پیامدهای جنگ اوکراین بر مردم لبنان

بیروت رودر رو با بحران غذایی


مایکل تنچام / کارشناس روابط بین‌الملل در «شورای اروپا»
مترجم: وصال روحانی
جنگ روسیه با اوکراین، صادرات گندم به کشور لبنان را به کلی متوقف کرده و یک بحران غذایی آشکار را بر بیروت حاکم ساخته است.
بواقع بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که محموله‌های گندم خود را از مزارع وسیع کشت گندم در اطراف دریای سیاه (و عمدتاً روسیه و اوکراین) دریافت می‌کردند، بر اثر جنگ اوکراین دچار مشکل فوق شده‌اند اما اوج شدت این عارضه در لبنان احساس می‌شود. وضعیت در بیروت به گونه‌ای است که اگر ظرف دو هفته پیش رو و شاید هم حداکثر در 10 روز آینده اوضاع بهتر نشود، روند تأمین غذای مردم لبنان متوقف شده و نوعی قحطی بر این کشور سایه خواهد انداخت.
لبنان با یک سیاست احتیاطی عادت داشت که حداقل به‌مدت چهارماه «ذخیره گندم» در انبارهای خود داشته باشد تا در صورت بروز بحران احتمالی غذای مردم به خطر نیافتد اما انفجار انبارهای غذا در بندر بیروت در ماه آگوست 2020 ذخایر موجود را سوزاند و امکان استمرار سیاست ذخیره‌سازی گندم را برای بیروت و سایر شهرهای عمده لبنان از میان برد. دیگر بندر بزرگ لبنان که در شهر تریپولی واقع است اصولاً جایی برای ذخیره‌سازی‌های انبوه مواد غذایی ندارد و در نتیجه تنها محل‌های انباشت گندم و سایر موادغذایی پایه در بندرگاه‌هایی از این دست حداکثر به مدت سه هفته جواب مردم گرسنه را می‌دهند که با توجه به طول مدت تقابل روسیه و اوکراین (25 روز) این مهلت کم و بیش پایان یافته است. آخرین محموله گندم که به طرابلس رسید و 11 هزار تن از این ماده اولیه ضروری را به دست لبنانی‌ها رساند، اوایل هفته گذشته در بندرگاه این شهر لنگر انداخت و البته بار این کشتی از روزهای قبل از ورود روس‌ها به اوکراین تأمین و در کشتی بار زده شده و مقدمات سفر هم مهیا شده بود. حتی اگر دولت لبنان به طور اضطراری با سایر کشورهای متقاضی و دارنده گندم صادراتی به توافق برسد، به سبب فاصله بسیار زیاد این کشورها با این کشور غرب آسیا زمان چشمگیری صرف خواهد شد تا این محموله‌ها به بیرون برسد و آنجا تخلیه و در نهایت بین مردم توزیع شود و این بدان معناست که بحران فعلی بسرعت رفع نخواهد شد. وزارت اقتصاد لبنان درصدد جذب گندم از کشورهایی مثل هند، امریکا و کانادا است اما انتقال هر چیزی از این قبیل از امریکای شمالی به یک ماه زمان نیاز دارد و در مورد هند نیز به زمانی بین 14 تا 18 روز نیاز است.
لبنان تا پیش از این یک یارانه صددرصدی برای این ماده حیاتی اعمال می‌کرده ولی امین سلام، وزیر اقتصاد لبنان تصریح کرده این نرخ بالای یارانه نه یک سودجویی اختیاری بلکه امری تحمیل شده از سوی معامله‌گرهای بین‌المللی است و لبنان گریزی از آن ندارد.
در حالی که یک اروپای تضعیف شده درگیر و دار ستیز روسیه-اوکراین به ایفای نقشی درجه چندم اکتفا کرده و ابتکار عمل را از دست داده، تأمین غذای لبنان وظیفه بدیهی سایر کشورهای عربی خاورمیانه و امریکا است اما برخی از کشورهای عربی که سرگرم عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی هستند، تمایل چندانی به کمک‌رسانی به بیروت ندارند، دولت ضعیف جو بایدن هم بارها ثابت کرده که تنها به شعار بسنده می‌کند و مرد عمل به آن شعارها نیست.
منبع: نشریه National

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7873/4/607028/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها