رئیس جمهور بر ایجاد ساختاری چابک و کارآمد برای تأمین نیازها و تحقق مطالبات جوانان تأکید کرد

احیای سازمان ملی جوانان


گروه سیاسی/ جلسه شورای‌عالی جوانان که روز گذشته همزمان با روز جوان و به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد، یک محور اصلی داشت: چگونگی سامان دادن ارتباط جوانان با سطوح مختلف حکمرانی.  رئیس جمهور در این زمینه به تجربه «سازمان ملی جوانان» اشاره کرد، سازوکاری که بتواند به صورت مستقل و کارآمد نیازهای جوانان را بررسی، احصا و به صورت عملی و عینی دنبال کند. چنین گزاره‌هایی بیانگر آن است که دولت سیزدهم، برخلاف گذشته عزم جدی دارد تا از نگاه و برخورد شعاری با جوانان و مسأله جوانی فاصله بگیرد و در مقابل، زمینه‌ها و بسترهایی را فراهم کند تا جوانان بتوانند در زمین واقعیت، مسئولیت‌هایی در حوزه پیشرفت کشور برعهده بگیرند.
روز گذشته معاون اول رئیس جمهور نیز در دیداری سه ساعته میزبان جوانانی بود که در حوزه‌های مختلف فناوری، اقتصادی و اجتماعی سرآمد بودند. محمد مخبر برپایه گفت و شنودهای صمیمی با جوانان در این جلسه، خواستار نقش‌آفرینی بیشتر آنان در کشور شد و اعلام کرد که دولت آماده است تا واسطه انتقال اقتصاد از دولت به مردم و بویژه جوانان در همه زمینه‌ها شود. واقعیت این است که دولت سیزدهم نگاه به جوانان و سپردن مسئولیت‌های مهم به آنان را از عالی‌ترین سطوح قوه مجریه آغاز کرده است. کما اینکه مطابق اظهار نظر سخنگوی دولت، «متوسط سن وزرا و هیأت دولت سیزدهم ۷ سال جوان‌تر از دولت دوازدهم است.»
 حضرت علی‌اکبر (ع) بهترین الگو برای جوانان
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای‌ عالی جوانان، با تبریک سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان گفت: نامگذاری این مناسبت به عنوان روز جوان انتخاب و اقدام بسیار شایسته‌ای بوده است، چرا که حضرت علی‌اکبر (ع) بهترین الگو برای جوانان در زمینه بصیرت، ایمان، روحیه ایستادگی، ولایتمداری و دفاع از حریم دین و ارزش‌های الهی است.
هدایت جوانان در مسیر نقش‌آفرینی سازنده
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه مسائل مربوط به جوانان طیف وسیعی از حوزه‌ها از اشتغال، مسکن، ازدواج تا دانش‌افزایی، مهارت‌آموزی و ورزش برای سلامت جسمی را شامل می‌شود، اظهار کرد: شناسایی و بالفعل کردن استعدادهای جوانان در مسیر توانمندسازی آنان، سامان دادن ارتباط جوانان با سطوح مختلف حکمرانی و حمایت و هدایت جوانان در مسیر نقش‌آفرینی سازنده اجتماعی نیز از جمله دیگر مسائل مربوط به این بخش از جمعیت کشور است که باید به شکل مناسبی سامان داده شود.
ضرورت ایجاد سازوکار چابک برای تأمین نیازهای جوانان
رئیس جمهور تصریح کرد: باید یک ساختار چابک و کارآمد، با لحاظ مأموریت‌های تعریف شده برای تأمین نیازها و تحقق مطالبات جوانان ایجاد شود تا به شکلی واقعی و نه شعاری و نمایشی پیگیر مسائل جوانان باشد؛ ساختاری که بتواند مأموریت‌های مختلف تعریف شده در ساحت‌های متنوع را پیگیری کند. وی اضافه کرد: ترجیح دولت بر این است که این ساز و کار، بدون ایجاد یک ساختار جدید که نیاز به فرایند قانونگذاری دارد، با تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم در دولت در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام برسد. فعال کردن سازمان ملی جوانان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحقق این هدف است.
استقبال از تشکیل شورای مشورتی جوانان
رئیس جمهور همچنین از پیشنهاد تشکیل شورای مشورتی جوانان در سطوح مختلف نهادها و دستگاه‌ها استقبال کرد و گفت: ایجاد یک باشگاه حکمرانی مدیران جوان مؤمن انقلابی می‌تواند محملی برای همفکری و هم‌افزایی جوانان باانگیزه و خلاق در راستای کمک فکری به مدیران باشد.
تشکیل این شورا و باشگاه می‌تواند بهترین راهکار برای سامان دادن ارتباط جوانان و بویژه جوانان مؤمن انقلابی با سطوح مختلف حاکمیت باشد. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه هیچ‌گاه از طرف مشورت قرار دادن جوانان زیان نکرده‌ایم، بلکه شهامت و شجاعت آنان ایده‌های خلاقانه و کارگشایی نیز در اختیار ما قرار داده است، تصریح کرد: امام راحل و مقام معظم رهبری بهترین الگوها در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های جوانان کشور هستند و همه مسئولان باید از ایشان در این زمینه پیروی کنند.
محکومیت سکوت نسبت به اعدام بی گناهان
رئیس جمهور همچنین درباره اعدام‌ بی‌گناهان اظهارکرد: اعمال استاندارد‌های دوگانه کشورهای غربی و استفاده ابزاری از مفهوم حقوق انسان و همچنین سکوت و بی‌عملی کشورهای مدعی حقوق بشر به اینگونه اقدامات، محکوم است و نشانه‌ای از دورویی این کشورها در بهره‌برداری سیاسی از مفهوم حقوق بشر برای مطامع سیاسی خود و علیه دولت‌های مستقل است. آیت‌الله رئیسی گفت: سازمان‌های بین‌المللی و رسانه‌های آزاد و نهادهای ذیربط باید سکوت خود را بشکنند.
قانون «نظام رتبه‌بندی معلمان» ابلاغ شد
روز گذشته همچنین رئیس جمهور «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» را برای اجرا به وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.
«قانون نظام رتبه‌بندی معلمان» در جلسه علنی 15 اسفندماه به تصویب رسید و یک روز بعد نیز از سوی شورای نگهبان تأیید شد. هرچند در ابتدا شورای نگهبان به دلیل بار مالی موجود در این قانون برای دولت، بر آن اشکال وارد کرده بود که در نهایت سخنگوی دولت اعلام کرد دولت سیزدهم بار مالی این لایحه را پذیرفته است. این اقدام دولت را می‌‌توان ناشی از این واقعیت دانست که نظام رتبه‌بندی یکی از خواسته‌های صنفی معلمان در سال‌های اخیر بوده است. گفتنی است با اجرای قانون رتبه‌بندی، معلمان در پایین‌ترین رتبه تحت عنوان «آموزشیار معلم» ۴۵ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.
آمادگی دولت برای انتقال اقتصاد به مردم و جوانان
روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور نیز  در دیداری سه ساعته با جمعی از جوانان فعال در حوزه‌های اقتصادی، تولید و علم و فناوری، در فضایی صریح،‌ شفاف،‌ آزاد و صمیمی، پای درددل‌ و دغدغه‌های جوانان نشست. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمد مخبر پس از شنیدن پیشنهادات و نظرات جوانان حاضر اظهار کرد: دولت مردمی آمادگی دارد تمام ظرفیت‌های خود را در اختیار جوانان ایرانی قرار دهد که این گونه توانسته‌اند جمهوری اسلامی ایران را در زمره پیشتازان صنعت و نوآوری‌های نوین جهان قرار دهند.
معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: متاسفانه تاکنون اقتصاد به مردم سپرده نشده و اگر این کار انجام شود مطمئناً مردم می‌‌توانند کارهای بزرگی برای پیشرفت و توسعه انجام دهند و شاهد یک بخش خصوصی قدرتمند در کشور باشیم. وی تأکید کرد: دولت سیزدهم آمادگی دارد تا واسطه انتقال اقتصاد از دولت به مردم و بویژه جوانان در همه زمینه‌ها شود.

بـــرش
13 دستور ویژه رئیس جمهور برای کاهش تصادفات

رئیس جمهور روز گذشته در جلسه شورای عالی حمل و نقل و ایمنی ترافیک که پس از وقفه‌ای ۸ ساله و با رویکرد ایمنی سفرهای نوروزی برگزار شد، 13 دستور ویژه برای کاهش سوانح و تصادفات خطاب به دستگاه‌های مربوطه صادر کرد.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی  با اشاره به ضرورت هماهنگی و هم‌افزایی فعالیت‌ها و خدمت‌رسانی دستگاه‌های متولی سفرهای نوروزی، گفت: با کاهش شیوع کرونا شاهد افزایش سفرهای نوروزی خواهیم بود، اما دستگاه‌های متولی باید ضمن فرهنگ‌سازی برای رانندگی ایمن، مراقب حوادث جاده‌ای باشند.
رئیس جمهور دستور داد: اعتبارات مورد نیاز بسته جامع کاهش تصادفات بویژه رفع نقاط حادثه‌خیز و برنامه‌های آموزشی و تأمین نیازمندی‌های دستگاه‌های مسئول با قید اولویت انجام شود.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه افزایش ایمنی جاده‌ها، ایمنی حمل و نقل، بازسازی ناوگان حمل و نقل زمینی، ریلی، هوایی و دریایی در زمره برنامه‌های اصلی دولت قرار دارد، اظهارکرد: ضرورت دارد وزارت راه و شهرسازی این موضوعات را به صورت جدی پیگیری کند و حرکت در مسیر تحقق این برنامه‌ها به هیچ عنوان نباید تا رسیدن به نتیجه مطلوب، متوقف شود.
رئیس جمهور، ساماندهی و نظارت دقیق بر ترددهای جاده‌ای را ضروری دانست و افزود: لازم است رویکردهای پیشگیرانه و روش‌های نوین برای کاهش سوانح و تصادفات جاده‌ای اتخاذ شود تا از صدمات جانی و مالی بر مسافران جلوگیری گردد.
آیت‌الله رئیسی گفت: توجه به برنامه‌ها و اقدامات آگاه‌سازی و آموزش عمومی برای ارتقای انضباط اجتماعی تأثیر زیادی در کاهش سوانح جاده‌ای دارد لذا برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی با شیوه‌های هنرمندانه توسط رسانه ملی تولید و پخش شود.
رئیس جمهور بار دیگر خودروسازان را مورد خطاب قرار داد و گفت: رعایت نکات ایمنی و استاندارد بر تولید خودرو و افزایش تولید اولویت دارد و سازمان استاندارد لازم است بر رعایت استانداردهای ایمنی در تولید و ترخیص خودروها نظارت کامل و دقیق داشته باشد.
آیت‌الله رئیسی همچنین دستورات ویژه‌ای را به منظور کاهش سوانح و تصادفات به شرح زیر صادر کرد:
- توجه ویژه به نقش آفرینی مردم با تأکید بر رسیدگی با قید فوریت به حل مشکلات گزارش شده آنها ضروری است  - اتخاذ و اجرای طرح‌های ابتکاری و نو در پیشگیری از تصادفات - هدفگذاری کاهش جدی تصادفات از سوی همه دستگاه‌های مسئول - آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز با اقدامات زودبازده - نصب علائم هشداردهنده و ارسال پیامک به سرنشینان خودروها در نقاط حادثه‌خیز
- پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی تمهیدات لازم برای مقابله با اثرات بحران‌های احتمالی ناشی از شرایط جوی و طبیعی - توجه به توسعه خدمات رفاهی و تسهیلات شایسته بین‌راهی به هموطنان با تأکید بر در اختیار قرار دادن زیرساخت‌ها و امکانات دولتی در حد امکان - توجه به توسعه سیستم‌های هوشمند حمل و نقل با اولویت رفع نقص دوربین‌های کنترل سرعت ثابت - نظارت بر ایمنی سفر ناوگان عمومی و ناوگان سنگین جاده‌ای بخصوص نسبت به معاینه فنی و کنترل سامانه‌ای و افزایش نظارت در مبدأ سفر - به‌روز‌رسانی جاده‌‌ها (خط‌کشی، تابلوها و علائم) و اصلاحات اولویت‌دار و زود بازده فنی و مهندسی - به‌کارگیری حداکثر توان امدادی و استقرار و یکپارچه‌سازی پایگاه‌های امدادی و عوامل انسانی - هدفمند کردن گشت‌های راهور، راهداری و امدادی - استقرار پلیس با هدف بازدارندگی از تخلفات و برخورد قاطع با تخلفات حادثه‌ساز، در تمامی محورهای مواصلاتی



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7873/1/607099/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها