رئیس جمهور در همایش ملی بزرگداشت خادمان سلامت اعلام کرد

تأکید دولت بر افزایش دانشجویان رشته‌های پزشکی


گروه سیاسی/ روز گذشته رئیس جمهور در همایش ملی بزرگداشت خادمان سلامت، با قدردانی از خدمات ماندگار پزشکان و پرستاران بویژه در دوران همه‌گیری کرونا، از اراده و اهتمام دولت برای رفع دغدغه‌های جامعه سلامت بویژه در حوزه معیشت خبر داد. هرچند پس از صفرشدن آمار فوتی‌های ناشی از کرونا، بار دیگر تعداد تلفات ناشی از این ویروس دو رقمی شد، اما این اظهارنظر آیت‌الله رئیسی نشان می‌دهد که دولت سیزدهم دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان، بویژه در مقابله با کرونا را تنها ناشی از فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود نمی‌داند، بلکه برای کادر درمان، اعم از پزشکان و پرستاران جایگاه ویژه‌ای قائل است.
برهمین اساس بود که رئیس جمهور در سخنرانی روز گذشته، توجه و تأمین مسائل معیشتی جامعه پزشکی و پرستاری را مطالبه بحق، منطقی و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب عنوان و اعلام کرد که با پیگیری‌های دولت، پس از ۱۵ سال تأخیر اجرای مسأله تعرفه‌گذاری پرستاری به عنوان یکی از اولویت‌های کاری دولت مردمی از ابتدای فعالیت این دولت آغاز شده و همه پزشکان و پرستاران بزودی شاهد ثمرات آن خواهند بود. در کنار این قدردانی عملی از کادر درمان در مقابله با کرونا و نیز دیگر خدمات این قشر، در همایش روز گذشته که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ۲۴۵ طرح سلامت‌محور و ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در ۸ نقطه عمدتاً محروم کشور، با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
خدمت ماندگار و جاودانه کادر درمان
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در همایش ملی «خدمت ماندگار؛ بزرگداشت خادمان سلامت»، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی بویژه شهدای مدافع سلامت، گفت: خدمت کادر درمان به آحاد جامعه، به دلیل اینکه در پرتو خداخواهی و نوع‌دوستی انجام می‌شود، ماندگار و جاودانه است و هیچ کس نمی‌تواند روی آن ارزشگذاری مادی کند. رئیس جمهور با تکریم و گرامیداشت خدمتگزاری اعضای کادر بهداشت و درمان و نقش این مهم در صیانت از سلامت عمومی، تصریح کرد: زحمات کسی که روزها، بلکه هفته‌ها و ماه‌ها برای خدمت به بیماران کرونایی از خانواده خود گذشته است، چگونه قابل جبران است؟ حقیقتاً خدمات شایسته‌ای که ایثارگران ما در حوزه سلامت انجام دادند، قابل ارزشگذاری نیست و همه ملت ایران قدردان این ایثار و خدمات هستند.
مشورت با جامعه پزشکی در تصمیم‌گیری‌ها
آیت‌الله رئیسی در ادامه، مشورت با جامعه پزشکی را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها سرمایه ارزشمند دولت خواند و گفت: شایسته است که مسئولان وزارت بهداشت و همچنین نمایندگان مجلس در تهیه و تدوین طرح‌ها و لوایح مرتبط با حوزه بهداشت و درمان نظرات ارزشمند شما را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند. رئیس جمهور در ادامه ضمن ابراز خرسندی از سطح بالای دانش پزشکی در کشور، گفت: امروز ظرفیت‌های بزرگی در حوزه پزشکی در کشور وجود دارد و بسیاری از شهرهای ما به دلیل وجود دانشمندان و فرهیختگان پزشکی می‌توانند به عنوان قطب سلامت در منطقه مطرح باشند.
پیشرفت پزشکی و دارویی ایران
آیت‌الله رئیسی، پزشکان و پرستاران را مایه افتخار و سربلندی کشور دانست و گفت: امروز بسیاری از کشورهای همجوار و همسایه ترجیح‌شان این است که به جای درمان بیمارانشان در اروپا، از خدمات درمانی و پزشکی کشور ما بهره‌مند شوند.  این مهم سرمایه بزرگی برای کشور است و باید از این سرمایه با تلاش برای رفع مشکلات و خواسته‌های آنها و توجه به نظرات‌شان صیانت کرد.وی با اشاره به پیشرفت چشمگیر صنعت داروسازی کشور، تصریح کرد: امروز ۹۰ درصد داروهای مورد استفاده بیماران ما ساخت داخل است و با همت و توانمندی داروسازان، کشورمان یکی از صادرکنندگان دارو در دنیا است و بسیاری از کشورها به توانمندی ما در این حوزه اذعان دارند.
خودکفایی در تجهیزات اتاق عمل
رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای بسیار بزرگ و ارزشمند جامعه پزشکی در ساخت تجهیزات مورد نیاز کشور، گفت: امروز مفتخریم تمام تجهیزات اتاق عمل بیمارستان‌های کشور در داخل تولید می‌شود و این دستاورد بزرگ که در یکی از سفرها به مقامات دولت تاجیکستان اهدا شد، در مراکز علمی این کشور به عنوان سند افتخار جامعه پزشکی ایران برای دانشجویان، پژوهشگران و پزشکان این کشور به نمایش درآمده است.  آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تأکید بر لزوم توجه دانشگاه‌های علوم پزشکی به ارتقای سطح علم در حوزه بهداشت و درمان، گفت: افتتاح دانشگاه، جذب دانشجو و تربیت نیروی انسانی امر بسیار مهم و خوبی است، اما این کار باید با توجه به زیرساخت‌ها و به روزرسانی تجهیزات پزشکی 
همراه باشد.
تأکید بر افزایش دانشجویان پزشکی
آیت‌الله رئیسی با مهم توصیف کردن مسأله عدالت آموزشی در حوزه بهداشت و درمان، گفت: افزایش دانشجویان در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی با هدف تأمین نیازهای کشور در این حوزه مورد تأکید و توجه دولت است که باید ضمن توجه به اقتضائات مربوطه و حفظ کیفیت خدمات آموزشی، در دستور کار قرار گیرد. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش بیمه شدن قریب به ۶ میلیون نفر در کشور در قالب طرح بیمه سلامت و همچنین اجرای طرح دارویار را از اقدامات بسیار مهم و اثرگذار در حوزه بهداشت و درمان کشور دانست و بر ضرورت تقویت و استمرار آن با هماهنگی و اقدامات به‌روز و بموقع تأکید کرد.
حمایت از بخش خصوصی و تعاونی‌ها
وی با اشاره به نقش دولت در هدایت، حمایت و نظارت جامعه پزشکی، تصریح کرد: بخش خصوصی، تعاونی‌ها و مجموعه‌های مختلفی که در این حوزه فعالند، فعالیت خود را مضاعف کنند و بدانند دولت از همه کسانی که در حوزه سلامت مردم گام برمی‌دارند، حمایت خواهد کرد.  رئیس جمهور افزود: این حمایت‌ها هم حقوقی و مالی و هم در قالب تضمین فروش و تجاری‌سازی محصولات ساخته شده از سوی فعالان جامعه پزشکی خواهد بود.
توجه به معیشت پزشکان و پرستاران
وی همچنین توجه و تأمین مسائل معیشتی جامعه پزشکی و پرستاری را مطالبه بحق، منطقی و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های دولت، پس از ۱۵ سال تأخیر اجرای مسأله تعرفه‌گذاری پرستاری به عنوان یکی از اولویت‌های کاری دولت مردمی از ابتدای فعالیت این دولت آغاز شده و همه پزشکان و پرستاران بزودی شاهد ثمرات آن خواهند بود.
آیت‌الله رئیسی با قدردانی از خدمات اورژانس کشور گفت: کادر درمانی ما در اورژانس کشور اولین کسانی هستند که بر بالین بیماران حضور می‌یابند و به آنان آرامش می‌دهند و به‌رغم مشکلات و کاستی‌ها در تجهیزات پزشکی مورد نیاز، به صورت شبانه‌روزی به مردم خدمات ارائه می‌دهند که باید رفع نیازها و حل مشکلات آنها نیز مورد توجه قرار گیرد. رئیس جمهور در این مراسم از ۲۵ نفر از برگزیدگان جامعه پزشکی، پرستاری، داروسازی و همچنین خانواده شهدای مدافع سلامت با اهدای جایزه ملی خدمت تجلیل کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7990/2/624466/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها