سخنگوی شورای نگهبان با اعلام نظر این شورا و هیأت عالی نظارت خبر داد

شفافیت قوا باز هم برگشت خورد


گروه سیاسی/ طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها بار دیگر در جلسه شورای نگهبان بررسی شد و با وجود اصلاح اکثر ایرادات قبلی این شورا از سوی نمایندگان مجلس، ابهامات در چند مورد همچنان باقی مانده است. وضعیت این طرح در هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به گونه دیگری است. اعضای این هیأت در نامه‌ای به شورای نگهبان اعلام کردند که اکثر ایرادات آنان همچنان به قوت خود باقی است و حالا قرار است شورای نگهبان این ایرادات را به مجلس ارسال کند.
رونمایی از سامانه ارتباطات مردمی
به گزارش «ایران»، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، دیروز در نشست خبری خود با ارائه گزارشی از طرح‌ها و لوایح بررسی شده در این نهاد، از سامانه ارتباطات شورای نگهبان هم رونمایی کرد. این سامانه پاسخگوی سؤالات و نظرات مردمی و پل ارتباطی میان مردم و نامزدهای انتخابات با شورای نگهبان است. از ویژگی‌های مهم سامانه، دریافت شکایات و مستندات داوطلبان انتخابات و همچنین دریافت گزارشات مردمی از تخلفات انتخاباتی (مردم ناظر) در زمان برگزاری انتخابات است که علاوه ‌بر تسهیل ارتباط مردم و نامزدهای انتخاباتی با این شورا، موجب اقدام به‌موقع این شورا در مواردی است که نیاز به اقدام سریع دارد. طحان نظیف در ادامه این نشست، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «با توجه به دستگیری پسر یکی از نماینده‌های مجلس به اتهام ارتباط با منافقین که تاریخ آن به زمان پیش از برگزاری انتخابات مجلس بر می‌گردد»، آیا شورای نگهبان مسائل امنیتی را برای تأیید صلاحیت‌ها در نظر می‌گیرد، گفت: شورای نگهبان مکلف است از ۴ مرجع استعلام کند و شورای نگهبان براساس گزارش‌های واصله، اعلام نظر می‌کند.
 طرح اصلاح قانون انتخابات همچنان در حال بررسی
طحان نظیف در پاسخ به این سؤال که آیا دولت درباره لایحه جامع انتخابات با شورای نگهبان مکاتبه داشته و چرا این روند کند است، گفت: از طرف دولت چیزی مطرح نبوده است. طرح در مجلس در حال بررسی باشد و ما به محض دریافت طرح نظر خود را اعلام خواهیم کرد. او همچنین گفت: اصلاح قانون انتخابات مطالبه همیشگی ما بوده است. ما در شورای نگهبان هیچ دسته‌بندی در زمینه سیاسی نداریم و حضور همه گرایش‌های سیاسی را در چهارچوب قانون در انتخابات مغتنم می‌دانیم و بسیار علاقه‌مندیم انتخابات مجلس آینده با قانون اصلاحی برگزار شود.
سرانجامِ طرح تفکیک وزارت صمت
وی در پاسخ به سؤالی درباره تکلیف طرح تفکیک وزارت صمت گفت: درباره این طرح نظرات شورای نگهبان اساساً نگاه و رویکرد کارشناسی دارد و اصل تفکیک به ما ارتباطی ندارد و ما در صورت ارائه طرح به مجلس آن را با اصل ۷۵ و ۸۵ و موارد قانونی دیگر تطابق خواهیم داد.طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره آزمون وکالت که به‌صورت دو فوریتی در مجلس بررسی شد هم گفت: این طرح چهارشنبه در مجلس تصویب شده و هنوز در شورای نگهبان چیزی دریافت نکردیم. بعد از اینکه به شورا آمد راجع به آن صحبت کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7990/5/624470/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها