رسانه‌های عربی از تحقق مطالبات ایران از عراق همزمان با سفر السودانی به تهران خبر می‌دهند

حسن‌همجواری در گرو رفع نگرانی‌های امنیتی تهران


گروه سیاسی/ در حالی امروز نخست‌وزیر عراق مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهور کشورمان قرار می‌گیرد که تنها چهار روز از اعلام دعوت رسمی آیت‌الله رئیسی از محمد شیاع السودانی می‌گذرد؛ سفری که شواهد نشان می‌دهد در طی آن علاوه بر تفاهمنامه‌های اقتصادی، موضوعات مهم دیگری هم مورد بحث و رایزنی قرار می‌گیرد. اقدامات عملیاتی گروهک‌های مسلح ضدایرانی حاضر در اقلیم شمال عراق و واکنش‌های جدی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تهدیدات صورت گرفته،  نشانگر این است که حل مسائل امنیتی و نگرانی‌های ایران از مهم‌ترین محورهای این سفر یک‌روزه خواهد بود.

جزئیات توافق دولت مرکزی و اقلیم شمال عراق
همزمان با این سفر روز گذشته یک رسانه عربی به نقل از مسئولان عراقی جزئیاتی درخصوص توافق نخست‌وزیر این کشور با رئیس دولت اقلیم کردستان برای استقرار نیروهای نظامی در نوار مرزی عراق و ایران منتشر کرد. به گزارش ایسنا، پایگاه خبری العربی الجدید، گزارشی درخصوص جزئیات تفاهم بغداد و اربیل برای استقرار نیروهای نظامی در مرز ایران و عراق برای جلوگیری از عملیات زمینی ایران علیه نیروهای تروریستی موجود در اقلیم کردستان عراق منتشر کرد.

بسته شدن مقرهای تروریستی در اربیل و سلیمانیه
یک نماینده برجسته پارلمان عراق در گفت‌وگو با این پایگاه خبری تأکید کرد: توافقی که میان محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان منعقد شد، تشکیل یگان‌های مشترک متشکل از ارتش و مرزبانی و نیروهای پیشمرگه را شامل می‌شود. وی گفت: دو طرف توافق کردند این یگان‌های مشترک در اسرع وقت در مرزهای عراق و ایران مستقر شده و ده‌ها نقطه نظارت و کنترل مرزی نیز ایجاد کنند. این نماینده پارلمان که نخواست نامش فاش شود، همچنین اطلاع داد: السودانی و بارزانی توافق کردند که هرگونه حمایت دولتی و حزبی از سوی اقلیم کردستان از گروه‌های مخالف نظام ایران باید متوقف و تمام مقرهای سیاسی آنها در اربیل و سلیمانیه  بسته شود. آنها همچنین بر سر بازرسی اردوگاه‌های کردهای ایرانی و نظارت مستقیم سازمان ملل بر اداره اردوگاه‌ها توافق کردند. این نماینده عراقی گفت: السودانی در سفر به تهران مضمون توافق را به مسئولان ایرانی اعلام خواهد کرد و بغداد امیدوار است با این اقدامات، نگرانی ایران در مناطق مرزی عراق برطرف شود.

استقرار نیروهای ارتش عراق در نوار مرزی با ایران
از سوی دیگر، غیاث سورجی، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق در اظهاراتی گفت: توافق درخصوص استقرار نیروهای ارتش عراق در نوار مرزی با ایران تنها راه ممانعت از عملیات نظامی زمینی در خاک کردستان است و استقرار این نیروها با موافقت دولت اقلیم کردستان و احزاب حاکم انجام می‌شود.
این مسئول  تأکید کرد: احزاب کردی مخالف نظام ایران از دهه هشتاد قرن گذشته در اقلیم کردستان حضور داشتند و نظام صدام از آنها حمایت می‌کرد و ما بارها خواستار خروج آنها از اقلیم شدیم زیرا حضور آنها خطری برای شهروندان است.

اهتمام جدی بغداد به رفع نگرانی تهران
گزارش‌های پی‌درپی رسانه‌های همسایه غربی به نقل از منابع آگاه و نشست مقامات عراقی با مسئولان اقلیم درخصوص حل نگرانی‌های ایران نشان می‌دهد سرعت تحولات درخصوص حل تهدیدات موجود از سوی منطقه شمال عراق علیه کشورمان بالا گرفته است و بغداد این‌بار اهتمام جدی‌تری درخصوص حل این مسأله دارد. احتمالاً این موضوع بی‌ارتباط با سفر اخیر سردار قاآنی به عراق و تقویت نیروهای زمینی کشورمان در مرزهای غربی و تعیین فرصت 10 روزه برای حل نگرانی‌های ایران نیست.
ایران در نهایت خویشتنداری طی دو ماه اخیر هشدارهای جدی به مقامات این کشور همسایه داده است. حدود دو ماه قبل و در نشست‌های دیپلماتیک صورت گرفته، طرف مقابل قول همکاری برای خلع سلاح و اخراج گروه‌های تروریستی از اقلیم کردستان را داده بود اما اقدام جدی در این ارتباط صورت نداد. همین مسأله باعث شد کشورمان چندین عملیات توپخانه‌ای، موشکی و پهپادی علیه مقرهای تروریست‌ها انجام دهد. پس از این عملیات‌ها و مشخص شدن جدیت ایران و عدم مماشات درخصوص تهدیدهای صورت گرفته علیه کشورمان و تعیین ضرب‌الاجل 10 روزه  به‌ نظر می‌رسد مقامات عراق درصدد حل‌وفصل مسائل ایجاد شده در راستای تحکیم سیاست حسن‌همجواری هستند.
از آنجا که تروریست‌ها در 76 مرکز در اقلیم کردستان فعال شده و به صدور ناامنی با استفاده از سلاح‌ها و برنامه‌های امریکایی-صهیونیستی مبادرت می‌کنند دولت عراق می‌تواند برای این مسأله در چهارچوب سیاست‌ها و اختیارات سرزمینی خود چاره‌اندیشی کند. حال باید دید دو مطالبه مشروع ایران یعنی خلع سلاح شدن گروه‌های تروریستی ضدایرانی و همچنین استقرار نیروی عراقی در مرز ایران و اقلیم کردستان که از سخنان مقامات رسمی کشورمان استنباط می‌شود تا چه میزان در سفر اخیر نخست‌وزیر جدید عراق به کشورمان مورد توجه واقع شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8065/2/635057/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها