در جلسه علنی دیروز مجلس؛

دو فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه تصویب شد


گروه سیاسی / دو فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها با ۱۹۳ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در جلسه علنی دیروز مجلس به تصویب رسید. طرحی که اگرچه توانست رأی موافق اکثریت نمایندگان را از آن خود کند.
مجلس یازدهم در حالی کارش را در خرداد 99 آغاز کرده بود که  یکی از اولویت های خود را  شفافیت اعلام کرد ولی تاکنون این طرح به تصویب نرسیده بود. هرچند در این بین، بودند نمایندگانی که بدون توجه به رد شدن مصوبه، خود دست به شفافیت آرایشان زدند، اما این موضوع هیچ گاه شکل قانون به خود نگرفت. با بالا گرفتن اعتراضات به تاخیر در اجرای این وعده مجلس، نمایندگان مخالف طرح اولیه شفافیت، راه دیگری را انتخاب کردند و طرح شفافیت قوای سه گانه  با دو فوریت در مجلس به تصویب رسید . در جلسه علنی دیروز، احد آزادیخواه به عنوان نماینده متقاضیان بررسی طرح شفافیت قوای سه‌گانه به صورت دو فوریت، این طرح را در راستای همان وعده مجلس دانست. او در حالی می‌‌گفت که شفافیت از مجلس شروع شده و باید به سایر بخش‌ها برود که به گفته ایزدخواه نماینده تهران، طرح شفافیت آرا پس از چند ماه کنار گذاشته شد و طرح مبهمی -طرح دیروز نمایندگان- جایگزین آن شد.
آزادیخواه در نطق خود با بیان اینکه در این طرح مجلس در شفافیت پیشگام است اما سایر نهادها و دستگاه‌های دولتی نیز باید شفافیت را اجرایی کنند، گفت: شفافیت باید جایی باشد که بودجه در آن وجود دارد. شفافیت باید در بانک‌ها، صدا و سیما، هلال احمر، قوه قضائیه، قوه مقننه و قوه مجریه تحقق یابد. در ادامه این جلسه نوبت به موافقان و مخالفان طرح رسید. موافقان، این طرح را موجب شفافیت همه ارکان نظام دانستند و مخالفان هم وجود قانون در همین زمینه را مهم‌ترین دلیل مخالفت خود اعلام کردند.
عبدالعلی مظفری در موافقت با دوفوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها گفت: مجلس شورای اسلامی شفاف است و دور تا دور ما دوربین قرار گرفته است. البته مجلس هم باید شفاف‌تر شود و آرای نمایندگان هم لازم است که شفاف شود اما باید مشخص شود که در پستوهای ادارات و سالن‌های جلسات ادارات و وزارتخانه‌ها چه اتفاقی می‌افتد.
احسان ارکانی هم در موافقت با دو فوریت طرح مذکور گفت: شفافیت نباید فقط مختص مجلس باشد بلکه باید برای همه دستگاه‌ها وجود داشته باشد و چرا دیگر دستگاه‌ها باید از شفافیت فرار کنند؟ مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودرو جلساتی را برگزار می‌کند و چرا مردم نباید استدلال اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در موافقت و یا مخالفت با واردات خودرو را بشنوند؟ او گفت : در صورت تصویب نهایی این طرح، قوای سه‌گانه و سایر نهادهای مطرح در آن باید آرا و اطلاعات مربوط به حوزه فعالیت دستگاه‌های متبوع خود را به همراه مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شده در اختیار عموم مردم قرار دهند تا امکان داوری برای مردم درباره این اطلاعات و آرا فراهم شود.
 طرح شفافیت آرای نمایندگان چه شد؟
در ادامه جلسه دیروز نوبت به مخالفان رسید. روح‌الله نجابت با گله‌مندی از در دستور کار قرار گرفتن دو فوریتی طرح شفافیت قوای سه گانه گفت: ما قانون برای شفافیت سایر نهادها و دستگاه‌ها داریم و نیازی نیست که قانون دیگری در این زمینه تصویب کنیم. اگر قوانین قبلی ایراد دارد، باید اصلاح شود و نیازی به قانونگذاری جدید برای شفافیت نهادها و دستگاه‌ها وجود ندارد.
محمود احمدی بی‌غش هم در مخالفت با دو فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها گفت: بنده با شفافیت مخالف نیستم اما با این شیوه مخالفم. ما نباید به صورت احساسی رأی بدهیم. برخی از نمایندگان طرح شفافیت را امضا کردند اما عجیب است که اسم آنان جزو مخالفان طرح شفافیت است! علاوه بر این ما یک طرح شفافیت مبنی بر طرح شفافیت آرای نمایندگان داشتیم و سؤال ما این است که آن طرح چه شد؟ او این را هم گفت که: در حال حاضر ۲۵ طرح دو فوریتی در نوبت بررسی در صحن مجلس است اما آن طرح‌ها در دستور کار مجلس قرار نگرفت و این طرح بدون آنکه نوبت آن رسیده باشد، در دستور کار قرار گرفت که این موضوع برخلاف قانون است. احمدی بی‌غش در ادامه گفت: تحقیق و تفحص یک نوع شفافیت است و از زمانی که تحقیق و تفحص در مجلس تصویب می‌شود، شاهد هستیم که برخی از نمایندگان مانع از انجام آن تحقیق و تفحص می‌شوند و آیا این رفتارها مخالف با شفافیت نیست؟
با وجود این مخالفت‌ها و توصیه برای «اصلاح قانون»، نمایندگان به دنبال فرایند قانونگذاری رفتند و دو فوریت طرح جدید خود را به تصویب رساندند. طبق این طرح، تمام دستگاه‌های اجرایی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شهرداری‌ها، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی باید مصوبات خود را به صورت شفاف اعلام کنند و مردم باید به آن دسترسی داشته باشند. این تصمیم به این معناست که نمایندگان طرح شفافیت آرای خود را به کلی از دستور خارج کردند و چیز دیگری را جایگزین آن ساختند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7889/2/610165/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها