تالار مرکزی ساری سال ۱۳۸۶ با هدف تأمین فضای مناسب برای انجام فعالیتهای مهم فرهنگی هنری استانی و ملی و نیز فراهم کردن فضا برای فعالیت هنرمندان از محل اعتبارات ملی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد و قرار بود طی 3 سال به بهرهبرداری برسد. طی سالهای اخیر بارها از سوی مسئولان تاریخهای مختلفی برای بهرهبرداری از این مجتمع فرهنگی اعلام شد. اهمیت این پروژه سبب شده بود که بازدید از آن در برنامههای سفر مسئولان متعددی قرار بگیرد، طی یکسال گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شد، در نهایت با تخصیص اعتبارات ویژه توسط دولت سیزدهم این عملیات اجرایی به پایان رسید.
بنا بر خبر دیگری، اسماعیلی در این سفر با حضور در گلزار شهدای ساری و آرامگاه ملامجدالدین ساری به مقام والای شهیدان نیز ادای احترام کرد. وی روز گذشته با هیأت همراه و استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گلزار شهدای ساری حضور یافت و با اهدای شاخه گل بر سر مزار شهدای مدافعان سلامت و حرم، در آرامگاه ملا مجدالدین نیز حضور یافت و یاد و خاطره آنان را گرامی داشت.
بنا بر خبر دیگری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر با حضور در منزل خانواده روحانی شهید محمدمهدی ولینژاد، یاد و خاطره این شهید والامقام را گرامی داشت و با خانواده شهید دیدار و گفتوگو کرد. اسماعیلی در این بازدید ضمن اشاره به نقش و جایگاه والای خانواده شهدا در جامعه، گفت:«هدف اصلی در این دیدارها گرفتن پند و اندرز از خانوادههای شهدا برای ادامه راه شهیدان است. زبان ما از بیان ایثار و از خودگذشتگی خانواده شهدا قاصر است و امیدواریم شرمنده شهدا نباشیم، بدون تردید شهدای عزیز پایههای انقلاب اسلامی را مستحکم کردند و همگی وظیفه داریم، راه شهدا را ادامه دهیم.»
زمینه شناخت بیشتر میرزا کوچکخان جنگلی را فراهم کنیم
بنا بر خبری دیگر، شامگاه چهارشنبه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در اجلاسیه تهران کنگره ملی میرزا کوچک خان که همزمان با یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچکخان برگزار شد، گفت:«باید زمینه شناخت بیشتر اسوه و الگویی مانند او را فراهم کنیم.»
وی ادامه داد: «میرزا کوچک خان صد سال قبل در اوج مظلومیت به شهادت رسید اما بذری که بزرگانی چون او در تاریخ ایران کاشتند، پنجاه و هفت سال بعد با پیروزی انقلاب اسلامی به بار نشست و به درختی تناور بدل شد.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «آن روزها که میرزا کوچک خان قیام کرد مأموران دست چندم روس و انگلیس بر ایران حکومت میکردند، اما امروز ایران مقتدر قدرت برتر منطقه است و اروپا برای رهایی از زمستان سرد و سیاهی که در پیش دارد، دست به دامن میانجیگری ایران شده است. ایران امروز به برکت بزرگانی که در حافظه تاریخی خود دارد به چنین جایگاه بلندی دست یافته است.»
تخصیص اعتبارات ویژه توسط دولت سیزدهم برای این طرح
بنا بر گزارشهایی که ایرنا درباره برنامههای مختلف این سفر منتشر کرده، محمدمهدی اسماعیلی ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ در سفر یکروزهاش به مازندران بازدیدی از پروژه تالار مرکزی ساری داشت و در آن بازدید علاوه بر وعده تأمین اعتبار تکمیل پروژه تا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال، گفت که در سفر بعدیاش به مازندران این مجموعه بزرگ فرهنگی و هنری به بهرهبرداری میرسد که این وعده در سفر اخیر محقق شد.
عملیات اجرایی تالار مرکزی ساری سال ۱۳۸۶ با هدف تأمین فضای مناسب برای انجام فعالیتهای مهم فرهنگی هنری استانی و ملی و نیز فراهم کردن فضا برای فعالیت هنرمندان از محل اعتبارات ملی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد و قرار بود طی 3 سال به بهرهبرداری برسد. طی سالهای اخیر بارها از سوی مسئولان تاریخهای مختلفی برای بهرهبرداری از این مجتمع فرهنگی اعلام شد. اهمیت این پروژه سبب شده بود که بازدید از آن در برنامههای سفر مسئولان متعددی قرار بگیرد، طی یکسال گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شد، در نهایت با تخصیص اعتبارات ویژه توسط دولت سیزدهم این عملیات اجرایی به پایان رسید.
بنا بر خبر دیگری، اسماعیلی در این سفر با حضور در گلزار شهدای ساری و آرامگاه ملامجدالدین ساری به مقام والای شهیدان نیز ادای احترام کرد. وی روز گذشته با هیأت همراه و استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گلزار شهدای ساری حضور یافت و با اهدای شاخه گل بر سر مزار شهدای مدافعان سلامت و حرم، در آرامگاه ملا مجدالدین نیز حضور یافت و یاد و خاطره آنان را گرامی داشت.
بنا بر خبر دیگری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر با حضور در منزل خانواده روحانی شهید محمدمهدی ولینژاد، یاد و خاطره این شهید والامقام را گرامی داشت و با خانواده شهید دیدار و گفتوگو کرد. اسماعیلی در این بازدید ضمن اشاره به نقش و جایگاه والای خانواده شهدا در جامعه، گفت:«هدف اصلی در این دیدارها گرفتن پند و اندرز از خانوادههای شهدا برای ادامه راه شهیدان است. زبان ما از بیان ایثار و از خودگذشتگی خانواده شهدا قاصر است و امیدواریم شرمنده شهدا نباشیم، بدون تردید شهدای عزیز پایههای انقلاب اسلامی را مستحکم کردند و همگی وظیفه داریم، راه شهدا را ادامه دهیم.»
زمینه شناخت بیشتر میرزا کوچکخان جنگلی را فراهم کنیم
بنا بر خبری دیگر، شامگاه چهارشنبه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در اجلاسیه تهران کنگره ملی میرزا کوچک خان که همزمان با یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچکخان برگزار شد، گفت:«باید زمینه شناخت بیشتر اسوه و الگویی مانند او را فراهم کنیم.»
وی ادامه داد: «میرزا کوچک خان صد سال قبل در اوج مظلومیت به شهادت رسید اما بذری که بزرگانی چون او در تاریخ ایران کاشتند، پنجاه و هفت سال بعد با پیروزی انقلاب اسلامی به بار نشست و به درختی تناور بدل شد.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: «آن روزها که میرزا کوچک خان قیام کرد مأموران دست چندم روس و انگلیس بر ایران حکومت میکردند، اما امروز ایران مقتدر قدرت برتر منطقه است و اروپا برای رهایی از زمستان سرد و سیاهی که در پیش دارد، دست به دامن میانجیگری ایران شده است. ایران امروز به برکت بزرگانی که در حافظه تاریخی خود دارد به چنین جایگاه بلندی دست یافته است.»
مهمترین اخبار سینما در هفتهای که گذشت
از خانه تکانی در مدیریت تا نوآوری در اکران
نیلوفر ساسانی/ مهمترین چالش سینما پس از فروکش نسبی بحران کرونا، افت میزان مخاطب است. در روزهای پایانی هفته گذشته سازمان سینمایی طرح شناور کردن قیمت بلیت سینماها را مطرح کرد تا بخشی از این کمبود را جبران کند. علاوه بر این بحران، تنور حرف و حدیثها در باره فعالیتهای صنفی هم داغ بود و نحوه عملکرد هیأت مدیره خانه سینما و مدیر عامل با انتقاد جدی همراه شد تا اینکه بالاخره در روزهای پایانی هفته تکلیف هیأت مدیره جدید خانه سینما مشخص شد.
اکران تازه و راهکاری برای حل بحران مخاطب
کرونا در کنار تمام آسیبهای جدی که به بخشهای مختلف جامعه وارد آورد،آسیب هایی جدی به سینما زد. تعطیلی گاه و بیگاه سالنهای سینما و عدم امنیت بازگشت سرمایه صاحبان فیلمها را نسبت به اکران فیلمهایشان بدبین کرده بود و کسی حاضر نبود در شرایط کجدار و مریز فعالیت سینما فیلمش را روانه اکران کند. پس از فروکش نسبی این بحران تصور عمومی این بود که میتوان با برنامهریزی و چیدمان مناسب،حتی در شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی مخاطب را به حضور در سالنهای سینما ترغیب کرد. اکران همزمان چند فیلم با پتانسیل بالای جذب مخاطب اما نشان داد ، بحران مخاطب به صورت مستقیم به شرایط اقتصادی گره خورده و در نهایت افزایش اگرچه ناگزیر بلیت سینماها، نه به نفع مردم و نه به نفع سینما تمام شد. بر این اساس پس از آزمایش به نسبت موفق طرح شناور کردن قیمت بلیت سینما در سالنهای حوزه هنری بالاخره شورای راهبردی اکران تصمیم گرفت به طور موقت برای سه ماه اجازه فروش بلیت با قیمت شناور را به سینماها بدهد. در کنار این تصمیم، راهکار دیگری هم اتخاذ شد تا اسباب آشتی دوباره مردم با سینماها فراهم شود و به همین منظور برخی پخشکنندهها و سینماداران سراغ اکران فیلمهای خارجی رفتند. فیلم هندی «خیزش غرش آتش» از جمله این آثار است که از نهم شهریورماه به چرخه اکران اضافه شد و در همین مدت با اقبال نسبی مخاطب روبهرو شده است. نمایش سه بعدی فیلمهایی چون «جنگ برای سیاره میمونها»، «یک مکان ساکت 2»، «گودزیلا»، «جاذبه» و... از جمله این آثار است که البته پیش از این اکرانشان در سینماها آغاز شده بود. انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد همدانی و «بانک زدهها» آخرین حضور علی انصاریان در سینما به کارگردانی جواد اردکانی از دیگر فیلمهای تازه اکران است که از چهارشنبه نهم شهریورماه به سینماها آمدهاند. اکران بقیه آثار از جمله «ابلق» نرگس آبیار، «تیتی» آیدا پناهنده، «دوزیست» برزو نیکنژاد، «زالاوا» ارسلان امیری، «انفرادی» مسعود اطیابی و... همچنان ادامه دارد. در گروه سینمایی هنر و تجربه نیز «تارا» به کارگردانی کاوه قهرمان با حضور مهدی پاکدل، رعنا آزادیور، نازنین فراهانی، سروش صحت و... تازهترین فیلمی است که اکران آن از دوم شهریورماه آغاز شده است.
شروع دوران تازه در خانه سینما
انتقادها نسبت به فعالیت هیأت مدیره خانه سینما که در هفته گذشته به اوج رسید بالاخره با انتخابات شانزدهمین دوره هیأت مدیره خانه سینما و معرفی اعضای جدید تا حدودی فروکش کرد. مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره خانه سینما، عصر چهارشنبه برگزار شد و علی لقمانی، رسول صدرعاملی، محمدمهدی عسگرپور، مسعود امیری تیرانی، علی دهکردی، حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی با کسب بیشترین میزان رأی به عنوان اعضای جدید هیأت مدیره خانه سینما معرفی شدند. همچنین جابر قاسمعلی و امیرحسین اثباتی به عنوان اعضای علیالبدل انتخاب شدند. فاطمه زیوری، روحانگیز شمس و عبدالله اسکندری به عنوان اعضای شورای صیانت برگزیده شدند. خانه سینما در آستانه این انتخابات روزهای پرحاشیهای را پشت سر گذاشت ،تا جایی که در فاصله کمتر از یک هفته تا برگزاری مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیران خانه سینما، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و محمدعلی نجفی رئیس هیأت مدیره خانه سینما از سمت خود و عضویت در این هیأت مدیره استعفا کرد.
اکران تازه و راهکاری برای حل بحران مخاطب
کرونا در کنار تمام آسیبهای جدی که به بخشهای مختلف جامعه وارد آورد،آسیب هایی جدی به سینما زد. تعطیلی گاه و بیگاه سالنهای سینما و عدم امنیت بازگشت سرمایه صاحبان فیلمها را نسبت به اکران فیلمهایشان بدبین کرده بود و کسی حاضر نبود در شرایط کجدار و مریز فعالیت سینما فیلمش را روانه اکران کند. پس از فروکش نسبی این بحران تصور عمومی این بود که میتوان با برنامهریزی و چیدمان مناسب،حتی در شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی مخاطب را به حضور در سالنهای سینما ترغیب کرد. اکران همزمان چند فیلم با پتانسیل بالای جذب مخاطب اما نشان داد ، بحران مخاطب به صورت مستقیم به شرایط اقتصادی گره خورده و در نهایت افزایش اگرچه ناگزیر بلیت سینماها، نه به نفع مردم و نه به نفع سینما تمام شد. بر این اساس پس از آزمایش به نسبت موفق طرح شناور کردن قیمت بلیت سینما در سالنهای حوزه هنری بالاخره شورای راهبردی اکران تصمیم گرفت به طور موقت برای سه ماه اجازه فروش بلیت با قیمت شناور را به سینماها بدهد. در کنار این تصمیم، راهکار دیگری هم اتخاذ شد تا اسباب آشتی دوباره مردم با سینماها فراهم شود و به همین منظور برخی پخشکنندهها و سینماداران سراغ اکران فیلمهای خارجی رفتند. فیلم هندی «خیزش غرش آتش» از جمله این آثار است که از نهم شهریورماه به چرخه اکران اضافه شد و در همین مدت با اقبال نسبی مخاطب روبهرو شده است. نمایش سه بعدی فیلمهایی چون «جنگ برای سیاره میمونها»، «یک مکان ساکت 2»، «گودزیلا»، «جاذبه» و... از جمله این آثار است که البته پیش از این اکرانشان در سینماها آغاز شده بود. انیمیشن سینمایی «پسر دلفینی» به کارگردانی محمد همدانی و «بانک زدهها» آخرین حضور علی انصاریان در سینما به کارگردانی جواد اردکانی از دیگر فیلمهای تازه اکران است که از چهارشنبه نهم شهریورماه به سینماها آمدهاند. اکران بقیه آثار از جمله «ابلق» نرگس آبیار، «تیتی» آیدا پناهنده، «دوزیست» برزو نیکنژاد، «زالاوا» ارسلان امیری، «انفرادی» مسعود اطیابی و... همچنان ادامه دارد. در گروه سینمایی هنر و تجربه نیز «تارا» به کارگردانی کاوه قهرمان با حضور مهدی پاکدل، رعنا آزادیور، نازنین فراهانی، سروش صحت و... تازهترین فیلمی است که اکران آن از دوم شهریورماه آغاز شده است.
شروع دوران تازه در خانه سینما
انتقادها نسبت به فعالیت هیأت مدیره خانه سینما که در هفته گذشته به اوج رسید بالاخره با انتخابات شانزدهمین دوره هیأت مدیره خانه سینما و معرفی اعضای جدید تا حدودی فروکش کرد. مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره خانه سینما، عصر چهارشنبه برگزار شد و علی لقمانی، رسول صدرعاملی، محمدمهدی عسگرپور، مسعود امیری تیرانی، علی دهکردی، حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی با کسب بیشترین میزان رأی به عنوان اعضای جدید هیأت مدیره خانه سینما معرفی شدند. همچنین جابر قاسمعلی و امیرحسین اثباتی به عنوان اعضای علیالبدل انتخاب شدند. فاطمه زیوری، روحانگیز شمس و عبدالله اسکندری به عنوان اعضای شورای صیانت برگزیده شدند. خانه سینما در آستانه این انتخابات روزهای پرحاشیهای را پشت سر گذاشت ،تا جایی که در فاصله کمتر از یک هفته تا برگزاری مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیران خانه سینما، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و محمدعلی نجفی رئیس هیأت مدیره خانه سینما از سمت خود و عضویت در این هیأت مدیره استعفا کرد.
نگاهی به فیلمهای تازه اکران شده در سینمای جهان:
آشتی با مخاطب روی پرده نقره ای
وصال روحانی/ در حالی که کرونا تسلط مرگبار خود را بر سطح جهان کاهش داده و به تبع آن تولید و اکران فیلمهای جدید هم بسط یافته، عرضه سه فیلم جدید که البته دو تای آنها احیای آثاری قدیمی ولی محبوب به شمار میآیند، مردم را با سالنهای سینما بیش از پیش آشتی داده است، ساختههایی تازه بر پرده نقرهای سینماها که در گزارش امروز دربارهشان میخوانید.
چیپ و دیل: رنجرهای نجات دهنده/ کارگردان: آکیوا شیفر/ صدا پیشهها: جان مولانی و اندی سمبرگ
سالها پیش مجموعهای کارتونی با این نام از شبکه والت دیسنی پخش میشد و بر این اساس خیلیها معتقدند توفیق این نسخه سینمایی مقدمه و پایهای برای تولید فصل هایی تازه از آن سریال و پخش آن از کانال سیدنی پلاس در آیندهای نزدیک است.در این نسخه سینمایی جان مولانی به جای کاراکتر چیپ صحبت میکند و اندی سمبرگ هم به جای دیل حرف میزند و از آنجا که این نسخه تازه به جای صددرصد کارتونی بودن ادغامی از انیمیشن و فیلم سینمایی با حضور بازیگران زنده است، استقبال زیادی از آن در گیشهها صورت پذیرفت. تم فیلم و چگونگی اتفاقات متفاوت با چیزهایی است که در مجموعه تلویزیونی اولیه میدیدیم، ولی باز هم نجات مردم دردمند توسط این رنجرهای خوش نیت است. باید متذکر شد که آکیوا شیفر کارگردان این فیلم و اندی سمبرگ دو عضو از گروه کمدی سه نفره موسوم به «جزیره تنهایی» هستند ، بنابراین آشنایی کامل آنها با روش کار یکدیگر موجب غنای بیشتر فیلمی شده، فیلمی که زمان عرضه جهانی آن دهه اول شهریور ماه جاری بوده است.
خیابان سامی/ کارگردان: جاناتان کریسل/ بازیگران: آن هاتاوی، بو برنهام و چنس. د. رپر
گرفتاریهای کرونایی، تهیه و پخش این فیلم را که سومین نسخه بلند سینمایی از رولی یک سریال محبوب و دیرپای عروسکی تلویزیونی با همین نام به شمار میآید، سه سال به تأخیر انداخت. اگر این معضلات در کار نبود، نسخه تازه خیابان سامی ، سال 2019 ساخته و در تابستان 2020 پخش میشد اما در عمل ساخت فیلم تا اواخر 2021 به درازا انجامید و پخش آن نیز به اواخر مردادماه امسال موکول شد؛هر چه هست، ما به لطف نمایش این فیلم گردش و سلوک مشترک هنرمندان نامداری چون آن هاتاوی و بو برنهام را در کنار شخصیتهای معروف سامی شامل پرنده بزرگ، گروور و المو و البته خیل ساکنان و رهگذران آن محله شاد و پر سر و صدا همچنین اتفاقاتی را میبینیم که در این رفت و آمدها برای آنها رخ میدهد.یک وجه و پایه بزرگ سریال خیابان سامی وجه آموزشی آن برای خردسالان و نوجوانان و تدریس زبان و فرهنگی بود که به طور نامحسوس توسط بازیگران آن سریال و در متن قصه و محاورهها میآمد و نسخه جدید سینمایی سامی نیز آن را قدری حفظ و تکرار کرده است. بواقع بیشترین لذت را از دیدن سامی جدید، بینندگان قدیمی سریال را که اواخر 1960 و در طول دو دهه بعدی پای تماشای آن مینشستند خواهند برد ،چراکه فرصتی برای تجدید خاطرات آن ایام و سالهای جوانیاش فراهم میوشود.
هوکاس پوکاس 2/ کارگردان: آن فله چر/ بازیگران: بت میدلر، سارا جسیکا پارکر و کتی ناجیمی
فیلم نسخه اصلی هوکاس پوکاس چنان موفق بود که عجیب است که تقریباً 30 سال طول کشید تا ادامهای بر آن ساخته شود. هوکاس پوکاس که سال 1993 اکران شد، داستانی درباره سه خواهراست که اهل جادو و ماجراجویی بودند و با کارهای شیرین و نامتعارفشان دور و بر خود را به هم ریخته و کل محله زندگی خود را به سوی آشوب میکشانند. وجه تفکیک آن فیلم با سایر فیلمهایی که در ایام موسوم به هالووین عرضه میشوند، این است که برخلاف دیگر کارهایی که برخوردار از چنین موضوعی هستند جدی، دغدغهآور و ترسناک نیست! بلکه در آن آداب و باورهای این مقطع زمانی یک هفتهای را که هر ساله در اواسط ماه اکتبر (اواخر مهر و ابتدای آبان) اجرا میشود به سخره میگیرد.البته ناگفته نماند انتخاب و ایفای نقش سه بازیگر شناخته شده سبک کمدی و زبر و زرنگ به سرکردگی بت میدلر و با همراهی سارا جسیکا پارکر و کتی ناجیمی هم سهم مهمی در توفیق فیلم اولیه و به سخره گرفتن آیین هالووین و بیرون کشیدن خنده از دل وحشت در این فیلم داشته است.اینک سه دهه بعد از آن تجربه یگانه همان سه هنرپیشه برای تکرار آن اتفاقات به کار گرفته شده و بخوبی هم از عهده کار برآمدهاند. در فیلم تازه سه زن جوان به طور تصادفی و بر اثر اشتباه در محاسباتشان و بواقع در فرایندی نامشخص، سه زن جادوگر فناناپذیر را از زمان و مکان حیاتشان در دهه 1990 به محله سیلم نیویورک در حال حاضر (2022) منتقل میکنند و این خطای بزرگ همان و وقوع انواع بدبختیهای شیرین و اتفاقات جالب و امور غریب برای آنها همان. این فیلم که کانال« دیسنی پلاس»آن را تولید و عرضه کرد از اوایل شهریور 1401 اکران شده و البته اگر مصائب کووید 19 در کار نبود، این امر یک سال و اندی زودتر صورت میپذیرفت.
چیپ و دیل: رنجرهای نجات دهنده/ کارگردان: آکیوا شیفر/ صدا پیشهها: جان مولانی و اندی سمبرگ
سالها پیش مجموعهای کارتونی با این نام از شبکه والت دیسنی پخش میشد و بر این اساس خیلیها معتقدند توفیق این نسخه سینمایی مقدمه و پایهای برای تولید فصل هایی تازه از آن سریال و پخش آن از کانال سیدنی پلاس در آیندهای نزدیک است.در این نسخه سینمایی جان مولانی به جای کاراکتر چیپ صحبت میکند و اندی سمبرگ هم به جای دیل حرف میزند و از آنجا که این نسخه تازه به جای صددرصد کارتونی بودن ادغامی از انیمیشن و فیلم سینمایی با حضور بازیگران زنده است، استقبال زیادی از آن در گیشهها صورت پذیرفت. تم فیلم و چگونگی اتفاقات متفاوت با چیزهایی است که در مجموعه تلویزیونی اولیه میدیدیم، ولی باز هم نجات مردم دردمند توسط این رنجرهای خوش نیت است. باید متذکر شد که آکیوا شیفر کارگردان این فیلم و اندی سمبرگ دو عضو از گروه کمدی سه نفره موسوم به «جزیره تنهایی» هستند ، بنابراین آشنایی کامل آنها با روش کار یکدیگر موجب غنای بیشتر فیلمی شده، فیلمی که زمان عرضه جهانی آن دهه اول شهریور ماه جاری بوده است.
خیابان سامی/ کارگردان: جاناتان کریسل/ بازیگران: آن هاتاوی، بو برنهام و چنس. د. رپر
گرفتاریهای کرونایی، تهیه و پخش این فیلم را که سومین نسخه بلند سینمایی از رولی یک سریال محبوب و دیرپای عروسکی تلویزیونی با همین نام به شمار میآید، سه سال به تأخیر انداخت. اگر این معضلات در کار نبود، نسخه تازه خیابان سامی ، سال 2019 ساخته و در تابستان 2020 پخش میشد اما در عمل ساخت فیلم تا اواخر 2021 به درازا انجامید و پخش آن نیز به اواخر مردادماه امسال موکول شد؛هر چه هست، ما به لطف نمایش این فیلم گردش و سلوک مشترک هنرمندان نامداری چون آن هاتاوی و بو برنهام را در کنار شخصیتهای معروف سامی شامل پرنده بزرگ، گروور و المو و البته خیل ساکنان و رهگذران آن محله شاد و پر سر و صدا همچنین اتفاقاتی را میبینیم که در این رفت و آمدها برای آنها رخ میدهد.یک وجه و پایه بزرگ سریال خیابان سامی وجه آموزشی آن برای خردسالان و نوجوانان و تدریس زبان و فرهنگی بود که به طور نامحسوس توسط بازیگران آن سریال و در متن قصه و محاورهها میآمد و نسخه جدید سینمایی سامی نیز آن را قدری حفظ و تکرار کرده است. بواقع بیشترین لذت را از دیدن سامی جدید، بینندگان قدیمی سریال را که اواخر 1960 و در طول دو دهه بعدی پای تماشای آن مینشستند خواهند برد ،چراکه فرصتی برای تجدید خاطرات آن ایام و سالهای جوانیاش فراهم میوشود.
هوکاس پوکاس 2/ کارگردان: آن فله چر/ بازیگران: بت میدلر، سارا جسیکا پارکر و کتی ناجیمی
فیلم نسخه اصلی هوکاس پوکاس چنان موفق بود که عجیب است که تقریباً 30 سال طول کشید تا ادامهای بر آن ساخته شود. هوکاس پوکاس که سال 1993 اکران شد، داستانی درباره سه خواهراست که اهل جادو و ماجراجویی بودند و با کارهای شیرین و نامتعارفشان دور و بر خود را به هم ریخته و کل محله زندگی خود را به سوی آشوب میکشانند. وجه تفکیک آن فیلم با سایر فیلمهایی که در ایام موسوم به هالووین عرضه میشوند، این است که برخلاف دیگر کارهایی که برخوردار از چنین موضوعی هستند جدی، دغدغهآور و ترسناک نیست! بلکه در آن آداب و باورهای این مقطع زمانی یک هفتهای را که هر ساله در اواسط ماه اکتبر (اواخر مهر و ابتدای آبان) اجرا میشود به سخره میگیرد.البته ناگفته نماند انتخاب و ایفای نقش سه بازیگر شناخته شده سبک کمدی و زبر و زرنگ به سرکردگی بت میدلر و با همراهی سارا جسیکا پارکر و کتی ناجیمی هم سهم مهمی در توفیق فیلم اولیه و به سخره گرفتن آیین هالووین و بیرون کشیدن خنده از دل وحشت در این فیلم داشته است.اینک سه دهه بعد از آن تجربه یگانه همان سه هنرپیشه برای تکرار آن اتفاقات به کار گرفته شده و بخوبی هم از عهده کار برآمدهاند. در فیلم تازه سه زن جوان به طور تصادفی و بر اثر اشتباه در محاسباتشان و بواقع در فرایندی نامشخص، سه زن جادوگر فناناپذیر را از زمان و مکان حیاتشان در دهه 1990 به محله سیلم نیویورک در حال حاضر (2022) منتقل میکنند و این خطای بزرگ همان و وقوع انواع بدبختیهای شیرین و اتفاقات جالب و امور غریب برای آنها همان. این فیلم که کانال« دیسنی پلاس»آن را تولید و عرضه کرد از اوایل شهریور 1401 اکران شده و البته اگر مصائب کووید 19 در کار نبود، این امر یک سال و اندی زودتر صورت میپذیرفت.
یک منتقد سینما در چهارمین جلسه «سینما پرتره»
تفاوت حاتمیکیا با ملاقلیپور در شیوه اعتراض است
فرهنگی/ در چهارمین جلسه از سلسله نشستهای «سینمای پرتره» بنیاد سینمایی فارابی که به بررسی سیر اندیشه رسول ملاقلیپور و نمایش و تحلیل «قارچ سمی» اختصاص داشت جواد طوسی با اشاره به اینکه آثار حاتمیکیا با ملاقلیپور در «اعتراض» با هم تفاوت دارند، اعتراض در نگاه رسول ملاقلیپور را حسی و غریزی عنوان کرد که وقتی پا به عرصههای ملتهب سیاسی و اجتماعی میگذارد حالتی آنارشیستی پیدا میکند.این منتقد سینما در ابتدای این نشست درباره سینمای رسول ملاقلیپور گفت: «دو فیلمساز از نظر گستره نگاه مرتبط با عدالت اجتماعی که از پایگاه طبقاتی آنها برمیآید، به یکدیگر شباهت دارند که ابراهیم حاتمیکیا و رسول ملاقلیپور هستند. همچنین هر دو مراحل اولیه و تکوینی فیلمسازی را در ارتباطی خودجوش و بیواسطه با محیط جبهه و جنگ تجربه کردهاند. البته حاتمیکیا در ادامه کارش سعی میکند مبانی تئوری و آکادمیک را همزمان با زمینه مطالعاتی ادامه دهد اما رسول ملاقلیپور در اواخر دوران حیاتش براساس غریزه حسیاش عمل میکند.»او درباره نگاه عدالتخواهانه این فیلمسازان توضیح داد: «فیلم «از کرخه تا راین» در آثار ابراهیم حاتمیکیا نمود اولیه عدالتخواهی است و نمود بیرونیاش را در شرایط حساس تاریخی در فیلم «آژانس شیشهای» میبینیم و تداوم آن در فیلمهای «موج مرده»، «به نام پدر» و «ارتفاع پست» مشاهده میشود، آخرین نقطه این عدالتخواهی را در فیلم «خروج» نمایان میکند. تفاوت نگاه ابراهیم حاتمیکیا با رسول ملاقلیپور در اعتراض است؛ اعتراض در نگاه ملاقلیپور بیشتر حسی و غریزی است، وقتی که پا به عرصههای ملتهب سیاسی و اجتماعی میگذارد حالتی آنارشیستی پیدا میکند درصورتی که حاتمیکیا سعی دارد در این باره کنترلشده عمل کند.»
این منتقد درباره فیلم «قارچ سمی» تصریح کرد: «چیزهایی که در فیلم «قارچ سمی» میتواند برای من از اهمیت و مبنای اولیه برخوردار باشد، تداوم نگاه عدلتخواهانه و جایگاه آن نگاه و گستره آرمانی در جامعه بعد از جنگ است که آدمها منزویتر شدهاند و محلی از اعراب ندارند. حتی پیشبینی و آیندهنگریای که رسول ملاقلیپور نسبت به مفاسد اقتصادی در فیلم دارد، حائز اهمیت است که نشاندهنده شاخکهای تیز فیلمسازی است که میخواهد برخلاف فیلمسازان آرمانگرای همنسل خود که رونوشتی برای زمانه شدهاند، رفتار کند به همین دلیل سعی دارد که دیدگاه اعتقادی خود را زمزمه کند و محتاطانه رفتار کردن را کنار بگذارد، اینکه این نگاه چقدر میتواند ظرفیت خود را در جامعه پیدا کند، علامت سؤالی برای ما باقی خواهد گذاشت.»
طوسی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره جایگاه «قارچ سمی» در سینمای اعتراضی بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد: «رسول ملاقلیپور یکی از صادقترین فیلمسازانی است که بلافاصله بعد از خاتمه جنگ در مواجهه با آدمهایی که زمینه انطباق با پایگاه اجتماعی داشتند، روبهرو میشود و در فیلمهایی مثل «مجنون»، «پناهنده» و «قارچ سمی» به آنها میپردازد. به طور کلی تکلیف فیلمساز با دنیا، طرز فکر و دنیای خودش مشخص است و آن را در شخصیتهای فیلم نمایان میکند.»
این منتقد درباره فیلم «قارچ سمی» تصریح کرد: «چیزهایی که در فیلم «قارچ سمی» میتواند برای من از اهمیت و مبنای اولیه برخوردار باشد، تداوم نگاه عدلتخواهانه و جایگاه آن نگاه و گستره آرمانی در جامعه بعد از جنگ است که آدمها منزویتر شدهاند و محلی از اعراب ندارند. حتی پیشبینی و آیندهنگریای که رسول ملاقلیپور نسبت به مفاسد اقتصادی در فیلم دارد، حائز اهمیت است که نشاندهنده شاخکهای تیز فیلمسازی است که میخواهد برخلاف فیلمسازان آرمانگرای همنسل خود که رونوشتی برای زمانه شدهاند، رفتار کند به همین دلیل سعی دارد که دیدگاه اعتقادی خود را زمزمه کند و محتاطانه رفتار کردن را کنار بگذارد، اینکه این نگاه چقدر میتواند ظرفیت خود را در جامعه پیدا کند، علامت سؤالی برای ما باقی خواهد گذاشت.»
طوسی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره جایگاه «قارچ سمی» در سینمای اعتراضی بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد: «رسول ملاقلیپور یکی از صادقترین فیلمسازانی است که بلافاصله بعد از خاتمه جنگ در مواجهه با آدمهایی که زمینه انطباق با پایگاه اجتماعی داشتند، روبهرو میشود و در فیلمهایی مثل «مجنون»، «پناهنده» و «قارچ سمی» به آنها میپردازد. به طور کلی تکلیف فیلمساز با دنیا، طرز فکر و دنیای خودش مشخص است و آن را در شخصیتهای فیلم نمایان میکند.»
حسن دادشکر:
تئاتر کودک شرایط خوبی ندارد
حسن دادشکر معتقد است در حال حاضر تئاتر کودک وضعیت مطلوبی ندارد در صورتی که یک ضرورت اجتماعی، تربیتی و بیان مسائل و مشکلات اقشار جامعه است.
به گفته او«برای فراگیری تئاتر کودک باید از مدرسه شروع کرد. فعالیتهایی که درکشور ما از قدیم تا به امروز بوده بریده بریده و مقطعی بوده است. در یک مقطع فردی به تئاتر کودک علاقهمند بوده و آن را حمایت کرده است و در مقطع دیگر کسی به تئاتر کودک علاقه نداشته و از آن حمایت نکرده است. میتوان گفت فعالیت تئاتر کودک سیستمی قابل دفاع نبوده که روند آن ادامه دار باشد. در نتیجه تماشاگر، کودک و نوجوانی که باید به تئاتر علاقهمند میشده کارها را به صورت پیوسته و ریشهای ندیده و در نتیجه مخاطبان این حوزه تربیت نشدهاند.»
این کارگردان و بازیگر درگفتوگو با خبرآنلاین، مجموع تصمیمگیریهایی را که برای فرهنگ صورت گرفته متناقض و بدون اندیشه خواند: «در حال حاضر تئاتر کودک شرایط و روند خوبی ندارد. تئاتر باید در فرهنگ و سبدخانوار خانوادهها قرار بگیرد، تئاتر باید از مدرسه شروع شود. یعنی از کودکی با تئاتر آشنا شوند و در مدرسه فعالیتهای تئاتری صورت بگیرد تا آرام آرام این پدیده به شکل یک ضرورت اجتماعی خود را نشان بدهد. تئاتر به عنوان ضرورت اجتماعی، تربیتی و بیان مسائل و مشکلات اقشار جامعه است. حال چه به لحاظ تربیت روحی کودکان و نوجوانان چه به لحاظ آماده کردن، تئاتر برای اداره جامعه یک ضرورت است که متأسفانه روند ثابت و برنامهریزی شده و رو به رشدی نداشتیم.»دادشکر که از پیشکسوتان تئاتر کودک است به آفت تئاتر کودکان و نوجوانان اشاره کرد: «متأسفانه اغلب تئاترهای کودک به فرمولی رسیدند که ملغمهای از رنگ، لباس و دکور و موسیقی است. این موارد جزو کاربردهای صحنهای هستند ولی همه تئاتر نیستند. این عناصر باید درخدمت درام و مفاهیم انسانی تئاتر باشند.»
او معتقد است برای رشد تئاتر کودک باید ارگانهای مختلف دست به دست هم دهند و هدف مشترکی را برای خود تعریف کنند: «حمایت از تئاتر کودک باید تبدیل به یک سیستم شود و دولت باید از آن حمایت کند. برای فارغ التحصیلان تئاتری باید فکری شود. باید تئاتر به پدیده فرهنگی کشور تبدیل شود و طبقات مختلف جامعه از آن بهره ببرند تا نسلهای آینده مملکت تربیت شوند.»
به گفته او«برای فراگیری تئاتر کودک باید از مدرسه شروع کرد. فعالیتهایی که درکشور ما از قدیم تا به امروز بوده بریده بریده و مقطعی بوده است. در یک مقطع فردی به تئاتر کودک علاقهمند بوده و آن را حمایت کرده است و در مقطع دیگر کسی به تئاتر کودک علاقه نداشته و از آن حمایت نکرده است. میتوان گفت فعالیت تئاتر کودک سیستمی قابل دفاع نبوده که روند آن ادامه دار باشد. در نتیجه تماشاگر، کودک و نوجوانی که باید به تئاتر علاقهمند میشده کارها را به صورت پیوسته و ریشهای ندیده و در نتیجه مخاطبان این حوزه تربیت نشدهاند.»
این کارگردان و بازیگر درگفتوگو با خبرآنلاین، مجموع تصمیمگیریهایی را که برای فرهنگ صورت گرفته متناقض و بدون اندیشه خواند: «در حال حاضر تئاتر کودک شرایط و روند خوبی ندارد. تئاتر باید در فرهنگ و سبدخانوار خانوادهها قرار بگیرد، تئاتر باید از مدرسه شروع شود. یعنی از کودکی با تئاتر آشنا شوند و در مدرسه فعالیتهای تئاتری صورت بگیرد تا آرام آرام این پدیده به شکل یک ضرورت اجتماعی خود را نشان بدهد. تئاتر به عنوان ضرورت اجتماعی، تربیتی و بیان مسائل و مشکلات اقشار جامعه است. حال چه به لحاظ تربیت روحی کودکان و نوجوانان چه به لحاظ آماده کردن، تئاتر برای اداره جامعه یک ضرورت است که متأسفانه روند ثابت و برنامهریزی شده و رو به رشدی نداشتیم.»دادشکر که از پیشکسوتان تئاتر کودک است به آفت تئاتر کودکان و نوجوانان اشاره کرد: «متأسفانه اغلب تئاترهای کودک به فرمولی رسیدند که ملغمهای از رنگ، لباس و دکور و موسیقی است. این موارد جزو کاربردهای صحنهای هستند ولی همه تئاتر نیستند. این عناصر باید درخدمت درام و مفاهیم انسانی تئاتر باشند.»
او معتقد است برای رشد تئاتر کودک باید ارگانهای مختلف دست به دست هم دهند و هدف مشترکی را برای خود تعریف کنند: «حمایت از تئاتر کودک باید تبدیل به یک سیستم شود و دولت باید از آن حمایت کند. برای فارغ التحصیلان تئاتری باید فکری شود. باید تئاتر به پدیده فرهنگی کشور تبدیل شود و طبقات مختلف جامعه از آن بهره ببرند تا نسلهای آینده مملکت تربیت شوند.»
اخبار
درگذشت عباس معروفی در آلمان
عباس معروفی رمان نویس و شاعر سرشناس به دلیل ابتلا به سرطان در ۶۵ سالگی در آلمان دار فانی را وداع گفت.این رماننویس، نمایشنامهنویس، شاعر، ناشر و روزنامهنگار متولد اردیبهشت ۱۳۳۶ در تهران بود. او فعالیت ادبی خود را زیر نظر هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرد. نخستین مجموعه داستان او با نام« روبهروی آفتاب» سال ۱۳۵۹ در تهران منتشر شد. پیش و پس از آن نیز داستانهای او در برخی مطبوعات به چاپ میرسید، اما با انتشار «سمفونی مردگان» در دهه شصت بود که نامش بهعنوان نویسنده تثبیت و به شهرت رسید.معروفی بنیانگذار ماهنامهای فرهنگی ادبی و اجتماعی به نام گردون در سال ۱۳۶۹ بود. همچنین وی بنیانگذار سه جایزه ادبی قلم زرین گردون، قلم زرین زمانه و جایزه ادبی تیرگان بود. رمانهای سال بلوا، پیکر فرهاد، فریدون سه پسر داشت، تماماً مخصوص و نام تمام مردگان یحیی است، مجموعه شعرنامههای عاشقانه و منظومه عینالقضات و عشق و چهلسالهتر از پیامبر از جمله آثار معروفی است.این نویسنده نزدیک به سه دهه مقیم کشور آلمان بود. او سه سال پیش به سرطان غدد لنفاوی مبتلا شد که تحت درمان قرار گرفت، اما روز پنجشنبه، دهم شهریور در پی این بیماری درگذشت./ایرنا
پخش مجموعه «رفقای ما» در هفته دفاع مقدس
مجموعه «رفقای ما» به تهیه کنندگی و کارگردانی وحید نوری در هفته دفاع مقدس از شبکه پنج سیما پخش میشود.این مجموعه با محوریت نگاهی به زندگی شخصی اسطورههای دفاع مقدس در ۲۶ قسمت ۵ دقیقهای تهیه و تولید شده است.مجموعه «رفقای ما» در هر قسمت با بازیگران متفاوت قصهای مستقل را روایت میکند و هدف از ساخت این مجموعه، همذات پنداری با اسطورههای دفاع مقدس است؛ افرادی که جدا و متفاوت از مردم عادی نبودند و آنها هم عشق، زندگی، خانواده، کار و... داشتند.این برنامه میخواهد به مخاطبان نشان دهد، آنها اسطوره نبودند اما با عشق به مردم، وطن و اعتقاداتشان اسطوره شدند.مجموعه «رفقای ما» کاری از گروه معارف شبکه پنج سیماست که در هفته دفاع مقدس از شبکه پنج سیما پخش میشود./ایسنا
روایت زندگی بانوی آهنین در سینماتک
دهمین جلسه مرور فیلمهای مریل استریپ بازیگر امریکایی در سینماتک خانه هنرمندان ایران که روز دوشنبه ۱۴ شهریور ماه جاری از ساعت ۱۷:۳۰ در سالن استاد ناصری برگزار میشود، به نمایش فیلم سینمایی «بانوی آهنین» به کارگردانی فیلیدا لوید محصول سال ۲۰۱۱ اختصاص دارد.پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی با حضور صوفیا نصراللهی برگزار میشود.بانوی آهنین لقبی بود که دوستداران و ستایشگران مارگارت تاچر اولین نخستوزیر زن بریتانیا و تأثیرگذارترین سیاستمدار بریتانیایی پساجنگ جهانی دوم روی او گذاشته بودند. این فیلم قصد دارد به زوایای مختلف زندگی این سیاستمدار پرقدرت بریتانیا بپردازد.مریل استریپ، جیم برودبنت، الیویا کلمن، نیک دانینگ، نیکولاس فارل، ایان گلن، آنتونی هد و... در «بانوی آهنین» به ایفای نقش پرداختهاند./روابط عمومی خانه هنرمندان
اطلاعیه تازه صندوق اعتباری هنر
بر اساس اطلاعیه تازه صندوق اعتباری هنر بزودی ثبتنام بیمه تکمیلی اصحاب فرهنگ و هنر آغاز میشود.اعضای صندوق در سراسر کشور میتوانند از روز یکشنبه ۱۳ شهریور تا پایان روز چهارشنبه ۲۳ شهریور صرفاً با مراجعه به سایت صندوق اعتباری هنر به نشانی www.honarcredit.ir نسبت به ثبت نام و بهرهمندی از خدمات بیمه تکمیلی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اقدام کنند.خدمات بیمه درمان تکمیلی صندوق اعتباری هنر با همکاری شرکت بیمه دانا در قالب سه طرح امید، آرامش و رفاه ارائه میشود. /روابط عمومی
برگزاری رویداد جلوههای بصری سینما توسط بنیاد فارابی
بنیاد سینمایی فارابی رویداد بزرگ جلوههای بصری سینمای ایران را با هدف دانشافزایی فعالان سینما برگزار میکند.به منظور دانشافزایی فعالان سینما و بررسی آخرین دستاوردهای فنی جلوههای بصری ایران بنیاد سینمایی فارابی با همکاری و مشارکت ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، صندوق پژوهش و فناوری (صنایع خلاق) و مرکز نوآوری و شتابدهی (رایمون) رویداد تخصصی جلوههای بصری سینمای ایران را برگزار میکند.این رویداد روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۹ تا ۱۹ در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی به نشانی خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، شماره ۵۹ برگزار خواهد شد./ایرنا
عباس معروفی رمان نویس و شاعر سرشناس به دلیل ابتلا به سرطان در ۶۵ سالگی در آلمان دار فانی را وداع گفت.این رماننویس، نمایشنامهنویس، شاعر، ناشر و روزنامهنگار متولد اردیبهشت ۱۳۳۶ در تهران بود. او فعالیت ادبی خود را زیر نظر هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرد. نخستین مجموعه داستان او با نام« روبهروی آفتاب» سال ۱۳۵۹ در تهران منتشر شد. پیش و پس از آن نیز داستانهای او در برخی مطبوعات به چاپ میرسید، اما با انتشار «سمفونی مردگان» در دهه شصت بود که نامش بهعنوان نویسنده تثبیت و به شهرت رسید.معروفی بنیانگذار ماهنامهای فرهنگی ادبی و اجتماعی به نام گردون در سال ۱۳۶۹ بود. همچنین وی بنیانگذار سه جایزه ادبی قلم زرین گردون، قلم زرین زمانه و جایزه ادبی تیرگان بود. رمانهای سال بلوا، پیکر فرهاد، فریدون سه پسر داشت، تماماً مخصوص و نام تمام مردگان یحیی است، مجموعه شعرنامههای عاشقانه و منظومه عینالقضات و عشق و چهلسالهتر از پیامبر از جمله آثار معروفی است.این نویسنده نزدیک به سه دهه مقیم کشور آلمان بود. او سه سال پیش به سرطان غدد لنفاوی مبتلا شد که تحت درمان قرار گرفت، اما روز پنجشنبه، دهم شهریور در پی این بیماری درگذشت./ایرنا
پخش مجموعه «رفقای ما» در هفته دفاع مقدس
مجموعه «رفقای ما» به تهیه کنندگی و کارگردانی وحید نوری در هفته دفاع مقدس از شبکه پنج سیما پخش میشود.این مجموعه با محوریت نگاهی به زندگی شخصی اسطورههای دفاع مقدس در ۲۶ قسمت ۵ دقیقهای تهیه و تولید شده است.مجموعه «رفقای ما» در هر قسمت با بازیگران متفاوت قصهای مستقل را روایت میکند و هدف از ساخت این مجموعه، همذات پنداری با اسطورههای دفاع مقدس است؛ افرادی که جدا و متفاوت از مردم عادی نبودند و آنها هم عشق، زندگی، خانواده، کار و... داشتند.این برنامه میخواهد به مخاطبان نشان دهد، آنها اسطوره نبودند اما با عشق به مردم، وطن و اعتقاداتشان اسطوره شدند.مجموعه «رفقای ما» کاری از گروه معارف شبکه پنج سیماست که در هفته دفاع مقدس از شبکه پنج سیما پخش میشود./ایسنا
روایت زندگی بانوی آهنین در سینماتک
دهمین جلسه مرور فیلمهای مریل استریپ بازیگر امریکایی در سینماتک خانه هنرمندان ایران که روز دوشنبه ۱۴ شهریور ماه جاری از ساعت ۱۷:۳۰ در سالن استاد ناصری برگزار میشود، به نمایش فیلم سینمایی «بانوی آهنین» به کارگردانی فیلیدا لوید محصول سال ۲۰۱۱ اختصاص دارد.پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی با حضور صوفیا نصراللهی برگزار میشود.بانوی آهنین لقبی بود که دوستداران و ستایشگران مارگارت تاچر اولین نخستوزیر زن بریتانیا و تأثیرگذارترین سیاستمدار بریتانیایی پساجنگ جهانی دوم روی او گذاشته بودند. این فیلم قصد دارد به زوایای مختلف زندگی این سیاستمدار پرقدرت بریتانیا بپردازد.مریل استریپ، جیم برودبنت، الیویا کلمن، نیک دانینگ، نیکولاس فارل، ایان گلن، آنتونی هد و... در «بانوی آهنین» به ایفای نقش پرداختهاند./روابط عمومی خانه هنرمندان
اطلاعیه تازه صندوق اعتباری هنر
بر اساس اطلاعیه تازه صندوق اعتباری هنر بزودی ثبتنام بیمه تکمیلی اصحاب فرهنگ و هنر آغاز میشود.اعضای صندوق در سراسر کشور میتوانند از روز یکشنبه ۱۳ شهریور تا پایان روز چهارشنبه ۲۳ شهریور صرفاً با مراجعه به سایت صندوق اعتباری هنر به نشانی www.honarcredit.ir نسبت به ثبت نام و بهرهمندی از خدمات بیمه تکمیلی سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اقدام کنند.خدمات بیمه درمان تکمیلی صندوق اعتباری هنر با همکاری شرکت بیمه دانا در قالب سه طرح امید، آرامش و رفاه ارائه میشود. /روابط عمومی
برگزاری رویداد جلوههای بصری سینما توسط بنیاد فارابی
بنیاد سینمایی فارابی رویداد بزرگ جلوههای بصری سینمای ایران را با هدف دانشافزایی فعالان سینما برگزار میکند.به منظور دانشافزایی فعالان سینما و بررسی آخرین دستاوردهای فنی جلوههای بصری ایران بنیاد سینمایی فارابی با همکاری و مشارکت ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق (معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، صندوق پژوهش و فناوری (صنایع خلاق) و مرکز نوآوری و شتابدهی (رایمون) رویداد تخصصی جلوههای بصری سینمای ایران را برگزار میکند.این رویداد روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۹ تا ۱۹ در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی به نشانی خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، شماره ۵۹ برگزار خواهد شد./ایرنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
افتتاح تالار مرکزی ساری بعد از 15 سال
-
از خانه تکانی در مدیریت تا نوآوری در اکران
-
آشتی با مخاطب روی پرده نقره ای
-
تفاوت حاتمیکیا با ملاقلیپور در شیوه اعتراض است
-
تئاتر کودک شرایط خوبی ندارد
-
اخبار
اخبارایران آنلاین