آیت‌الله رئیسی پس از نظارت ستادی از وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری در جمع مدیران این وزارتخانه مطرح کرد

رتبه پانزدهم ایران در تولید علمی جهان باید ارتقا یابد




گروه سیاسی/ رئیس‌جمهور در نهمین مقصد نظارت ستادی از دستگاه‌های اجرایی، روز گذشته در وزارت علوم حاضر شد و با مدیران ارشد این وزارتخانه دیدار کرد. در این جلسه، رئیس‌جمهور پس از ارائه گزارش و جزئیات عملکرد یک سال گذشته این وزارتخانه از سوی وزیر و معاونان، راهکارها و پیشنهادهایی در جهت ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های این وزارتخانه ارائه کرد. این راهکارها را می‌توان نقشه‌ای برای گسترش نقش و تأثیر دانشگاه در حل مسائل و پیشبرد اهداف دولت در پیشرفت و آبادانی کشور دانست بویژه اینکه آیت‌الله رئیسی، به دنبال ایده «اردوی راهیان پیشرفت» در حوزه وزارت آموزش و پرورش، ایده «راویان پیشرفت» در دانشگاه را نیز مطرح کرد؛ ایده‌ای که براساس آن، اساتید نقش تبیین پیشرفت‌های کشور را هم برای دانشجویان و هم برای عموم جامعه برعهده دارند.
ارتقا و اثربخشی علم؛ مهم‌ترین وظیفه
آیت‌الله رئیسی در سخنان خود، تلاش در جهت ارتقای علم و اثربخشی آن در حل مسائل و مشکلات کشور را از مهم‌ترین وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد و افزود: امروز کشور ما دارای نظام مسائلی از چالش‌ها و مشکلات مردم و جامعه است که بهترین مرجع برای حل آنها دانشگاه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشجویان و اساتید است. آیت‌الله رئیسی در ادامه «دانشگاه تراز انقلاب اسلامی» را محل تربیت نیروی انسانی عالم، دانشمند، امیدوار به آینده کشور و مسئولیت‌پذیر در حل مشکلات جامعه خواند و تصریح کرد: اگر نگاه به دانشگاه این‌چنین باشد و بر اساس نیازهای جامعه راهکار ارائه کند و دانشجو و استاد مجری این راهکار باشند، بسیاری از مسائل کشور به سهولت مرتفع خواهد شد.
تلاش برای اثربخشی پژوهش‌ها
رئیس‌جمهور افزود: گاهی برخی از تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده به رغم غنای علمی به مرحله اجرا و عمل نمی‌رسد و گره‌ای از مشکلات کشور باز نمی‌کند که در این زمینه باید یک بازنگری از سوی وزارت علوم در دانشگاه‌ها صورت گیرد. آیت‌الله رئیسی رتبه پانزدهم کمی و کیفی ایران در تولید علمی جهان را دستاوردی افتخار‌آمیز برای کشور دانست و بر ضرورت تلاش مضاعف در جهت ارتقای این رتبه تأکید کرد.
نقش‌آفرینی دانشگاه در حل مسائل کشور
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: عضویت بیش از ۸۰ هزار نفر به عنوان هیأت علمی در دانشگاه‌های کشور، عدد بسیار بالا و قابل توجهی است اما مهم‌تر از آن میزان نقش‌آفرینی آنها در حل مسائل کشور و پیشبرد اهداف دولت در پیشرفت و آبادانی کشور است.
تبیین شاخص‌های دانشگاه برتر
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع وزیر و معاونین وزارت علوم «برتری در رتبه دانشجو»، «اثربخش بودن تحقیقات»، «اشتغال پایدار»، «مرجعیت علمی»، «بالندگی فرهنگی» و «سلامت اجتماعی» را از شاخصه‌های مهم دانشگاه برتر از نگاه دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: وزارت علوم بر اساس این شاخصه‌ها عملکرد دانشگاه‌ها را بررسی و رتبه‌بندی کند و با اعلام نتایج آن به صورت شفاف و مقایسه آن با عملکرد سال قبل، مشکلات احتمالی عدم پیشرفت هر دانشگاه را بررسی و مرتفع کند.
واحد کارورزی در دروس دانشگاهی
گنجاندن «واحدهای کارورزی و مهارت‌آموزی» در دروس دانشگاهی دیگر توصیه مهم رئیس‌جمهور به وزارت علوم بود. بررسی راه‌های جذب بودجه تحقیقاتی دستگاه‌های مختلف با تقاضامحوری و نظارت دانشگاه، انتخاب اعضای هیأت‌امنای دانشگاه‌های هیأت‌امنایی از چهره‌های برجسته و مؤثر ولو دارای تفاوت سلیقه در مسائل سیاسی با دولت، اعطای نشان ملی به دانشگاه‌های مسئولیت‌پذیر در ایفای نقش در مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان و بررسی راهکارهای تشکیل صندوق‌های دانشگاهی به عنوان پشتوانه مالی تأمین برخی از هزینه‌ها از دیگر راهکارها و توصیه‌های مهم رئیس‌جمهور برای ارتقای کمی و کیفی عملکرد وزارت علوم بود.
بهره‌گیری از تجربه کشورهای دیگر
آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت جذب مدیران و اساتید معتقد به پیشرفت علم و توسعه کشور با نگاه به ظرفیت‌های داخلی کشور تصریح کرد: ما در زمینه بهره‌گیری از تجربه کشورهای دیگر هیچ محدودیتی نداریم اما نسخه‌های دیگران را به سهولت نخواهیم پذیرفت بلکه معتقدیم این نسخه‌ها باید توسط کارشناسان داخلی به دقت بررسی و متناسب با منافع ملی درباره آنها تصمیم‌گیری شود.
اساتید راویان پیشرفت باشند
وی در ادامه ایجاد صندوق توسعه وزارت علوم با هدف تشویق و پشتیبانی از محققان، تبدیل مؤسسات اعزام دانشجو به مؤسسات جذب دانشجوی خارجی، افزایش چشمگیر پارک‌های علم و فناوری و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان را از اقدامات ارزشمند و مؤثر وزارت علوم برشمرد و افزود: در وزارت آموزش و پرورش موضوع تشکیل راهیان پیشرفت برای دانش‌آموزان و دانشجویان مطرح شد اما «راویان پیشرفت» باید اساتید دانشگاه‌ها باشند.
کینه دشمنان از دانشگاه
رئیس‌جمهور افزود: ریشه پیشرفت‌های عظیم کشور از صنایع دفاعی گرفته تا صنعت هسته‌ای و علم و فناوری در دانشگاه‌ها است و اساساً حقد و کینه دشمن از دانشگاه و تلاش برای ایجاد اختلال در این نهاد مهم کشور نیز از همین مسأله نشأت می‌گیرد، لذا اساتید دانشگاه وظیفه دارند پیشرفت‌های کشور را هم برای دانشجویان و هم برای عموم جامعه تبیین کنند. تلاش در جهت شکستن تحریم‌های علمی از سوی دانشمندان کشور و لزوم اجرای اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر توصیه‌های آیت‌الله رئیسی به مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود.
افزایش 35 درصدی تولیدات علمی
پیش از سخنان رئیس‌جمهور، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه با تکیه بر سند تحول دولت مردمی و بهره‌گیری از بیانیه گام دوم انقلاب از جمله فرایند بازگشایی دانشگاه‌ها، توزیع عدالت‌محور، بودجه‌ریزی علم‌‌محور، ارتقای رتبه علمی کشور در جهان، افزایش ۳۵ درصدی تولیدات علمی با مشارکت بین‌المللی به رغم تحریم و بین‌المللی شدن ۲۰ مجله علمی در یک سال گذشته پرداخت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8065/23/635107/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها