معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

فاینانس چین برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان


گروه اقتصادی / فریبرز عباسی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری خود که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: موضوع خاک به چند دلیل از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش فائو، خاک و تغذیه خاک حیاتی است، زیرا ۹۵ درصد غذای انسان به طور مستقیم به خاک وابسته است.
این مقام مسئول افزود: تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت غذا باید تا ۶۰ درصد افزایش یابد. او ادامه داد: یک سوم خاک‌های دنیا تخریب‌شده یا توان تولیدی آنها کاهش یافته است. از این‌رو حدود ۲ میلیارد جمعیت جهان از گرسنگی و سوءتغذیه رنج می‌برد. عباسی اضافه کرد: به همین دلیل خاک از اهمیت خاصی برای جوامع بشری برخوردار است. عباسی با بیان اینکه شورای راهبردی خاک راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: یکی از اقدامات معاونت آب و خاک تشکیل و راه‌اندازی شورای راهبردی خاک بوده است.
فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال خبرنگار«ایران» در خصوص فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری دشت‌های خوزستان و ایلام گفت: قرار است فاز دوم این طرح بزرگ در سطح 250 هزار هکتار از اراضی این دو استان اجرایی شود، به طوری که هم‌اکنون بخش زیادی از جانمایی و مکان‌یابی اجرای این طرح به اتمام رسیده است.
وی افزود: از دو سال گذشته تا کنون مطالعه، طراحی و برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح آغاز شده، به طوری که تاکنون 40 هزار هکتار از این اراضی مطالعه شده و انتظار می‌رود امر طراحی، مطالعه و برنامه‌ریزی 100 هزار هکتار از این طرح اجرا شود.
عباسی تصریح کرد: برای مطالعه و طراحی 250 هزار هکتار از فاز دوم بودجه اختصاص یافته ولی تاکنون بودجه‌ای برای اجرای این طرح اختصاص نیافته است، به همین دلیل از منابع مختلف در حال تأمین اعتبار هستیم ،به طوری که قرار است صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذاران داخلی در اجرای این طرح وزارت جهاد کشاورزی را یاری کند. معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود این یکی از اصلی‌ترین اعتبارات برای اجرای این پروژه از طریق فاینانس است که خوشبختانه مذاکرات خوبی با چینی‌ها برای تأمین اعتبار فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری داشته‌ایم.
صادرات هندوانه مشمول عوارض آب مجازی شد
فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های میدانی که انجام دادیم هندوانه بر خلاف تصور عمومی مصرف آب بالایی ندارد.
وی افزود: براساس این بررسی مصرف آب هندوانه در قطب‌های هندوانه 4 هزار مترمکعب در هر هکتار و مصرف کل آب مصرفی هندوانه در کشور نیم میلیارد متر مکعب است.
سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با برنامه الگوی کشت این وزارتخانه اظهار داشت: در الگوی کشت تمهیداتی برای کنترل سطح زیرکشت هندوانه در نظر گرفته شده است و مشوق‌های دولتی به کشت محصولاتی داده می‌شود که الگوی کشت را رعایت کنند.
 وی تصریح کرد: کاهش آب‌بها، برق‌بها و یارانه نهاده‌ها مانند کودهای شیمیایی برای محصولاتی است که در الگوی کشت ابلاغی به استان‌های مختلف قرار دارند.
عباسی گفت: امیداریم  در بودجه سال 1402 نیز بودجه مورد نیاز برای ارائه مشوق‌های اجرای الگوی کشت در کشور اعطا شود. وی تصریح کرد: از آنجایی که هندوانه از کالاهای اساسی مورد حمایت دولت نیست یارانه و مشوقی برای تولید آن در نظر گرفته نشده است و عملاً انگیزه برای کشت این محصول کاهش خواهد یافت و دیگر شاهد تولید بیشتر از نیاز این محصول نخواهیم بود. عباسی گفت: در سیاست‌های صادراتی هندوانه نیز عوارض صادرات آب مجازی دریافت می‌شود که این امر از خروج مجازی آب از کشور جلوگیری می‌کند.
سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی به همه استان‌های کشور ابلاغ شده است و در قالب برنامه‌ای چهار ساله اجرا می‌شود. وی تصریح کرد: الگوی کشت در کشور ممکن است مشکلات و ایرادهایی  داشته باشد که این مشکلات بتدریج و برای سال آینده رفع می‌شود.
توسعه همکاری‌های بین‌المللی
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به گسترش همکاری‌های بین‌المللی وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: برنامه جامع افزایش ماده آلی خاک موضوع دیگری است که تحقق برنامه‌ها در این حوزه نیاز به تشکیلاتی ویژه دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه تخصیص اعتبارات موضوع مهمی در این باره است، اظهار کرد: چون تشکیل و راه‌اندازی شورای راهبردهای خاک به تازگی انجام شده اعتباری برای آن دیده نشده در حالی که برای تحقق برنامه‌ها نیاز به منابع مالی است. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی موضوع را در بودجه ۱۴۰۲ پیگیری می کند.
اصلاح الگوی کشت
عباسی با اشاره به الگوی کشت در ادامه نشست با اهالی رسانه گفت: پس از ۵۰ سال برای نخستین بار اصلاح الگوی کشت هم ابلاغ شد. در این راستا تسهیلات ۸۵ درصدی در نظر گرفته شده تا با ایجاد مشوق‌هایی انگیزه لازم برای تغییرات به وجود آید. بنابراین اگر بهره برداران در فعالیت خود از الگوی کشت استفاده نکنند از دریافت تسهیلات محروم خواهند شد.
عباسی در پایان سخنان خود به موضوع شورورزی نیز پرداخت و یادآور شد: در این حوزه به طور قطع یکی از راهکارها استفاده از گیاهانی است که مقاومت بیشتری در خاک با سطح آب پایین داشته باشند. راه حل دوم استفاده از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن خواهد بود، اما یکی از چالش‌ها این است که دستگاه‌های موجود پساب‌ها را در محیط رها کرده و منجر به آلودگی زیست محیطی می‌شوند. عموماً این پساب‌ها مملو از کود، سم و… بوده و با نفوذ در سفره‌های آب زیرزمینی منجر به آلودگی آب و خاک می‌شوند. وزارت جهاد کشاورزی برای حل این معضل با چند شرکت دانش‌بنیان مذاکراه داشته است. معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با همکاری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی طی برنامه ای در حال پیگیری موضوع است؛ از این‌رو بزودی دستگاه‌های آب شیرین کن سازگار با مؤلفه‌های زیست محیطی ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8065/9/634998/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها