مذاکره مجازی، جنگ خیابانی


لاله مهرزاد/ دور چهارم مذاکرات بین نمایندگان روسیه و اوکراین، در حالی ظهر دیروز به صورت مجازی برگزار شد که حملات روسیه علیه اوکراین با قوت تمام ادامه دارد.
به گزارش سایت روزنامه «فایننشال تایمز»، ظهر دیروز «میخائیل پودولیاک»، مشاور رئیس جمهور اوکراین، در توئیتی از آغاز دور چهارم مذاکرات با نمایندگان روسیه خبر داد و اعلام کرد: «این دور از مذاکرات همچنان به مسائلی همچون صلح، آتش‌بس، عقب‌نشینی فوری نیروهای نظامی و امنیتی از مناطق شهری اختصاص دارند. هرچند که روسیه همچنان به نبردهای خود ادامه می‌دهد و معتقد است، عملیاتی که اکنون 19 روز است علیه اوکراین به راه انداخته، اقدامی درست بوده است.» مشاور «ولودیمیر زلنسکی» در حالی از آغاز دور چهارم مذاکرات خبر داده که «تاس»، خبرگزاری رسمی روسیه پیشتر در خبری به نقل از «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین، اعلام کرده بود که دور چهارم مذاکرات روسیه و اوکراین از طریق ویدیوکنفرانس انجام می‌شود.
ادامه نبردها
دیروز با وجود مذاکراتی که در جریان بود، در عرصه نبردها شاهد شدیدترین رویارویی‌ها بودیم. یک روز بعد از حمله روسیه به بزرگ‌ترین پایگاه نظامی اوکراین، اصابت یک موشک اوکراینی به منطقه جدایی‌طلب دونتسک، 23 کشته و یا زخمی برجا گذاشت. به نوشته فارس به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک» مقامات دفاعی جمهوری خودخوانده خلق دونتسک واقع در منطقه دونباس در شرق اوکراین اعلام کردند این موشک توشکای متعلق به نظامیان دولتی اوکراین بوده است. «دنیس پوشیلین» رئیس منطقه خودمختار دونتسک با حضور در محل اصابت موشک اعلام کرد یک کودک در میان قربانیان این حادثه دیده می‌شود. وی اقدام ارتش اوکراین را «تروریستی» توصیف کرد.
واکنش مثبت بورس اروپا به مذاکرات
هرچند تاکنون مذاکراتی که بین روسیه و اوکراین برگزار شده است، به نتیجه بزرگی منجر نشده، اما بازارها به دور چهارم این مذاکرات روی خوش نشان دادند. به گزارش «فایننشال تایمز»، بورس اروپا با امید به اینکه این دور از مذاکرات تا حدودی منجر به حل بحران شود، تکانی خورده و افزایش پیدا کردند. این در حالی است که بهای نفت نیز روندی کاهشی پیدا کرد و هر بشکه نفت برنت با 3،3 درصد کاهش به 109 دلار رسید. کارشناسان انرژی معتقدند اگر بحران اوکراین به سمت گشایش برود، بهای نفت به روال سابق خود باز خواهد گشت.
ادامه جنگ روانی
در حالی که از یک‌سو دیپلمات‌ها سخت در تکاپو برای حل بحران هستند و نظامیان نیز در جست و جوی راهی برای دستیابی به دست برتر در مذاکرات هستند، امریکا در تلاش برای ایجاد جنگ روانی وارد عمل شده است. به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، «فایننشال تایمز»، اعلام کرده یکی از مقامات امریکایی مدعی شده است، روسیه طوری در جنگ اوکراین زمین‌گیر شده است که از چین در خواست کرده برای این کشور کمک‌های نظامی ارسال کند. این گزارش بلافاصله از سوی روزنامه واشنگتن پست نیز تأیید و منتشر شد. اما صبح دیروز وزارت خارجه چین این گزارش را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری «تاس»، «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین، در نشست خبری صبح دیروز خود گفت: «گزارش‌ها درباره درخواست کمک روسیه از چین کاملاً اشتباه است.» او همچنین تأکید کرد: «در شرایط کنونی آنچه واجب است این است که هر دو طرف خویشتندار بوده و با دیپلماسی برای کاهش تنش بکوشند، نه آن‌که نفت بر آتش تنش‌ها ریخته و آن را تشدید کنند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7873/4/607026/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها