عرضه خودروها در بورس کالا سهام خودروسازان را ارزشمندتر می‌کند


گروه اقتصادی/  رئیس هیأت‌مدیره یک شرکت خودروسازی، عرضه خودرو از مسیر قرعه‌کشی را عاملی مهم در ایجاد رانت و فساد دانست و اعلام کرد که این روش بدون شک باعث عدم شفافیت شده و رانت را برای عده‌ای به دنبال داشت زیرا خودروها با تعداد کمتری به مصرف‌کننده نهایی می‌رسیدند و سود اصلی هم به جیب دلالان می‌رفت که با عرضه خودرو در بورس کالا این رانت‌ها حذف می‌شود.
محمد پروانه در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران، اذعان داشت که عرضه خودرو در بورس کالا، نه تنها باعث شفافیت در روند توزیع خودرو خواهد شد بلکه با حذف فاصله قیمت کارخانه تا بازار، دلالان و واسطه‌گران از این گردونه حذف شده و وجه مازاد هم به کارخانه باز می‌گردد و در تأمین سرمایه در گردش شرکت‌های خودروساز تأثیرگذار خواهد شد.
از ابتدای راه‌اندازی معاملات خودرو در بورس کالا در ۲۸ اردیبهشت تا پایان آبان، در مجموع ۵ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۱۸ هزار و ۱۶۱ دستگاه روبه‌رو و ۴ هزار و ۸۰ دستگاه آن فروخته شد.
از این میزان معامله، ۲ هزار و 416 دستگاه مربوط به آبان ماه بود که ماه مذکور با سهم ۶۰ درصدی بیشترین سهم را از کل معاملات خودرو به خود اختصاص داد. در ماه اردیبهشت؛ ۱۳۹ دستگاه، مرداد؛ ۶۰۰ دستگاه، شهریور؛ ۶ هزار و 797 دستگاه و مهر؛ ۲۲۸ دستگاه خودرو در بورس کالا به فروش رسید.
بیشترین تعداد خودروی معامله شده در بورس کالا در این مدت مربوط به پژو ۲۰۷ با یکهزار دستگاه است. پس از آن، هایما S۷ با معامله ۷۳۱ دستگاه، دیگنیتی با ۵۹۴ دستگاه، فیدلیتی ۵ نفره و ۷ نفره هر کدام با ۳۷۱ دستگاه و کارا دوکابین با ۳۱۶ دستگاه روبه‌رو بود.
در این مدت همچنین ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما، ۱۲۱ دستگاه کامیون کشنده امپاور، ۱۴۰ دستگاه کارا تک کابین، ۶۹ دستگاه کی‌ام سی T۸ و ۶۸ دستگاه جک S۵، ۶۴ دستگاه شاهین و ۳۵ دستگاه کامیون کشنده فاو معامله شد.
به گفته پروانه، دلیل مقاومت برخی از خودروسازان در عرضه خودرو در بورس کالا، با توجه به نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ناشی از گریز آنها از شفافیت بوده چون عدم شفافیت برای آنها منافعی دارد.
وی در ادامه توضیح داد: با عرضه خودروها در بورس کالا، ممکن است که یکسری از محصولات بسته به نوع برند، مورد توجه بیشتر در بازار قرار گرفته و تقاضای بیشتری هم داشته باشد و در عین حال، تقاضای برخی از خودروها هم کاهش یابد که در این صورت، منجر به افت تقاضا و قیمت آنها هم بشود که این امر هم در مقاومت خودروسازان برای عرضه خودرو در بورس کالا تأثیر دارد.
وی تصریح کرد که در صورت عرضه خودرو در بورس کالا، این امر بر رشد تیراژ خودروهای تولیدی تأثیر‌گذار بوده و سهام شرکت‌ها هم در بازار ارزشمند‌تر می‌شود و در عین حال، در بلندمدت زیان انباشته شرکت‌های خودروساز کاهشی خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8065/10/635001/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها