هنرمندان موسیقی از دیدار خود با رئیس جمهور می‌گویند

تمهیدات و حمایت جدی از موسیقی سنتی و موسیقی نواحی


گروه فرهنگی/ واکنش هنرمندان به دیدار با رئیس جمهور در ضیافت افطاری که چند روز گذشته برگزار شد، همچنان ادامه دارد.
حمیدرضا نوربخش در گفت‌وگو با ایرنا یکی از چالش‌های جدی حوزه موسیقی که در این نشست مطرح شده را رعایت قانون در اعطای مجوز برای اجرای کنسرت‌ها در تمامی استان‌های کشور عنوان کرد و گفت: در یک کشور باید یک قانون جاری و ساری باشد، وقتی یک دولت در کشور حکمفرماست و یک قانون هم داریم، اگر مجوزی برای اجرای کنسرت‌ها صادر می‌شود، این مجوز باید در همه کشور اجرایی شود، نه اینکه یک گروهی در یک استان اجازه اجرای موسیقی داشته باشد اما در استانی دیگر چنین مجوزی نداشته باشد.
مدیرعامل خانه موسیقی، حضور و اجرای بانوان در گروه‌های موسیقی را از دیگر مباحث مطرح شده در نشست با رئیس جمهور عنوان کرد و افزود: نیمی ازجامعه موسیقی ما بانوان هستند، وقتی که امکان و اجازه تحصیل در رشته موسیقی به آنان در هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های آزاد و مراکز مختلف آکادمیک داده شده است، طبیعتاً باید اجازه فعالیت در این حوزه را هم داشته باشند.
نوربخش با اشاره به شرایط بحرانی موسیقی سنتی اظهار داشت: زنگ خطر بحران موسیقی سنتی و نواحی که بخش‌های هویتی موسیقی کشور هستند، مدت‌هاست که به صدا درآمده، بنابراین نیاز به یک نگاه و حمایت جدی فراتر از وزارت فرهنگ و ارشاد دارد، شخص رئیس جمهور باید نگاه ویژه‌ای در این حوزه داشته باشند و از این حوزه حمایت کنند.
باید تمهیداتی برای تقویت موسیقی سنتی و موسیقی نواحی؛ اقوام مختلف در جنوب، شمال، شرق و غرب اندیشیده شود، این موسیقی هویت ماست.موضوع کپی‌رایت نیز از دیگر مسائل مطرح شده در نشست با رئیس جمهور بود.

احیای هویت موسیقی مهم‌ترین  درخواست
خشایار اعتمادی هم در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به حضور خود در ضیافت افطار با رئیس جمهور اظهار داشت: در حال حاضر فعالیتی در حوزه موسیقی انجام نمی‌دهم که انتظار و خواسته‌ای داشته باشم...مسئولان در این ۴۰ سال سعی کردند در حوزه‌های مختلف با تعامل، گمانه‌زنی و گفتمان، راهکارهایی را برای ایجاد بستر هنر و ارتقای آن ایجاد کنند و هنرمندان همیشه تلاش کرده‌اند با هر زبانی؛ قهر و آشتی خواسته‌های خود را مطرح کنند.  
برخی از هنرمندان مسئولیت بیشتری دارند و خواسته‌های جهان‌شمولی را بیان می‌کنند و نتیجه این صحبت‌ها را باید در آینده دید. او اظهار داشت: در حال حاضر سرمنشأ همه مشکلات در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری، اقتصادی است و مهم‌تر از همه ارتزاق مردم است که باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، امیدوارم جامعه به شادکامی، عزت، کرامت، وفور نعمت، آرامش و آسایش دست یابد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7889/31/610112/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها