پنج رویـــداد جهان


سفر حساس حنا ربانی به کابل

«حنا ربانی‌کهر»، معاون وزیر خارجه پاکستان، امروز (سه‌شنبه) در رأس یک هیأت دولتی، وارد کابل شد. قرار است هیأت پاکستانی نگرانی‌های این کشور را در مورد تشدید حملات تروریستی علیه نیروهای امنیتی پاکستان از منشأ افغانستان به مقام‌های طالبان منتقل کنند. وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که اگر ملاقات حنا ربانی در کابل موفقیت‌آمیز باشد، زمینه سفر بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان، به کابل نیز فراهم خواهد شد. این سفر دقیقاً در بحبوحه اعلام لغو آتش‌بس میان گروه «تحریک طالبان پاکستان» و دولت انجام شد. تحریک طالبان پاکستان که تابستان گذشته با میانجی‌گری طالبان و شبکه حقانی، با دولت پاکستان به آتش‌بسی نامحدود متعهد شد، اکنون اعلام کرده است که دیگر به این آتش‌بس پایبند نخواهد بود. در یک سال گذشته میزان حملات نیروهای تحریک طالبان به پاکستان بشدت افزایش یافت. این گروه که در شرق افغانستان مستقرند، از فروش اسلحه و تجهیزات جامانده امریکایی سود زیادی برده‌اند و از طرفی، به دلیل داشتن حمایت طالبان افغانستان، برای جولان در خاک افغانستان و حمله از آن طریق به پاکستان، فضای بیشتری یافته‌اند.

حبس ابد رئیس‌جمهور برای گذرنامه فروشی

«احمد عبدالله سامبی» رئیس‌جمهور سابق مجمع الجزایر کومور به اتهام «خیانت بزرگ» به حبس ابد محکوم شد. سامبی که در حال حاضر چهره‌ اصلی مخالفان دولت کنونی در کومور به حساب می‌آید، اتهام مطرح علیه خود را رد کرده و حکم دادگاه را «ناعادلانه» خوانده است. رئیس‌جمهور سابق و ۶۴ ساله کومور از متهمان اصلی پرونده رسوایی اعطای «شهروندی اقتصادی» در این کشور به شمار می‌آید. وی که پنج سال زمام امور در مجمع‌‌الجزایر کومور را در دست داشت، سال ۲۰۰۸ قانونی را به تصویب رساند که اجازه می‌داد گذرنامه این کشور به قیمتی بالا به افرادی که دنبال کسب تابعیت هستند، فروخته شود. رویترز چهار سال پیش در گزارشی از ابطال تعدادی گذرنامه که بواسطه همین قانون به شهروندان دیگر کشورها بخصوص اتباع برخی کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس اعطا شده بود، خبر داد و مدعی شد که بیش از ۱۰۰ نفر از افرادی که مجمع‌الجزایر کومور گذرنامه آنها را باطل کرده، ایرانی هستند. رویترز مدعی شده بود: «اغلب مدیران ارشد شرکت‌های فعال در بخش‌های حمل و نقل، نفت و گاز، مبادلات ارزی و فلزات ارزشمند ایرانی بودند که برای دور زدن تحریم‌های غرب، تابعیت و گذرنامه کومور را دریافت کرده بودند.»

اعتراض روسیه به پاپ

روسیه به سخنان «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان اعتراض کرد. «پاپ فرانسیس» روز گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «مردم اوکراین دارند به شهادت می‌رسند. به طور کلی، ظالم‌ترین‌ها شاید کسانی هستند که اهل روسیه هستند، اما از سنت روسی نیستند؛ مانند چچنی‌ها، بوریاتی‌ها و غیره. یقیناً کسی که تاخت و تاز می‌کند، دولت روسیه است. این بسیار واضح است.» در واکنش به این سخنان ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که چنین سخنانی فراتر از روس‌هراسی‌ است. او اظهارات پاپ را «غیر قابل قبول و خلاف عرف» خواند و گفت: «این دیگر روس‌هراسی نیست. این انحراف در سطحی است که حتی نمی‌توان روی آن اسم گذاشت». در واکنش به سخنان پاپ «الکسی تسیدنوف» رهبر بوریاتیا در سیبری گفت: «شنیدن اتهام‌زدن پاپ که به  ظالم بودن چچنی‌ها و بوریات‌ها اشاره می‌کند که از غیرنظامیان دونباس محافظت می‌کنند، عجیب است.»

تغییر نام بیماری «آبله میمونی»

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای اعلام کرد که از این پس نام بیماری «آبله میمونی» را به «آبله ام» ( mpox ) تغییر می دهد. این سازمان همچنین اضافه کرد: در طول سال آینده هر دو نام «آبله میمونی» و «آبله ام» را به کار خواهد برد تا به تدریج نام قدیمی کنار گذاشته شود. این نهاد بین‌المللی  در توضیح این تغییر نام گفت: «هنگامی که این بیماری شیوع پیدا کرد، گزارش هایی دریافت کردیم مبنی بر این که از نام آن در برخی اجتماعات به صورت نژادپرستانه استفاده می شود»  

شرط ترکیه برای کردهای سوریه

منابع خبری اعلام کردند که ترکیه شروط جدیدی را برای کردهای سوریه تعیین کرده و در ازای عدم انجام عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه خواستار خروج آنها از سه شهر مهم در این منطقه یعنی «منبج»، «عین العرب» (کوبانی) و «تل رفعت» شده است. به گزارش الجزیره، آنکارا برای پاسخ به خواسته‌هایش ضرب‌الاجل تعیین کرده است و درصورت برآورده نشدن این خواسته‌ها عملیات نظامی در شهرهای منبج، عین العرب و تل رفعت انجام خواهد داد. همزمان با ادامه حملات هوایی آنکارا منابع مطلع در مناطق شمالی سوریه دوشنبه از تکمیل مقدمات آغاز عملیات زمینی ترکیه در این منطقه خبر داده‌ بودند. ترکیه‌ای‌ها همچنین خواستار تخصیص بخشی از درآمدهای نفتی در مناطق تحت کنترل نیروهای قسد به مناطق تحت کنترل گروه‌های وابسته به آنکارا و ایجاد مراکز دیده‌بانی مستقل برای ترکیه یا به طور مشترک با ائتلاف بین‌المللی به منظور نظارت بر جابه‌جایی تسلیحات سنگین در این مناطق شده‌اند. به دنبال انفجار تروریستی اخیر در مرکز استانبول که به کشته شدن 6 نفر و زخمی شدن ۸۱ نفر دیگر منجر شد، ترکیه گروه‌های مسلح کُرد مستقر در مناطق شمالی عراق و سوریه را مسئول این اقدام دانست و به همین منظور عملیات نظامی هوایی را علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) در شمال سوریه و عراق آغاز کرده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8065/5/635202/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها