با کاهش 16 درصدی و افزایش 3 میلیون تنی تولید محقق شد

واردات 9/ 2 میلیون تنی گندم در سال جاری


امین محمودی
خبرنگار
گندم یکی از کالاهای اساسی کشاورزی محسوب می‌شود که سهم زیادی در امنیت غذایی کشور دارد. از این رو تأمین این محصول از طریق تولید و واردات از اهمیت بسزایی برخوردار است. در سال گذشته میزان تولید گندم با کاهش 5 میلیون تنی نسبت به سال 1399 به 8 میلیون تن رسید، به همین دلیل میزان واردات این محصول به 7 میلیون و 75 هزار تن و به ارزش 2 میلیارد و 487 میلیون دلار رسید،اما در سال‌ جاری و به دلیل افزایش 130 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم در کشور میزان تولید گندم با وجود خشکسالی گسترده در کشور با افزایش 3 میلیون تنی روبه‌رو شد و به 11 میلیون تن رسید؛از این 11 میلیون تن، 7 میلیون و 500 هزار تن آن توسط دولت و 2 میلیون و 500 هزار تن آن توسط بخش خصوصی خریداری شد، یک میلیون تن مابقی آن  توسط کشاورزان برای بذر سال آینده و تأمین آرد عشایر ذخیره شد. با این حال با توجه به بحران امنیت غذایی در سراسر جهان به دلیل خشکسالی و جنگ اوکراین و روسیه به عنوان دو تأمین‌کننده بزرگ غلات جهان ضرورت داشت تا برای ذخایر استراتژیک کشورمان همچنان مبادرت به واردات این کالای اساسی و قوت غالب مردم کند،به‌طوری که در 7 ماهه نخست سال‌جاری 2 میلیون و 900 هزار تن گندم وارد کرده است تا ذخایر انبارهای کشور مملو از گندم باشد و کشورمان با هیچ گونه مشکلی در تأمین قوت لایموت مردم مواجه نباشد. با توجه به تحولات جهانی لزوم واردات کافی این محصول بیش از پیش احساس می‌شود که با توجه به ظرفیت سیلوهای سراسر کشور می‌توان تولید و واردات این محصول را مدیریت و برای سالیان آینده ذخیره کرد. تحقق این مهم به این امر بر می‌گردد که در کنار واردات طی دو سال زراعی اخیر وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم علاوه بر سیاست‌های قیمتی همچون افزایش 8 هزار تومانی قیمت گندم (از 5 هزار تومان سال به 13 هزار تومان) در دو سال اخیر با اتخاد سیاست‌های غیرقیمتی همچون کاهش 50 درصدی نهاده‌های کشاورزی (کود و سم) و کشت قراردادی را در دستور کار قرار داده است،به همین دلیل کشورمان طی یک سال اخیر به سمت خودکفایی در تولید این محصول رفته و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با استقبال کشاورزان از کشت این کالای اساسی، کشورمان در سال زراعی جاری که از مهرماه 1401 شروع شده به خودکفایی در تولید گندم برسد.

واردات 2 میلیارد و 900 میلیون تن گندم در هفت ماه نخست سال
آمارهای گمرک در هفت ماه نخست سال نشان می‌دهد تاکنون 2 میلیون و 864 هزار و 617 هزار تن گندم به ارزش یک میلیارد و 236 میلیون و 887 هزار دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در هفت ماه نخست سال 1400 حدود 3 میلیون و 416 هزار و 184 تن گندم به ارزش یک میلیارد و 139 میلیون و 316 هزار دلار وارد کشور شده بود.  این آمار حاکی از آن است که واردات گندم در هفت ماه نخست سال‌جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته به لحاظ وزنی کاهش 16 درصدی و به لحاظ ارزشی به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی در یک‌سال گذشته رشد 8 درصدی را به خود دیده است.

واردات یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن گندم از بندرامام به کشور
 حدود دوسوم واردات گندم کشور در بندر امام خمینی استان خوزستان ترخیص و روانه بازارهای سراسر کشور می‌شود. به طوری که در این خصوص امید جهان نژادیان اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار تن گندم در بندر امام خمینی وجود دارد که در حال بارگیری و حمل به مقاصد مورد نظر هستند. وی با اشاره به اینکه روند واردات گندم به عنوان یک کالای اساسی بدون هیچ مشکلی همچنان ادامه خواهد داشت، افزود: در برنامه داریم تا کشتی‌های حامل این کالای اساسی، محموله‌های مورد نظر را از طریق بندر امام خمینی وارد کشور کنند. مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: در حال حاضر پنج کشتی حامل گندم نیز در لنگرگاه بندر امام خمینی قرار دارند که پس از پرداخت هزینه‌های ارزی این کشتی‌ها نسبت به تخلیه، بارگیری و حمل کالای آنها اقدام خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8065/9/634997/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها