«ایران» از روند نزولی شاخص تورم طی ماه‌های گذشته گزارش می‌دهد

عقبگرد 17,7 درصدی تورم موادغذایی در دولت سیزدهم


گروه اقتصادی/  در یازدهمین ماه سال و درحالی که 6ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذشت، نرخ تورم سالانه کشور به 41,4 درصد رسید که نسبت به ابتدای فعالیت دولت، افت قابل توجهی نشان می‌دهد. دراین ماه نرخ تورم نقطه به نقطه (تغییر نسبت به ماه مشابه سال قبل) هم به 35,4 درصد رسید؛ این درحالی است که در شهریورماه ،اولین ماه کاری دولت سیزدهم این شاخص نرخ تورم 43,7 درصد را نشان می‌داد.
بررسی شاخص تورم در بخش‌های مختلف حاکی از افت مداوم آنها از شهریورماه است. تورم سالانه در شهریور ماه 45,8 درصد بود که در مهر ماه به 45,4 درصد، آبان به 44,4 درصد، آذر به 43,4 درصد، دی به 42,4 درصد و بهمن ماه به 41,4 درصد عقب‌نشینی کرد.
تورم نقطه‌ای نیز از 43,7 درصد شهریورماه به 39,2 درصد در مهر سپس به 35,7 درصد در آبان و 35,2 درصد در آذر ماه افت کرد. در دی ماه نیز این شاخص به 35,4 درصد و در بهمن به 35,4 درصد رسید.
 تورم خوراکی‌ها  26  درصد کمتر شد
جدای از شاخص تورم کل، بررسی نرخ تورم مواد غذایی طی ماه‌های گذشته نیز نشان از افت معناداری دارد. با توجه به اینکه شاخص تورم مواد خوراکی، آشامیدنی و دخانیات میانگین تغییر قیمت اقلام خوراکی و مایحتاج روزانه خانوارها است، تغییرات آن به‌صورت مستقیم بر زندگی مردم اثردارد.
این در شرایطی است که نرخ تورم نقطه به نقطه مواد خوراکی که در بهمن سال 1399 در اوج 67 درصدی بود، در بهمن‌ماه امسال به 40,7 درصد کاهش یافته است. چنین کاهشی در رشد تورم مواد خوراکی در سال‌های گذشته بی‌سابقه است و نشان دهنده موفقیت دولت سیزدهم در کاهش التهابات بازار مواد غذایی نسبت به دولت روحانی است.
بررسی آمار مرکزآمار ایران نشان داد که از آبان سال گذشته تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها از مرز 50 درصد (56,6 درصد) عبور کرد و با شتابی قابل توجه طی ماه‌های بعد به بالای 60 درصد رسید به‌طوری که در بهمن ماه سال گذشته این شاخص به 66,8 درصد رسید که یکی از بالاترین نرخ‌های تورم دراین بخش محسوب می‌شود.
با ورود به سال‌جاری، همچنان تورم نقطه‌ای مواد غذایی بالای 60 درصد بود. در فروردین ماه این شاخص به 63,1 درصد رسید که با اندکی کاهش در اردیبهشت ماه روی 61,1 درصد ایستاد. در سومین ماه سال با رشد دوباره تورم خوراکی‌ها این شاخص دوباره به 62,3 درصد بازگشت تا اینکه در تیرماه به 56,9 درصد رسید.
در مرداد ماه که از میانه آن با برگزاری مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور، کار دولت سیزدهم آغاز شد، تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها به 58,4 درصد رسید و به‌دلیل تداوم آثار منفی سیاست‌های دولت دوازدهم ناشی از کسری بودجه و رشد نقدینگی، روند صعودی تورم خوراکی‌ها ادامه پیدا کرد به‌طوری که در شهریور ماه امسال به‌عنوان نخستین ماه کاری دولت سیزدهم، تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها به 61,6 درصد افزایش یافت.
اما از مهرماه با توقف روند صعودی نرخ تورم، روند نزولی آن آغاز شد. در مهرماه تورم خوراکی‌ها به 60,5 درصد رسید و در آبان ماه با افت قابل توجهی این شاخص به 46,4 درصد عقب‌نشینی کرد.
به این ترتیب در هشتمین ماه سال، این شاخص بیش از 14 درصد کاهش یافت. با ادامه این روند، در آذرماه نیز تورم خوراکی‌ها به 41,5 درصد رسید، رقمی که در دی ماه با اندکی رشد 42,6 درصد ثبت شد ولی به‌سرعت این شاخص به روند قبل خود بازگشت و به این ترتیب در بهمن ماه تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها روی عدد 40,7 درصد ایستاد. بر اساس این شاخص درمقایسه با مرداد ماه امسال که دولت سیزدهم اداره کشور را برعهده گرفت، تورم نقطه‌ای مواد غذایی 17,7 درصد افت کرد.
این در شرایطی است که به زعم کارشناسان با تداوم سیاست‌های دولت سیزدهم طی ماه‌های پیش رو، روند نزولی نرخ تورم در بخش‌های مختلف ادامه خواهد داشت و روی سفره و معیشت مردم نیز اثر مثبت خواهد گذاشت به‌طوری که مردم با فشار اقتصادی کمتری ناشی از رشد قیمت‌ها مواجه خواهند بود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7873/8/607044/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها