عملیات مشترک 4 پلیس پایتخت برای پاتک به فروشندگان مواد محترقه


گروه حوادث/  
 مرجان همایونی: همکاری 4 پلیس عملیاتی پایتخت در یک ماه گذشته منجر به کشف حدود دو میلیون فقره انواع مواد محترقه، افزایش 9 درصدی کشفیات و همچنین رشد 400 درصدی دستگیری متهمان در مقایسه با سال گذشته شد.

صبح دیروز سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده کل انتظامی کشور در حاشیه اجرای طرح اقتدار که با همکاری پلیس پیشگیری، امنیت عمومی، پلیس فتا و پلیس اقتصادی تهران بزرگ و با هدف کشف مواد محترقه در آخرین روزهای سال برگزار شد با بیان اینکه امسال در کل‌ کشور و از جمله تهران بزرگ مقابله با ورود و توزیع مواد محترقه در دستور کار جدی پلیس قرار داشت گفت: بی‌تردید ما با مراسم شادی و خوشحالی مردم مشکلی نداریم اما وارد کردن خسارت جانی، مالی و روحی به خود و دیگران در شب چهارشنبه آخر سال مورد تأیید نیست. شهروندان شاید بخواهند در این شب مقابل خانه خود با رعایت حقوق شهروندی شادی کنند که مشکلی ندارد اما تجمع در پارک‌ها، مراکز تفریحی و چهار‌راه‌ها محدودیت دارد و خط قرمز پلیس است.
وی ضمن هشدار به مخلان نظم و امنیت عمومی در شب چهارشنبه آخر سال، گفت: اگر در این شب افرادی هنجارشکنی کنند، بازداشت شده و تا پایان تعطیلات با هماهنگی دستگاه قضایی در بازداشت خواهند بود. البته اراذل و اوباش و قداره‌کشان باید بدانند که پلیس در تمام ایام سال با هرگونه تحرکات مجرمانه برخورد خواهد کرد. مردم نیز مطمئن باشند که پلیس مأمن و تکیه‌گاه آنان است تا اگر حقی از آنان ضایع شد مجموعه انتظامی کشور در خدمت آنها بوده و با مخلان نظم و امنیت برخورد خواهند کرد نه اینکه خودشان شخصاً بخواهند برای احقاق حق خود اقدام کنند.
کشف دو میلیون مواد محترقه
سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز با بیان اینکه طرح‌های پلیس همچنان ادامه خواهد داشت گفت: از زمان اجرای این طرح تاکنون حدود دو میلیون انواع مواد محترقه اعم از مواد محترقه کم‌خطر و پرخطر از سوی مأموران کشف و ضبط شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی 9 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین 232 نفر نیز طی این مدت دستگیر شده‌اند که تعداد آنان در مقایسه با سال قبل رشدی 400 درصدی داشته است.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه امسال پلیس تمرکز ویژه‌ای بر خرید و فروش مواد محترقه در فضای مجازی داشت، گفت: طی این مدت 84 تارنما و شبکه اجتماعی که اقدام به خرید و فروش، تبلیغ و آموزش استفاده و ساخت مواد محترقه کرده بودند مورد شناسایی قرار گرفتند. این تارنماها بیش از 3 میلیون و 400 هزار دنبال کننده داشتند. در این خصوص 11 نفر دستگیر شدند و 70 هزار عدد مواد محترقه نیز از این افراد کشف و ضبط شد که اگر این تعداد مواد محترقه که درصد قابل توجهی از آن نیز مواد محترقه خطرناک است وارد جامعه شده و به دست مصرف‌کنندگان که بیشتر جوان و نوجوان هستند می‌رسید خسارت زیادی به آنها و خانواده‌هایشان وارد می‌شد.
رحیمی با بیان اینکه در روز چهارشنبه‌سوری نیز پلیس در آماده باش کامل خواهد بود گفت: پلیس از ساعت 14 سه‌شنبه تا پایان مراسم در نقاط مختلف شهر به شکل محسوس و نامحسوس مستقر شده و اقدام به گشت‌زنی خواهد کرد. توصیه ما به خانواده‌ها این است که بر رفتار فرزندان خود در این روزها نظارت دقیق‌تر و بیشتری داشته باشند.
کشف انبار مواد محترقه
سرهنگ علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ نیز با بیان اینکه طرح نظارت و دستگیری عاملان فروش مواد محترقه خطرناک از اول اسفند شروع شده گفت: پلیس اقتصادی، 122 هزار قلم مواد محترقه غیرمجاز و قاچاق کشف کرده است. همچنین 14 دستگاه خودرو در این رابطه توقیف  و بیش از 10 متهم اصلی بازداشت و پرونده قضایی برای آنها تشکیل شده است. همچنین دو مورد عملیات مشترک با پلیس غرب و شرق استان تهران داشتیم که انبارهای مواد محترقه نیز توقیف و عاملان آنها بازداشت شدند.
با امنیت به استقبال سال نو می‌رویم
پیام کاویانی رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ نیز در حاشیه اجرای این طرح مشترک گفت: پلیس امنیت برای اینکه شهروندان با آرامش و آسایش به استقبال سال نو بروند، اقدامات خود را برروی برگزاری آرام شب چهارشنبه آخر سال متمرکز کرده و تلاش دارد زمینه و بستر آسایش را در جامعه به نحوی مهیا کند که فرزندان در کنار خانواده‌ها بتوانند سال را به‌خوبی و خوشی آغاز کنند. بسیاری از مواد محترقه‌ای که ما کشف کردیم غیرمجاز و بمب‌های دست‌سازی است که در کارگاه‌های زیرزمینی ساخته و بعضاً به صورت قاچاق وارد کشور شده و منجر به نقص عضو فرزندان و کودکان می‌شود. لذا توصیه‌ام به شهروندان این است برای چهارشنبه آخر سال حتماً در کنار فرزندانشان باشند و بر رفتار آنها نظارت کنند ما در تعطیلات نوروزی هم با اشراف اطلاعاتی تلاش می‌کنیم به یگان‌های مختلف پلیس اعم از پلیس پیشگیری، آگاهی و امنیت اقتصادی کمک کنیم و زمینه ایجاد امنیت را در سطح جامعه فراهم کنیم.
خرید و فروش مواد محترقه در فضای مجازی
سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ نیز درخصوص اقدامات این پلیس در روزهای آخر سال گفت: در طرح اخیر همکارانم در پلیس فتا تهران بزرگ بیش از 80 تارنما شناسایی و 11 متهم دستگیر کرده‌اند و بالغ بر 70 هزار قلم انواع مواد آتش‌زا و محترقه کشف کردیم که در فضای سایبر به صورت غیرمجاز خرید و فروش می‌شد. اقدامات پلیس فتا برای پاکسازی فضای سایبر با جدیت در حال پیگیری است و امیدوارم با همکاری که مردم عزیزمان مثل همیشه دارند بتوان فضای امن‌تری را در حوزه سایبرداشته باشیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7873/17/607071/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها