درباره‌ فواید بلندخوانی برای کودکان

بلند بخوانیم و لذت ببریم


زهره نیلی
روزنامه‌نگار
امروزه در سنجش با گذشته، شمار بیشتری از خانواده‌ها و حتی معلم‌ها به این باور رسیده‌اند که کتابخوانی با کودکان می‌تواند تأثیر مهمی بر رشد ذهنی و احساسی آنها داشته باشد. اما بیشتر آنها نمی‌دانند از چه زمان باید برای فرزندان خود کتاب بخوانند و تا چه سنی باید به این کار ادامه دهند؟ کدام کتاب‌ها را برای کودکان بخوانند و مهم‌تر اینکه چگونه باید با آنها (نه برای‌شان) کتاب بخوانند؟
پژوهش‌ها نشان داده‌ که سخن گفتن با کودک در دو سال نخست زندگی او، نقش کلیدی و مهمی در رشد زبانی کودک دارد و دایره واژگانی‌اش را گسترش می‌دهد اما کتابخوانی با کودکان و برای آنها، باید با آگاهی و به گونه‌ای‌روش مند و لذت‌بخش انجام شود.
درست است که کتابخوانی، به‌خودی‌خود فعالیت مهمی به شمار می‌آید، اما آنچه بر تأثیر این فعالیت می‌افزاید به کارگیری روش‌های درست سهیم شدن کتاب با کودکان است و یکی از راه‌های مؤثر و لذت‌بخشِ سهیم شدن، خواندن کتاب با کودک یا همان «بلندخوانی» است. پس پدرها و مادرها و بزرگترها می‌توانند از هر فرصتی برای بلندخوانی کتاب با کودک بهره ببرند و در خانه، در مدرسه، در پارک یا حتی در مترو می‌توانند لذت کتاب خواندن با بچه‌ها را تحربه کنند.
البته زمان، نقش مهمی در بلندخوانی کتاب با بچه‌ها دارد و بهتر است بزرگترها زمانی از شبانه‌روز را انتخاب کنند که بچه‌ها سرحال‌تر و پرانرژی‌تر هستند. حالا ممکن است بچه‌ها در طول روز، چندبار از پدر و مادرشان بخواهند برای آنها کتاب بخوانند و طبیعتاً بهتر است که بزرگترها این کار را انجام دهند. علاوه بر این، وقتی تلویزیون روشن یا خانه شلوغ است، زمان مناسبی برای کتابخوانی نیست. اما اگر در چنین شرایطی هم، کودکان از بزرگترها بخواهند که برای‌شان کتاب بخوانند، بهتر است آنها مکان آرام‌تری را برای این کار انتخاب کنند و لذت کتاب‌خواندن را به بچه‌ها بچشانند.
ایجاد حس لذت در بچه‌ها، یکی از هدف‌های مهم کتابخوانی برای آنهاست. این احساس لذت است که به مرور، آنها را به یک فرد کتابخوان تبدیل می‌کند. پس بزرگترها هرگز و هرگز نباید این اصل مهم را از یاد ببرند و نادیده بگیرند، بلکه لازم است شرایطی را فراهم کنند تا بچه‌ها لذت کتابخوانی را بیشتر و بهتر بچشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7889/32/610123/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها