توسط وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت؛

تصویب کلیات طرح کشت قراردادی


گروه اقتصادی - سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در پنجمین نشست قرارگاه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کلیات توسعه کشاورزی قراردادی با کمک شرکت‏‌های پشتیبان و پیشرو را به تصویب رساند و افزود: در همه دنیا قراردادها مبنای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های پشتیبان و حامی کشاورزی قراردادی هستند، بنابراین بانک‌ها باید در ریسک تولیدات بخش کشاورزی سهیم باشند و این ریسک که بخش جدایی‌ناپذیر تولیدات کشاورزی است، نباید فقط به سرمایه‌گذار بخش کشاورزی تحمیل شود.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: شرکت‌های پشتیبان و پیشرو باید بتوانند با استفاده از قراردادهای منعقده با کشاورزان تسهیلات دریافت کنند و قراردادها باید مبنای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های پشتیبان بخش کشاورزی باشند. وی گفت: شرکت‌های پشتیبان باید منابع بالای نقدینگی را داشته باشند تا بتوانند هزینه‌های تهیه و تأمین نهاده‌هایی همچون کود، بذر و سموم شیمیایی را قبل از کشت از طریق بانک تأمین کنند.
محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: بانک مرکزی ظرف یک ماه آینده شیوه‌نامه تأمین مالی کشاورزی قراردادی را تنظیم و به بانک‌ها ابلاغ کند. وی گزارشی از اقدامات انجام شده برای استفاده از لیزینگ (واسپاری) در توسعه مکانیزاسیون و مدرن‌سازی بخش کشاورزی و تشکیل صندوق توسعه کسب و کار کشاورزی ارائه کرد. وی در همین حال از نهایی شدن پیش‌نویس مصوبه استفاده از ظرفیت‏‌های قانونی و عملیاتی صنعت واسپاری (Leasing) در متنوع‌‏سازی تأمین مالی و سرمایه‌‏گذاری زنجیره ارزش بخش کشاورزی و ارسال آن به هیأت دولت خبر داد. قربانی افزود: بخش خصوصی برای امضای تفاهمنامه تشکیل صندوق حمایت از توسعه کسب و کار کشاورزی برای تحول در بخش کشاورزی و اجرای مگاپروژه‌‏های بخش کشاورزی آمادگی کامل دارد.
طبق این گزارش، کلیات توسعه کشاورزی قراردادی با کمک شرکت‏‌های پشتیبان و پیشرو در پنجمین نشست قرارگاه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به تصویب رسید. این دستورالعمل به منظور کمک به متقاضیان اجرای کشاورزی قراردادی و همچنین تنظیم روابط بین دستگاه‌ها و بخش‌‏های مختلف دولتی با بخش خصوصی و بویژه ترسیم مسیر سیاستگذاران و دست‏‌اندرکاران بخش دولتی برای حمایت از اجرای درست این الگو تدوین شده است.
با توجه به اینکه عمومی‌ترین الگوی اجرایی توسعه کشاورزی قراردادی برای محصولات با ارزش افزوده و ارزآوری بالا، توسعه کشاورزی قراردادی با کمک شرکت‌‏های پیشرو و پشتیبان است، از این‌رو دستورالعمل فوق با تمرکز بر این الگو تهیه شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7873/9/607049/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها