تیم ملی فوتبال کشورمان ساعت 22:30 امشب به مصاف امریکا می‌رود

بازی زندگی در گروه مرگ


در بیست و پنجمین سالروز بازی ایران و استرالیا، یک بازی بزرگ دیگر از راه رسید و همه در انتظار هستند تا یوزها حماسه‌ای دیگر را مانند حماسه ملبورن رقم زده و با اولین صعود از مرحله گروهی جام جهانی، دست به تاریخ‌سازی بزنند

تیم ملی فوتبال ایران از ساعت 22:30 امشب در سومین بازی‌اش در گروه B جام جهانی 2022 قطر، در ورزشگاه الثمامه به مصاف امریکا می‌رود و در دیدار همزمان هم ولز با انگلیس دیدار می‌کند؛ دیدارهایی حساس و سرنوشت‌ساز که در پایان آن، تکلیف تیم‌های صعودکننده از این گروه به مرحله بعد مشخص می‌شود. در حال حاضر، انگلیس با 4 امتیاز در صدر گروه قرار دارد و ایران با 3 امتیاز دوم است. امریکا با 2 و ولز هم با یک امتیاز در رده‌های سوم و چهارم هستند. این شرایط نشان می‌دهد که شاگردان کارلوس کی‌روش، اگرچه با برد صعودشان به مرحله بعد قطعی می‌شود اما با تساوی هم شانس زیادی برای صعود دارند؛ چرا که اگر ولز با انگلیس مساوی کند، ولزی‌ها 3 امتیازی می‌شوند و ایران هم با 4 امتیاز، پس از انگلیس 5 امتیازی راهی مرحله یک‌هشتم نهایی می‌شود اما در حالت بد، اگر ما مساوی کنیم و ولز انگلیس را شکست دهد، آن وقت ولز با تفاضل گل بهتر راهی مرحله بعد می‌شود.
با این حال، صعود رؤیایی است که بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال ایران آن را در سر می‌پرورانند و امیدوارند این آرزو محقق شود، خصوصاً که این بازی امروز هشتم آذرماه است؛ سالروز بازی تاریخی ایران و استرالیا که تیم ملی با تساوی 2-2 برابر این تیم در سال 1376، به جام جهانی 1998 فرانسه صعود کرد تا روزی فراموش‌نشدنی در تاریخ فوتبال ایران به ثبت برسد. حالا در بیست و پنجمین سالروز آن بازی، یک بازی بزرگ دیگر از راه رسید و همه در انتظار هستند تا یوزها حماسه‌ای دیگر را مانند حماسه ملبورن رقم بزنند و با اولین صعود از مرحله گروهی جام جهانی، دست به تاریخ‌سازی بزنند.
تیم ملی در آخرین بازی‌اش در مرحله گروهی، باید مقابل امریکا قرار بگیرد؛ تیمی که ایران در جام جهانی 1998 به مصاف آن رفت و توانست با گل‌های حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا به برتری 2 بر یک دست یابد تا برنده بازی قرن لقب بگیرد. ایران و امریکا در روزهای آغازین سال 2000 و در 26 دی‌ماه 1378 در دیداری دوستانه که در لس‌آنجلس برگزار شد، با هم دیدار کردند که آن مسابقه 1-1 مساوی شد؛ مسابقه‌ای که در آن، مهدوی‌کیا در دقیقه 6 برای تیم ملی گل زد و پس از آن امریکا با گل دقیقه 48 آرماس بازی را به تساوی کشاند. حالا قرار است ایران با امریکایی بازی کند که نسبت به 22 سال گذشته تفاوت زیادی کرده و توانسته سطح خود را بالاتر ببرد.
امریکا برای یازدهمین بار است که حضور در جام جهانی را تجربه می‌کند. بهترین مقامی که یانکی‌ها در این مسابقات کسب کرده‌اند، سومی اولین دوره جام جهانی در سال ۱۹۳۰ بوده است. این تیم همچنین تاکنون ۴ بار به مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی رسیده، یکبار حضور در یک‌چهارم را تجربه کرده و در ۴ دوره نیز در مرحله گروهی حذف شده است. امریکایی‌ها از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۴ به‌طور پیوسته در جام‌های جهانی حضور داشته و در سال ۱۹۹۴ نیز میزبانی این رقابت‌ها را بر عهده داشتند. آنها در مجموع ۳۳ بار در ادوار جام جهانی به میدان رفته‌اند که حاصل آن ۸ برد، ۶ تساوی، ۱۹ باخت، ۳۷ گل زده و ۶۲ گل خورده بوده است. این تیم که در جام جهانی 2018 روسیه غایب بود، در این دوره نیز در رقابتی سخت با کاستاریکا توانست با کسب ۲۵ امتیاز به رده سوم برسد و به صورت مستقیم بعد از کانادا و مکزیک به قطر راه یابد.
این در حالی است که تیم ملی برای این بازی علیرضا جهانبخش را به دلیل 2 اخطاره بودن در اختیار ندارد. با این حال، به نظر نمی‌رسد که کی‌روش برای این بازی تغییرات زیادی را در ترکیب تیمش ایجاد کند و دست به تغییرات عمده‌ای بزند. در این میان، ممکن است تغییر اصلی، بازگشت علیرضا بیرانوند به درون دروازه باشد؛ دروازه‌بانی که در ابتدای بازی با انگلیس مصدوم شد و در بازی با ولز هم با نظر کمیته پزشکی فیفا حضور نداشت اما در این چند روز بدون حفاظ صورت و بدون مشکل تمرین کرده و شاید دوباره به ترکیب اصلی بازگردد. امید اصلی ایران هم برای گلزنی در این بازی، همچنان مهدی طارمی است؛ بازیکنی که 2 بار دروازه انگلیس را باز کرد و در بازی با ولز هم زمینه‌ساز اخراج هنسی دروازه‌بان ولز شد و پاس گل دوم را هم به رضاییان داد. البته در کنار او، آزمون هم حضور دارد که این بار و برخلاف 2 بازی قبل که به تیر زد، می‌خواهد به تور بزند و اولین گلش در جام جهانی را به ثمر برساند. گفتنی است در جلسه هماهنگی پیش از دیدار ایران و امریکا در گروه B جام جهانی 2022 قطر، مقرر شد تیم ملی با پیراهن سفید به میدان برود و امریکا نیز از پیراهن‌ آبی استفاده خواهد کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8065/4/635197/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها