علت هراس غرب از قدرت پهپادی ایران


عبدالله قاضی‌زاده
کارشناس ارشد مدیریت دفاعی

 قدرت گرفتن ایران در حوزه پهپادهای نظامی و دستیابی به فناوری ساخت و بهره‌برداری از پهپاد و همچنین اثرگذاری آن در سال‌های اخیر، کشورهای غربی را دچار شوک کرده است. قدرت پهپادی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یکی از بازوان قدرتمند کشور به‌شمار می‌آید و پیشرفت ایران به حدی چشمگیر و قابل ملاحظه است که حتی توانمندی صادرات این فناوری نیز وجود دارد. اخیراً مواردی چون نمایش شهر زیرزمینی پهپادهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و یا ناودسته پهپادبر در کانون توجه رسانه‌های خارجی قرار داشت؛ به گونه‌ای که ایالات متحده مدعی استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ با اوکراین شده است. علت هراس غرب از قدرت پهپادی ایران را می‌توان در موارد زیر جست‌و‌جو کرد.
  پس از جنگ جهانی دوم، ساختار اجتماعی و نظام قدرت در جهان دگرگون شد که یکی از آثار این پیامدها بوجود آمدن قدرت هژمونی ایالات متحده امریکا بوده؛ لذا هر دستاوردی در غرب و شرق که بتواند این قدرت را زیر سؤال ببرد باعث ایجاد هراس و ترس آنها خواهد شد. کشورهای غربی نیز به واسطه تبعیت بی‌چون و چرای خود از ایالات متحده قطعاً از این قاعده مستثنی نخواهند بود. بنابراین قدرت پهپادی ایران به نوعی نفوذ در قلمرو تکنولوژی غرب در حوزه پرنده‌های بدون سرنشین خواهد بود. پیشرفت در حوزه نظامی و قرار گرفتن در رتبه اول قدرت پهپادی منطقه، منجر به تضعیف قدرت غرب در خاورمیانه خواهد شد.
  افزایش برد پهپادهای ایران و میزان ماندگاری آنها در صحنه نبرد دلیل دیگر هراس غربی‌ها است چراکه مهم‌ترین هم‌پیمان غرب در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی در معرض تهدید است. شکست‌های پی‌درپی رژیم اشغالگر قدس از جبهه مقاومت، هراس غرب را در این حوزه دو‌چندان نموده است چرا که غرب به دلایل مختلف متعهد به تأمین امنیت رژیم غاصب صهیونیستی است. لذا هر قدرتی که هویت جعلی رژیم غاصب صهیونیستی را تهدید کند برای آنها ترسناک است.
  کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی، بحرین و... از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان منابع انرژی غرب به حساب می‌آیند، مشارکت این کشورها در جنگ یمن و آسیب‌پذیری‌شان در مقابل قدرت پهپادی انصارالله یمن که یکی از هم‌پیمانان محور مقاومت است موجب شده تا با ایجاد تلاطم در بازارهای انرژی و سرمایه منافع غرب به خطر بیفتد، به همین دلیل کشورهای عربی هم‌پیمان با امریکا، قدرت پهپادی ایران را تهدیدی برای خود به حساب می‌آورند.
  در ماه‌های اخیر غرب و هم‌پیمانان آنها همواره مدعی بوده‌اند که جمهوری اسلامی ایران نسبت به انتقال فناوری ساخت پهپاد به کشورهای هم‌پیمان نظیر سوریه، حزب‌الله لبنان، فلسطین، تاجیکستان و ونزوئلا(که همواره حیاط خلوت امریکا بوده است) اقدام کرده است. لذا این موضوع تهدیدی جدی برای آنان به‌شمار می‌رود.
  با توجه به ماهیت پهپادها، شناسایی و انهدام آنها بسیار دشوارتر از سایر پرنده‌ها است و مقابله با آنها نیازمند صرف هزینه و وقت بیشتری است. همچنین در حوزه اشراف اطلاعاتی، پهپادها یکی از مؤلفه‌های توان رزمی ایران محسوب می‌شوند. شناسایی شناورهای بیگانه غربی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان که بارها توسط پهپادهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران اتفاق افتاده است، آسیب جدی به حیثیت ارتش‌های غربی وارد کرده است. حضور پهپادهای ایرانی در جنگ سوریه و عراق علیه داعش، هم علت دیگری برای هراس غربی‌ها از قدرت پهپادی ایران است چراکه برنامه‌ریزی آنها علیه منطقه در قالب داعش را نقش بر آب کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7990/5/624473/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها