اخبار


بابت ارائه رایگان ترافیک «شاد»
دولت به اپراتورها کمک مالی کرد

معاون رگولاتوری از پرداخت کمک جبرانی دولت به اپراتورهای ارتباطی بابت جبران هزینه ارائه رایگان ترافیک به سامانه شاد، براساس مصوبه هفتاد و سومین جلسه ستاد ملی کرونا خبر داد.
به گزارش «ایران»، علی محمد منتظری گفت: ستاد ملی کرونا در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، با هدف تسهیل دسترسی عادلانه تمامی اقشار جامعه به خدمات آموزشی، جلوگیری از عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان و حفظ ارتباط تحصیلی آنها با محیط مدرسه و معلمان بویژه در مناطق کمتر برخوردار، ترافیک مصرفی سامانه شاد وزارت آموزش و پرورش را رایگان اعلام کرد. بر این اساس مقرر شد هزینه ارائه خدمات رایگان ارائه شده توسط اپراتورهای ارتباطی از طریق کمک‌های دولتی جبران شود.
معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری افزود: با پیگیری رگولاتوری و همکاری شورای عالی فضای مجازی و سازمان برنامه و بودجه کشور و با هدف جبران هزینه‌های ترافیک رایگان اختصاص یافته از سوی اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، کمک جبرانی دولت به این اپراتورها تأمین و به حساب آنها واریز شد.
منتظری تأکید کرد: معادل ریالی هزینه ترافیک مصرفی معلمان و دانش‌آموزان در زمان استفاده از سامانه شاد، به منظور حمایت از ارائه‌دهندگان خدمات بخش ICT، پس از بررسی اطلاعات اعلامی مربوط به حجم ترافیک اعلام شده از سوی اپراتورها، محاسبه و پرداخت شد.

شناسایی جاسوس‌افزار ضبط صدا و تصویر

محققان از شناسایی یک جاسوس‌افزار خبر دادند که شکلی شبیه به چرخ‌دنده (علامت) setting دارد و می‌تواند اطلاعات کاربران مانند صدا، تصویر و موقعیت مکانی آنها را جمع‌آوری کند.
به گزارش ایسنا، محققان مؤسسه Lab52 این بدافزار را کشف کردند و گفتند که این برنامه پس از نصب، بلافاصله با استفاده از نمادی به شکل چرخ‌دنده در دستگاه اندرویدی قربانیان مخفی می‌شود و وانمود می‌کند که جزء سیستم است. این بدافزار به دوربین قربانیان و همچنین میکروفن آنها دسترسی دارد. این برنامه همچنین می‌تواند مکان‌ها را ردیابی کند، پیام‌های متنی بفرستد یا بخواند و به فضای ذخیره‌سازی قربانیان دسترسی پیدا کند تا ببیند چه چیزی داخل آن است.
این بدافزار برای انجام کاری که باید انجام دهد، مجوزهای زیادی درخواست می‌کند، از جمله دسترسی به مکان تلفن بر اساس GPS، مشاهده وضعیت تمام شبکه‌ها و مشاهده اطلاعات وای‌فای. این برنامه همچنین امکان عکس و فیلم گرفتن با استفاده از دوربین، تغییرات تنظیمات صدا، خواندن تماس‌های تلفنی و اطلاعات مخاطبان، خواندن دستگاه‌های ذخیره‌سازی خارجی، تغییر اطلاعات کارت حافظه، خواندن پیامک‌های ذخیره‌شده روی سیمکارت، امکان ارسال پیامک و دسترسی به دستگاه ضبط صدا را نیز دارد.
اگر تمامی مجوزها به این بدافزار داده شود، حتی می‌تواند نماد برنامه را حذف کند و بی‌صدا در پس‌زمینه اجرا شود. در حین تحقیق روی این برنامه، محققان مؤسسه Lab52 همچنین دریافتند که این بدافزار می‌تواند برنامه‌های اضافی را روی دستگاه قربانیان دانلود کند و موردی از یک برنامه را پیدا کردند که مستقیماً از فروشگاه آنلاین گوگل‌پلی دانلود شده بود، در واقع این جاسوس‌افزار می‌تواند برنامه‌های بدافزار دیگری را هم دانلود کند.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7889/25/610091/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها