مسئولین وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند

برنج ایرانی ارزان‌قیمت در راه بازار


امین محمودی
خبرنگار
 قیمت برنج در طول روزهای اخیر با افزایش روبه‌رو بوده است. برنج خارجی نیز در بازار به 35 تا 40 هزار تومان رسیده است. کارشناسان، ممنوعیت واردات برنج، احتکار و سودجویی مافیا و دلالان را از مهم‌ترین دلایل این امر دانسته‌اند.
افزایش واردات برنج در دولت سیزدهم
با این حال آمار گمرک نشان می‌دهد از کالاهای اساسی وارداتی با ارز نیمایی در سال گذشته حدود ۱.۵میلیون تن برنج به ارزش حدود ۱.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده که نسبت به سال قبل از آن، ۴۸ درصد در وزن و ۴۲ درصد در ارزش رشد داشته است به طوری که در سال ۱۳۹۹ واردات برنج حدود یک میلیون تن به ارزش ۹۰۴.۷ میلیون دلار بوده است.
 هفته آینده برنج به قیمت قبل برمی‌گردد
مسئولین وزارت جهاد کشاورزی اما دلیل اصلی گرانی برنج را احتکار دلالان عنوان می‌‌کنند و معتقدند با اقداماتی که طی هفته جاری انجام خواهند داد، گرانی برنج کنترل خواهد شد.
در همین خصوص مدیرکل بازرسی جهاد کشاورزی با بیان اینکه احتکار و دلال‌بازی، دلیل اصلی افزایش قیمت برنج ایرانی بوده است، گفت: با اجرای طرح تشدید مبارزه با احتکار برنج در سراسر کشور، قیمت برنج را ظرف یک هفته به نرخ مصوب بازمی‌گردانیم.
«مسعود امراللهی» افزود: برنجی که هم اکنون در بازار موجود است، کشت امسال کشاورزان است و این افزایش قیمت غیرمنطقی است.وی گفت: هم اکنون هیچ کمبودی در بازار برنج ایرانی وجود ندارد و نرخ‌های مصوب همان قیمت‌های قبلی است، به عنوان مثال برنج طارم درجه یک باید حداکثر کیلویی 65 هزار تومان به فروش برسد. امراللهی علت افزایش قیمت برنج در بازار را احتکار دلالان با هدف افزایش قیمت پایه برنج در سال زراعی پیش رو عنوان کرد.
وی تصریح کرد: طرح تشدید مبارزه با احتکار برنج در سراسر کشور کلید خورده و با محتکران برخورد جدی می‌شود و از مردم هم می‌خواهیم گزارش‌های خود مبنی بر احتکار برنج را با بازرسی جهاد در میان بگذارند.
امراللهی افزود: با اجرای این طرح، قیمت برنج را ظرف یک هفته به قیمت مصوب بازمی‌گردانیم.
 برنج ایرانی با قیمت پایین در راه است
بخش خصوصی نیز به مردم توصیه کرده است که از خرید برنج کهنه در بازار با قیمت‌های گزاف خودداری کنند چون زمان برداشت برنج‌های سال جدید نزدیک است و این برنج‌ها به قیمت‌های پایین‌تری در بازار عرضه خواهند شد.
در همین خصوص مدیرعامل مرکز تجارت بین‌الملل و پایانه صادرات برنج آمل در پیامی ویدیویی اعلام کرد: مردم نگران موجودی و قیمت برنج نباشند، التهاب بازار و قیمت‌های کاذب فروکش خواهد کرد.
«سیداسماعیل یزدان‌پناه» درخصوص التهاب قیمت برنج در سطح کشور و نگرانی مردم از این وضعیت افزود: برنج ایرانی به اندازه کافی در انبارهای مرکز تجارت و پایانه برنج آمل موجود است و قیمت واقعی آن کیلویی ۶۵ هزار تومان است.
مدیرعامل مرکز تجارت بین‌الملل و پایانه صادرات برنج آمل اظهار داشت: این مرکز با میادین شهرداری تهران در ارتباط است و برنج‌های تنظیم بازار را عرضه کرده و می‌کند. مردم برنج تازه را با قیمت‌های مناسب خریداری کنند.
یزدان‌پناه به مردم توصیه کرد: با توجه به اینکه به کشت جدید برنج نزدیک هستیم برنج‌های کهنه که ماندگاری کمتری دارند را خریداری نکنند و به جای آن برنج جدید را با قیمت‌های مناسبی تهیه کنند، زیرا به طور قطع التهاب بازار به این شکل نخواهد بود.
وی گفت: به طور قطع ما در روزهای آتی شاهد تثبیت بازار و کاهش قیمت برنج خواهیم شد.
صحبت‌های بخش خصوصی بیشتر به دلیل انبار کردن برنج از سوی محتکران مربوط می‌شود که در روزهای گذشته، قیمت‌ها را بی‌دلیل افزایش داده‌اند، در صورتی که مردم خرید خود را کمتر کنند، قیمت‌ها پایین می‌آید و هدف محتکران و سودجویان هم محقق نخواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7889/9/610019/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها