«ایران» معاملات دیروز در بازارهای مالی را بررسی کرد

آخرین خروج قرن


گروه اقتصادی- دیروز آخرین فرصت سهامداران برای فروش سهام و خروج پول از کارگزاری‌ها، در سال 1400 بود و انتظار می‌رفت در این روز فشار عرضه از طرف سهامداران حفظ شود. انتظاری که با خروج 270 میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار به تحقق پیوست.
با این شرایط به نظر می‌رسد در روزهای باقی مانده از سال 1400، از شدت عرضه‌های حقیقی‌ در بازار کاسته شود و بازار بتدریج با کاهش حجم معاملات در یک محدوده ثابت، و کم‌بسامد نوسان کند. کاهش عرضه همچنین می‌تواند منجر به شروع یک روند صعودی در روزهای باقی مانده باشد؛ همان‌طور که ذکر شد پیش‌بینی می‌شود این روند در دامنه بسیار کوتاهی انجام پذیرد.
در پایان معاملات دیروز، 302 نماد با افزایش قیمت و 373 نماد با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. در این روز نماد‌های «شستا»، «کدما»، «شتران» و «خودرو» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. بیشترین خالص خرید حقیقی به نمادهای «تجلی»، «مبین» و «فنفت» تعلق گرفت و حقوقی‌ها در نماد‌های «شلرد»، «شبندر» و«بپاس» بیشترین درصد انتقال مالکیت را به خود اختصاص دادند.
 دیروز شاخص کل بورس با 595 واحد کاهش در عدد یک میلیون و 334 هزار واحد ایستاد و شاخص کل فرابورس با 14 واحد کاهش به عدد 18 هزار و 138 واحد رسید. دیروز 9 میلیارد و 480 میلیون برگ سهم در 473 هزار و 806 نوبت و به ارزش 5 هزار و 630 میلیارد تومان در مجموع بازارهای بورس و فرابورس معامله شد.
عرضه 448 هزار تن انواع محصول در بورس کالا
در جریان معاملات دیروز تالار‌های مختلف بورس کالا، تالار سیمان میزبان 167 هزار و 505 تن سیمان، تالار صادراتی میزبان عرضه 17 هزارو 350 تن قیر، 5 هزار و 650 تن گوگرد و 682 تن سبد ناودانی و تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان عرضه 20 کیلوگرم شمش طلا، 148 هزار و 160 تن شمش بلوم، یک هزار و 875 تن مس، 200 تن شمش آلیاژی آلومینیوم، 100 تن سیم و مفتول مسی و 20 تن بیلت آلومینیوم بود.
همچنین در طی معاملات دیروز تالار حراج باز بورس کالای ایران میزبان 484 تن پلی وینیل کلراید (PVC) و 60 هزار تن تختال C بود. در این روز 33 هزار و 101 تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، روغن پایه، سلاپس واکس، قیر و گوگرد در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.
عرضه بیش از 30 هزار تن فرآورده‌های هیدرو کربوری در بورس انرژی
دیروز بورس انرژی نیز میزبان عرضه بیش از 30 هزار و 739 تن انواع محصول هیدروکربوری بود. در طی معاملات دیروز، «حلال 402» شرکت نفت ستاره خلیج فارس و (ته مانده تصفیه شده برج تقطیر «ATR-140») شرکت پالایش نفت شازند در رینگ صادراتی و کالاهای «آیزوریسایکل» شرکت پالایش نفت اصفهان و شرکت پالایش نفت تهران، «برش سنگین» و «پنتان» شرکت پتروشیمی تبریز، «برش سنگین» شرکت پتروشیمی جم و شرکت پتروشیمی امیرکبیر، «حلال 400»، «حلال 402» و«حلال 503» شرکت پالایش نفت اصفهان، «MTEB» شرکت پتروشیمی شیمی بافت، «گاربوتان» شرکت نفت ستاره خلیج فارس، «متانول» شرکت پتروشیمی زاگرس و شرکت پتروشیمی شیراز، «متانول» شرکت پتروشیمی مرجان و شرکت متانول کاوه، «نیتروژن مایع» شرکت پتروشیمی غدیر و شرکت صنایع طبی آرکا شیمی سورنا در رینگ داخلی عرضه شدند.
قیمت نفت به کانال 110 دلاری بازگشت
با توجه به انتظار کاهش تنش‌ها بین اوکراین و روسیه و انتظارات درمورد افزایش نرخ بهره امریکا، قیمت شاخص‌های نفتی از شروع جنگ روسیه و اوکراین با 40درصد کاهش روبه‌رو شده بود؛ در روزهای معاملاتی گذشته تاحدی از التهاب قیمت نفت کاسته شد، به طوری که قیمت نفت برنت طی چند مرحله کاهش، بار دیگر به کانال 110دلار بازگشت.
طبق گزارش رویترز، روسیه و اوکراین پس از مذاکرات صلح، هردو نسبت به نتیجه مذاکرات ابراز خوشبینی کردند و این موضوع، گمانه‌زنی‌ها را درخصوص پایان جنگ افزایش داد.
افزایش نرخ بهره در بازار امریکا موجب بالا رفتن بازدهی اوراق خزانه این کشور می‌شود. این موضوع منجر به کاهش هیجانات در بازارهای موازی از جمله طلا شده است. بنابراین قیمت هر اونس طلا با کاهش جزئی به 1976 دلار رسید. همچنین قیمت طلا در معاملات آتی دیروز برای تحویل ماه آوریل به 1979 دلار رسید.
با توجه به کاهش تنش‌ها در اروپا، به نظر می‌رسد هیجانات در بازارهای طلا و نفت تاحدی کنترل شود و قیمت‌ها در کانال‌های فعلی خود باقی بمانند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7873/1/607109/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها