سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی:

زنان بی‌بضاعت دارای اعتیاد «یاری برگ» 750 هزار تومانی دریافت می‌کنند


سمیه افشین‌فر / سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از امکان دریافت «یاری برگ» 750 هزار تومانی توسط زنان دارای اعتیاد که بی‌بضاعت هستند، خبر داد.
دکتر فاطمه عباسی سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» در پاسخ به این سؤال که آیا در سازمان بهزیستی کشور آماری از زنان معتاد وجود دارد یا نه، گفت: در سال 1400 بالغ بر سی و پنج هزار زن از مراکز خدماتی سازمان بهزیستی کشور خدمات دریافت کرده‌اند. سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه افزود: 99 مرکز در برنامه‌های درمان و‌ کاهش آسیب اعتیاد ویژه زنان فعال هستند. وی در پاسخ به این سؤال که این زنان چگونه مورد شناسایی قرار می‌گیرند، گفت: معمولاً این افراد یا خود معرف هستند یا توسط نیروی انتظامی با دستور قضایی دستگیر و به این مراکز ارجاع داده می‌شوند. وی در خصوص ترک اعتیاد در مراکز اقامتی نیز گفت: ترک اعتیاد در مراکز اقامتی طولانی مدت سه تا شش ماه زمان می‌برد که در این روش معتادان درمان‌های جامعی با تمرکز بر درمان‌های غیردارویی دریافت می‌کنند. عباسی اضافه کرد: مراکز اجتماع درمان مدار و مراکز جامع درمان از جمله این مراکز هستند؛ در درمان‌های اقامتی بلندمدت ترخیص و قطع رابطه درمانی به صورت تدریجی و در طی فرایندی است که در آن بیمار با شرایط جدید عدم مصرف مواد انس می‌گیرد. همچنین برنامه‌هایی برای پیگیری و مدیریت مورد و صیانت از بیماران در مراحل مختلف درمان وجود دارد که بخشی از آن شامل خانه‌های بین راهی است که البته موارد اخیر گستردگی زیادی ندارند.
سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در مورد خدمات ارائه شده در مراکز درمانی ماده ۱۵ به افرادی که بی‌بضاعت هستند، گفت: به این افراد یارانه درمان به مبلغ ۷۵۰ هزار تومان به عنوان یاری برگ داده می‌شود. همچنین در این مراکزغیر از درمان افراد، خدماتی همچون مشاوره خدمات روانشناختی، مصاحبه‌های انگیزشی، مددکاری، حرفه آموزی، آموزش خانواده و پیگیری پس از ترخیص ارائه می‌شود.
در مرکز درمانی مادر و‌ کودک خدماتی همچون خدمات پزشکی، خدمات مهدکودک و خدمات مددکاری ارائه می‌گردد. در مراکز کاهش آسیب نیز غیر از دادن غذا، پوشاک و حمام خدماتی مانند آموزش رفتارهای سالم جهت پیشگیری از شیوع اچ‌آی‌وی و سایر بیماری‌های منتقله به معتادان زن با رفتارهای پرخطر ارائه می‌گردد. سرپرست مرکز توسعه و پیشگیری درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: در مراکز سرپناه شبانه که به جهت اسکان این افراد در نظر گرفته شده است این افراد می‌توانند از ساعت ۷ شب تا ۷ صبح خدمات دریافت نمایند.
وی تصریح کرد: از جنبه پیشگیری در خانواده و خود فرد، برنامه‌هایی برای شناسایی و غربال موارد پرخطر طراحی شده که نیازمند گسترش و تأمین منابع است؛ شامل غربالگری اضطراب کودکان، اجرای برنامه‌های مشارکتی مادر و کودک، آموزش زندگی خانواده و خانواده پایدار، آموزش مهارت‌های زندگی و امکان استفاده رایگان از خدمات مشاوره‌ای و نظایر آن از جمله فعالیت‌هایی است که برای ارتقای سلامت روان فرد و خانواده انجام می‌شود و در زمره فعالیت‌های پیشگیرانه عمومی و انتخابی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7889/20/610071/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها