ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
پیامبر اکرم (ص): دلى که در آن حکمت نیست، مانند خانه ویران است، پس بیاموزید و تعلیم دهید، بفهمید و نادان نمیرید. براستى که خداوند، بهانهاى را براى نادانى نمىپذیرد.
نهج الفصاحه ص600
نیکی کریمی: از قضاوت پرهیز کردم
در مستند «داشتن و نداشتن» به سراغ زنها و مردهایی رفتهام که بهدلیل بچه دار نشدن به مرکز ناباروری مراجعه میکنند و البته در این میان به چالش داشتن یا نداشتن بچه هم پرداخته میشود. مستند «داشتن و نداشتن»، مستندی است که موضوع به روزی دارد چراکه همواره بچه دار شدن و نشدن دغدغه جوامع بوده و هست. در این مستند بدون اینکه بخواهم قضاوت کنم، این موضوع را میبینم و بررسی میکنم. آنهایی که کماکان نمیدانند، آیا باید در این اوضاع و احوال جهان، بچه دار شد یا نه! میتوانند این روزها فیلم را ببینند.
بخشی از گفتههای کارگردان مستند «داشتن و نداشتن» در ایسنا
در تئاتر دینی آثار درخشانی به نمایش در آمده است
نصرالله قادری
کارگردان و مدرس تئاتر
نکتهای که در وهله اول باید به آن پرداخته شود این است که در حوزه نمایش اتفاقاً برخلاف تصور بسیاری، بیشتر از حوزه سینما به روایت داستان زندگی ائمه معصومین و شخصیتهای بزرگ دینی پرداخته شده ولی بهدلیل آنکه تئاتر مخاطبان کمتر و برد کمتری نسبت به سینما دارد شاید به اندازه آثار سینمایی مشهور و شناخته شده نیستند. از طرف دیگر، تبلیغاتی که در سینما وجود دارد و باعث میشود کارها بهتر دیده و معرفی شوند متأسفانه در تئاتر وجود ندارد، همه اینها باعث میشود آثار درخشانی که در این حوزه در هنر نمایش ما تولید و روی صحنه رفتهاند کمتر به چشم بیایند. اولین خصلت تئاتر این است که باید مخاطب را به تأمل برساند و مخاطب را نه کنشپذیر، بلکه کنشگرا کند و یک وجه تازهای از زندگی یا دیدگاه آن معصوم را دریافت کند و با همین نگاه میتوان به آثاری رسید که چنین ویژگی را در خود دارند و اتفاقاً نمونههای موفق و درخشانی را میشود براحتی به ذهن آورد و از جمله آنها میتوان از آثاری چون «مجلس ضربت زدن» استاد بهرام بیضایی یا «ترور» حمیدرضا نعیمی و بسیاری آثار خوب و البته گستردهای که درباره واقعه عاشورا ساخته و روی صحنه رفتهاند اشاره کرد که نگاه تازهای به این موضوعات داشتهاند. نکتهای که متأسفانه کار را گاهی سخت میکند این است که برخی فکر میکنند پرداختن به این موضوعات و حوزهها، ملک شخصی آنهاست و کار کردن روی این مسائل، مثل میدان مین است چون مدعیان بسیاری دارد و کسانی که این حوزه را حوزه خاص خودشان میدانند و اگر هنرمندی دیگر به این عرصه ورود کرد باید تقاص زیادی بدهد مخصوصاً اگر کوچکترین اشتباهی کند و بهانهای دست کسی بدهد. با این حال نباید این نکته را از نظر دور داشت که وقتی نویسنده یا کارگردانی میخواهد روی این موضوعات کار کند دقیقاً میداند میخواهد چه کار حساسی انجام بدهد و به همین دلیل هم تمام جوانب را در نظر میگیرد و میداند که قربانی خواهد شد و ما هم مفهوم قربانی شدن برای معصومین را پذیرفتهایم و گاهی فکر میکنم بلاگردان معصومینی هستیم که اجر ما و کسانی را که در این زمینه با مشکلات و مصایب و تنگنظریهای فراوان به خاطر دل و باورشان کار میکنند همین معصومین خواهند داد و باقیاش دیگر آنچنان به چشم نمیآید و همین لذت از همه چیز بالاتر و مهمتر است. با این حال، برمیگردیم به آنچه در سطور اول این یادداشت آمد و این نکته که در این بخش لازم است وقتی اثر خوبی تولید میشود همه دست به دست هم بدهند و از جمیع جهات از آن اثر حمایت کنند تا مهجور نماند و نمیشود در این مورد سلیقهای و جناحی و گروهی عمل کرد چون امامان
معصوم (ع) و شخصیتهای تراز اول دینی سایهشان به یک اندازه بر سر ما گسترده است و مثل باران همه را به یک اندازه طراوت میبخشند. برخی معتقدند که ما در حوزه نمایشنامههایی که به زندگی و دیدگاه و روش و منش ائمه مربوط باشد نمایشنامههای درخور توجه نداریم یا تعدادشان کم است. من با چنین نظری موافق نیستم چون اتفاقاً به عقیده من در این حوزه ما نمایشنامههای خوبی داریم که بسیاری از آنها اجرا شدهاند و بسیاری از آنها نیز تا امروز به دلایل فراوان تولید نشدهاند. این مشکل اصلی نیست، بلکه مسأله و مشکل اصلی اینجاست که ما باید کاری تولید کنیم که در قد و قوارههای جهانی باشد و بتوانیم با آن اثر چهرهای واقعی از پیامبران و معصومین خود به دنیا معرفی و از این طریق پلی فرهنگی با مردم کشورهای دیگر برقرار کنیم که شاید اگر میتوانستیم چنین کاری کنیم امروز کسی به خودش جرأت نمیداد که به والاترین چهره دینی ما توهین کند و مردم همان کشور توی دهانش میزدند؛ پس به عقیده من کارهایی شده است اما در مدیومهای بینالمللی باز هم جا دارد تلاش کنیم.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#انتخابات_امریکا
فردا انتخابات امریکا برگزار میشود و همین باعث شده بحث درباره این انتخابات یکی از مهمترین موضوعات بحث در شبکههای اجتماعی باشد. کاربرانی سعی میکنند با نتایج نظرسنجیهای امریکا پیشبینی کنند که بایدن رأی میآورد یا ترامپ. فیلمی از اوباما در حال تماس با مردم برای تشویق به رأی دادن به بایدن هم در شبکههای اجتماعی بازنشر شد. البته این حجم از توجه به انتخابات امریکا باعث انتقاد بعضی کاربران هم شده است: «هرجا میری ازت میپرسن ترامپ یا بایدن؟! آخه چه فرقی به حال ما میکنه؟ سیاست کلی امریکا نسبت به ایران در هر دولت و حزبی یکسانه»، «اوضاع عجیبه. انتخابات امریکا شدیداً دوقطبی شده و اوباما شخصاً به خانههای مردم زنگ میزند و از آنها میخواهد به بایدن رأی بدهند»، «با آنکه کمتر از سه روز به انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقیمانده، آمار و ارقام جالبی این انتخابات را قابل توجه ساخته است. از عدد 3 تا 6میلیون و 600 هزار اعدادی هستند که این انتخابات را ویژه ساخته است.»، «بالا و پایین شدن قیمت دلار در ایران رابطه مستقیم داره با نتایج نظرسنجی امریکا»، «جورج بوش بعد از اینکه با دخالت دیوان عالی فدرال امریکا در سال 2000 به ریاست جمهوری رسید، از دیوان تشکر کرد. الان دونالد ترامپ هنوز انتخابات به پایان نرسیده، از دیوان عالی برای پیروزی تشکر میکند؛ یعنی این اندازه به دخالت دادگاهها به نفع خود اطمینان دارد.»، «اگر نظرسنجیها ۸۰ درصد به حقیقت نزدیک باشد باید بایدن را رئیس جمهوری بعدی امریکا دانست. مگر اینکه در دو ایالت کلیدی میشیگان و پنسیلوانیا اعتبار نظرسنجیها کمتر از ۸۰ درصد واقعیت باشد. انتخابات ریاست جمهوری امریکا این بار چندبرابر بیشتر از دورههای قبل هیجانانگیز است»، «اشتیاق فراوان برای شرکت در رأیگیری زودهنگام در انتخابات۲۰۲۰، قابلیت Exit Poll برای تشخیص فرد برنده انتخابات تا پیش از پایان اعلام نتایج را تضعیف کرده است. بنابراین در ساعات اولیه شمارش آرا، احتمالاً برخلاف ادوار گذشته، رئیس جمهوری جدید امریکا شناخته نخواهد شد.»، «یه جوری تمامی امور مملکت و اقتصاد و کسب و کار به انتخابات امریکا گره خورده، انگار ما ایالت شورشی امریکاییم»، «اهمیت و تأثیری که انتخابات امریکا رو ملت ایران داره رو خود امریکاییها نداره. به نظرم این حق ایرانیهاست که برن رأی بدن نه مردم امریکا»، «انتخابات امریکا داره مثل بازی منچستر-بایرن سال1999 میشه، بایرن برده و میره برای جشن قهرمانی که یهو دوتا منچستر میزنه و قهرمان میشه. الان بایدن داره میره برای جشن پیروزی امیدوارم مثل بازی منچستر-بایرن نشه که یهو ترامپ دوتا گل بزنه.»
گروه تروریستی بود نه گروه مقاومت
دستگیری حبیب فرجالله کعب ملقب به حبیب اسیود و حبیب کعبی دبیرکل گروه الاحوازیه در ترکیه و انتقال او به ایران بازتاب زیادی داشت. این گروه مسئولیت حمله به رژه شهر اهواز را پذیرفته است و خبر دستگیری سرکرده آن توسط کاربران زیادی بازنشر شد و دربارهاش نوشتند. البته رویکرد شبکههایی مانند بیبیسی فارسی موضوع دیگری بود که در رابطه با این خبر به آن پرداخته شد چون اکانت رسمی این شبکه در توئیتر از گروه الاحوازیه با عنوان «گروه مقاومت الاحوازیه» یاد کرده و دستگیری را آدمربایی توصیف کرده بود که با انتقاد کاربران ایرانی مواجه شد: «ای کاش مسئولان بیبیسی متوجه باشند که استفاده از واژه مقاومت ملی الااحوازیه دست کمی از واژه جعلی خلیج عربی ندارد»، «بیبیسی فارسی به گروهک تروریستی الاحوازیه میگه گروه مقاومت الاحوازیه! چی بهتون نگیم خوبه؟»، «همانگونه که از اون طرف دنیا، عملیات کشتن رهبر القاعده و داعش در این طرف دنیا طراحی و اجرا میشه، هر کشوری حق داره تروریستی که مردمش را به خاک و خون کشیده، دستگیر و محاکمه کنه. تروریست فرضی نبوده، اعتراف صریح کرده! آدمربایی هم نبوده، با هماهنگی کشور ثالث بوده طبق اخبار منتشر شده.»، «وقتی به کشورهای اروپایی میرسه: میگن «جداییطلبان باسک»، وقتی به ما میرسه، عنوان عضو برجسته گروه تجزیهطلب و تروریستی الاحوازیه میشه رهبر مقاومت ملی الاحوازیه»، «درحالی که BBC چاقوکشی در لندن را به عنوان حملهای تروریستی محکوم میکند، سرکرده گروه تروریستی تجزیهطلب الاحوازیه را، «رهبر مقاومت ملی الاحوازیه» خطاب کرده و تلاش میکند همکاری دولتها برای بازداشت این متهم را - که قبلاً مسئولیت حملات تروریستی متعددی را بهعهده گرفته -آدمربایی جلوه دهد.»، «خود BBC انگلیسی بارها عنوان تجزیهطلب Separatist Group برای این گروهها بهکار برده اما جماعتی که در بیبیسی فارسی کار میکنند واژگانی چون استقلالطلب و جنبش مقاومت و... را بهکار میبرند. دنبال چی هستید؟ اینها رسماً از همسایگان پول میگیرند گوش به فرمان سازمانهای اطلاعاتی آنها هستند»، «ایران تروریستها را میگیرد و مجازات میکند حالا بیبیسی فارسی بگه اونا فعال سیاسی بودند خیلی اهمیتی نداره»، «اگر دوستان چند مورد تفاوت معنا دار بن لادن و حبیب کعبی را برایمان بیان کنند شاید متوجه شویم چرا کشتن بن لادن توسط امریکا نامش دفاع مشروع است و دستگیری سرکرده گروه تروریستی الاحوازیه آدمربایی؟!»، «نمی شود ادعای ناسیونالیستی و وطنپرستی داشته باشی اما گروههای تروریستی و تجزیهطلب را که هدفشان الحاق خاک ایران به کشورهای بیگانه است و هیچ خط قرمزی در این راه برای جنایاتشان قائل نیستند دشمن ندانی.»
محمد (ص) پیامبری که باید از نوشناخت
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
کاروان بشریت کسری از پانزده قرن پیش در چنین ایامی به موقعیتی باشکوه دست یافت. زیرا که در این ایام گوهر وجود پیامبر خاتم، همانکه انبیای بزرگ الهی وعده ظهورش را داده بودند، پا به عرصه هستی نهاد و «محمد» نام گرفت. نامی که عطر هزار خاطره ازلی را در دلها زنده کرد و رایحه دلکش آن بوی ابدیت داشت. این لطف سرمدی که برترین هدیه الهی به بشراست، عروس فضیلت را به عقد عقل درآورد تا انسان امکان تعالی یافته و کرامت و بزرگی با جانش درآمیزد.
محمد(ص) آمد تا شبستان خلقت با چراغ هدایت روشن شود و گوهردانایی به صید آدمی درآید. آمد تا بگوید در آغوش تواضع جای گیرید، در زمین به غرور و تکبر راه مروید و در طریق عدل و احسان باشید تا بشارت سعادت یابید. او با خود تنپوشی ( تقوی) آورد تا زشتیها را بپوشاند و آرایش جسم و جان باشد. «یا بنی آدم قد انزلنا علیکم لباسا یواری سوءاتکم وریشا (اعراف 26).» محمد(ص) مظهر انسان کامل و جامع اوصاف الهی و صاحب مقام جمعالجمع است که اسرار کلمات به او اعطا شد. «اوتیت جوامع الکلم» او، هیچگاه از روی هوای نفس سخن نگفت «و ما ینطق عن الهوی» و همواره بر سیاق کلام وحی سخن راند «ان هو الا وحی یوحی» و رسالتش نیز دعوت همگان به «توحید» و «تقرب الیالله» بود. محمد(ص) آمد تا مردمان را با حکمت آشنا ساخته و راههای ناگشوده را گشوده و گنجهای دانش و معرفت را پیش پای آدمی بیفشاند.
حضور نورمحمدی(ص) در دایره هستی، زمینهساز رهایی انسان از سرگردانی و پریشانی بوده و فهم و ذوق و اشراق آدمی را به اوج میرساند. او، کشتی هدایت را در دریای مواج زندگی آنچنان به حرکت درآورد تا هرکه بر آن نشیند از بیم موج و گرداب حائل آسودهخاطر باشد و با تعالیمش انسان را آنگونه تناوری میبخشد که در پیکار میان خودپرستی و خداپرستی، شیطان و رحمان و نفس اماره و نفس لوامه پیروز میدان باشد. محمد(ص) آیینه تمام نمای احد است و هیچکس به قدر او شور و غوغای توحید در جهان به راه نینداخته است. خورشید وجود محمدی(ص) چنان هنگامهای از شور عشق و ارادت، شیفتگی و اخلاص و فهم و ذوق و احساس برانگیخته که بشریت را توان سنجش عظمت و شگفتی مقام چنین گوهر گرانسنگی با ترازوی خویش نیست.
از اینرو چه بسیار اندیشمندان از پیروان آیین سایر انبیای الهی برطلوع خورشید محمدی(ص) سلام گفته و به اصحاب صورت و منکران معنا، صلا در دادهاند که بیش از این خورشید به گل نشاید اندود! پس خوشتر که دلها از کدورت و کینه پاک کنند و محمد(ص) را به چشم دوست بشریت که بشارت همه انبیا را تجدید کرده است، بنگرند، تا جنگها از میان خیزد و ستاره صلح و آشتی بر پهنه آسمان به تلألؤ درآید. آلفونس دومارتین شاعر بزرگ فرانسوی قرن نوزدهم در کتاب «تاریخ ترک» چاپ 1854 در پاریس مینویسد: «هرگز مردی مانند محمد نبوده است که با اختیار یا بدون اختیار چنین آرمانی متعالی در جهان برگزیند. آرمانی فراتر از مرتبه انسانی، آرمانی که میکوشد خرافاتی را که در جهان بر آدمیان تحمیل کردهاند و حجابی میان انسان و پروردگارش کشیدهاند از میان بردارد. آرمانی که اندیشههای معنوی و مقدس را در میان آشوبی از ستایشگر خدایان مادی و خدایان مسخ شده آن روزگار حفظ کند. هرگز مردی کاری چنین سترگ و فرابشری را با چنان امکانات ناچیز برعهده نگرفته است. محمد برای خلق و اجرای چنین طرح بزرگی غیر خودش هیچ یار و یاوری نداشت، مگر اندکشمار انسانهایی که کنارش بودند. با این همه هیچ انسانی در تاریخ به انجام چنین انقلاب عظیم و پایداری در عالم توفیق نیافته است. در کمتر از دو قرن از درگذشت او، اسلام از چنان نیروی مادی و معنوی برخوردار بود که بر سراسر عربستان حاکم شد و خراسان بزرگ، بینالنهرین، غرب هند، سوریه، مصر، حبشه و نیز جزایری در دریای مدیترانه و اسپانیا و بخشی از سرزمین گل را زیر حکومت خود گرفت. او یک خطیب، یک رسول، یک قانونگذار، یک فاتح اندیشهها، یک مصلح با باورهای معقول و بنیانگذار
20 امپراطوری زمینی و یک امپراطوری معنوی است. با ملاحظه همه معیارهایی که عظمت انسانی را میتوان با آن سنجید، آیا میتوانیم به راحتی بگوییم انسانی بزرگتر از محمد در جهان بوده است؟» همچنین 1459 سال پیش در چنین روزی امام جعفر صادق(ع) ششمین حجت حق از نسل پیامبر اکرم(ص) قدم به دایره وجود نهاد تا با احیای مکتب نبوی چراغ هدایت محمدی(ص) در شبستان تاریخ
کم فروغ نشود.
فرازی از طوفان در روزهایی کرونایی
این روزها که صحنههای تئاتر کشور خالی از هر اجرایی است و کرونا قفلی موقتی روی در سالنهای تئاتر زده یکی از راههایی که میشود از طریق آن ارتباط خود را با هنر جذاب نمایش از دست نداد خواندن کتابهایی در ژانر نمایشنامه است که خوشبختانه کم هم نیستند. یکی از این کتابهایی که میشود با جرأت آن را برای خواندن پیشنهاد داد، نمایشنامه «فراز توفان» نوشته «ف لوریال زلر» با ترجمه حسن جنتمکان نویسنده و کارگردان تئاتر است که انتشارات پیام چارسو آن را چاپ و منتشر کرده است. بد نیست بدانید که «ف لوریال زلر» نمایشنامهنویس چهلویک ساله فرانسوی که سال 2004 به خاطر رمان «افسون شیطان» برنده جایزه معتبر پریکس اینترالی شد و نمایشنامههایش هم چندین و چند جایزه را از آن خود کردهاند و منتقدان مجله تایمز معتقدند که «او هیجانانگیزترین نمایشــنامهنویس عصـــــر ماست.»
زلر اولین رمانش به نام «برف مصنوعی» را در بیست و دو سالگی نوشت اما در واقع سومین رمانش «افسون شیطان» جایگاهی بزرگ در ادبیات برای او دست و پا کرد. این رمان که ارتباط غرب را با اسلام کندوکاو میکند، جنجال زیادی به پا کرد و نامزد جایزه گنکور فرانسه هم شد. نمایشنامه کمدی او به نام «حقیقت» اجراهای خود را در سال 2017 در وستاند لندن آغاز کرد و نامزد بهترین کمدی سال در جایزه اولیویه شد. او تاکنون پنج رمان و بیش از دوازده نمایشنامه نوشته است. نمایشنامه «فراز طوفان» یازدهمین نمایشنامه فلورین زلر است که سال 2016 نوشته شد و اولین بار سپتامبر 2018 در تئاتر ریچموند به عنوان بخشی از تور تئاتر بریتانیا اجرا شد. این نمایشنامه داستان زوجی مسن را روایت میکند که به پنجاه سال زندگی مشترک خود نگاه میکنند و متوجه میشوند رابطهشان آنطور که انتظار داشتند، رضایتبخش و کامل نبوده است. پس از تور کوتاه تئاتر بریتانیا این اجرا به تئاتر وایندهام در وستاند رفت و سپس سپتامبر 2019 اجراهایش را در برادوی پی گرفت. کارگردان این اجراها جاناتان کنت و بازیگران نقشهای اصلی آن نیز جاناتان پرایس و آیلین اتکینز بودند.
زلر اولین رمانش به نام «برف مصنوعی» را در بیست و دو سالگی نوشت اما در واقع سومین رمانش «افسون شیطان» جایگاهی بزرگ در ادبیات برای او دست و پا کرد. این رمان که ارتباط غرب را با اسلام کندوکاو میکند، جنجال زیادی به پا کرد و نامزد جایزه گنکور فرانسه هم شد. نمایشنامه کمدی او به نام «حقیقت» اجراهای خود را در سال 2017 در وستاند لندن آغاز کرد و نامزد بهترین کمدی سال در جایزه اولیویه شد. او تاکنون پنج رمان و بیش از دوازده نمایشنامه نوشته است. نمایشنامه «فراز طوفان» یازدهمین نمایشنامه فلورین زلر است که سال 2016 نوشته شد و اولین بار سپتامبر 2018 در تئاتر ریچموند به عنوان بخشی از تور تئاتر بریتانیا اجرا شد. این نمایشنامه داستان زوجی مسن را روایت میکند که به پنجاه سال زندگی مشترک خود نگاه میکنند و متوجه میشوند رابطهشان آنطور که انتظار داشتند، رضایتبخش و کامل نبوده است. پس از تور کوتاه تئاتر بریتانیا این اجرا به تئاتر وایندهام در وستاند رفت و سپس سپتامبر 2019 اجراهایش را در برادوی پی گرفت. کارگردان این اجراها جاناتان کنت و بازیگران نقشهای اصلی آن نیز جاناتان پرایس و آیلین اتکینز بودند.
عکس نوشت
سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در بازار گنجعلیخان کرمان با اجرای قطعاتی در نعت پیامبر اکرم(ص) آغاز شد.
در اولین روز عبدالرئوف برنا و اسفندیار تخمکار از خراسان رضوی (تربت جام)، ولیمحمد خلج از افغانستان، رضا نارویی، امیرحسام نارویی و جهانگیر عیسیپور از سیرجانِ کرمان، امانالله صادقی و پرویز صادقی از گوغرِ کرمان و افشین خانی و باسم حمادی از خوزستان روی صحنه رفتند و اجراهایی در قالب دوبیتیخوانی اجرا کردند. به گفته احمد صدری دبیر این جشنواره چون جشنواره موسیقی نواحی با هفته وحدت مصادف شده، در افتتاحیه جشنواره قطعاتی در نعت حضرت رسول اکرم اجرا شد که متن این آوازها و ملودیها مربوط به کارگان (مجموعه آثار موسیقایی مربوط به زمان یا مکانی خاص) اجرایی این منطقه است. سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تا فردا ادامه دارد و علاقهمندان میتوانند اجراها را از طریق صفحه اینستاگرام جشنوارۀ موسیقی نواحی و انجمن موسیقی استان کرمان و صفحه جشنواره در سامانه آپارات ببینند.
به نام تاریخ
12 آبان
تولدها
برت لنکستر: بازیگر امریکایی ژانر وسترن سال 1913 در چنین روزی به دنیا آمد. برت لنکستر سال 1946 برای اولین بار و در فیلم «آدمکش ها» بازی کرد و همین فیلم او را به شهرت رساند. پس از آن در فیلمهای «خوی حیوانی»، «خشم صحرا»، «همه پسران من»، «مشعل و کمان»، «آپاچی»، «بندباز»، «محاکمه در نورنبرگ»، «پرنده باز آلکاتراز»، «1900»، «گذرگاه کاساندرا» و «سرزمین رؤیاها» بازی کرد. او برای فیلم «Elmer Grantry» برنده اسکار شد و در سالهای 1956 و 1963 هم بهعنوان پولسازترین بازیگر هالیوود معرفی شد. برت لنکستر سال 1994 درگذشت.
پیمان ابدی: بدلکار مشهور ایران اگر زنده بود امروز 48 ساله میشد. پیمان ابدی پس از اینکه برای تحصیل به آلمان رفت مشغول بدلکاری و بعد طراحی و کارگردانی صحنههای اکشن فیلمها شد. ابدی عضو تیم Action concept یکی از 4 تیم برتر اکشن جهان بود و بهدلیل طراحی و اجرای صحنههای اکشن سریال «هشدار برای کبرا 11» بین ایرانیها مشهور بود هرچند که در پروژههای دیگری مانند «پلیسهای موتورسوار»، «100 درجه»، «دلقک» و «فرشتگان وحشی» هم همکاری کرده بود. او پس از بازگشت به ایران در سال 1385 یک آموزشگاه حرفهای اکشن تأسیس کرد و طراح و کارگردان صحنههای اکشن فیلمهای «پستچی سه بار در نمیزند»، «کلانتری غیرانتفاعی»، «ریسمان باز»، «قرنطینه»، «بختک» و «لیلی» و سریالهای «مرگ تدریجی یک رؤیا»، «روز حسرت»، «عملیات 125»، «میوه ممنوعه» و «هوش سیاه» شد. ابدی سال 1388 و هنگام اجرای یک صحنه اکشن برای تله فیلم «چشمهای نامحسوس» درگذشت.
دیوید شویمر: بازیگر نقش «راس» در سریال محبوب «دوستان» امروز 54 ساله میشود. دیوید شویمر کارش را با بازی در فیلم «پرواز مزاحم» در سال 1991 شروع کرد و پس از آن در فیلمهای «عبور از پل»، «بیست دلار»، «ولتر» و «گام» بازی کرد اما بازی در سریال «دوستان» از سال 1994 در نقش رأس گلر او را به شهرت رساند. پروژهای که 10 سال ادامه داشت. پس از سریال «دوستان» حرف زدن او در نقش «ملمن» در انیمیشن «ماداگاسکار» بسیار مورد توجه قرار گرفت و سال 2016 هم برای بازی در سریال «داستان مجرمانه امریکایی» نامزد جوایز امی شد.
سالروز تولد تاجبخش فداییان کارگردان، فلورا سام بازیگر و کارگردان، یکتا ناصر بازیگر، پاتریس شیرو کارگردان فرانسوی، حجتالله سبزی نمایشنامه نویس و کارگردان، کارل زمان کارگردان و انیماتور چک، شاهرخ خان بازیگر هندی، محمد آشور شاعر، راضیه بهرامی شاعر و مریم ملک دار شاعر هم امروز است.
درگذشت ها
جورج برنارد شاو: نمایشنامه نویس مشهور ایرلندی تبار سال 1950 در چنین روزی درگذشت. جورج برنارد شاو متولد سال 1856 بود و از او 60 نمایشنامه مانند «ژان مقدس»، «کاندیدا»، «سزار و کلئوپاترا»، «هالوی جزایر پیشبینی نشده» و «هفت نمایشنامه تک پرده ای» به جا مانده است. برنارد شاو را توانمندترین نمایشنامه نویس بریتانیایی پس از شکسپیر میدانند و به همین دلیل هم سال 1925 برنده جایزه نوبل ادبیات شد.
مسعود بختیاری: خواننده و آهنگساز مشهور موسیقی مردم لر بختیاری سال 1385 درگذشت. مسعود بختیاری که متولد سال 1319 بود با آلبومهای «مال کنون» و «هی جار» شناخته میشود و آلبوم «مال کنون» همچنان از موفقترین آثار موسیقی محلی در ایران است. او برای احیای آوازهای بومی با اشعار جدید تلاش میکرد و توانست با تلفیق آوازهای مختلف مردم لر بختیاری جزو بهترین هنرمندان موسیقی محلی شود.
احمد بهمنیار کرمانی روزنامه نگار و نویسنده و پیر پائولو پازولینی کارگردان ایتالیایی هم در چنین روزی درگذشتند.
13 آبان
تولدها
چارلز برانسون: بازیگر مشهور سینمای وسترن امریکا سال 1921 در چنین روزی به دنیا آمد. چارلز برانسون ابتدا در فیلمهایی مانند «پت و مایک» و «خانه مومی» نقشهای کوچکی داشت. در سال 1960 و پس از حضور در چند برنامه و سریال تلویزیونی بازی در فیلم «هفت دلاور» به او پیشنهاد شد و همین فیلم او را به شهرت رساند. «فرار بزرگ»، «دوازده مرد خبیث»، «سوار بر باران»، «سرزمین چاتو»، «روزی روزگاری در غرب»، «توپهای سن سباستین» و «لولا» بازی کرد. چارلز برانسون سال 2003 درگذشت.
قاسم افشار گوینده تلویزیون، هادی کاظمی بازیگر، فاخره صبا خواننده کلاسیک و نویسنده، سعید شاپوری نمایشنامه نویس و کارگردان، محمد رمضانی نمایشنامه نویس و کارگردان، فرهاد رحمانزاده بازیگر، فرناز جعفرزادگان شاعر، مجتبی کریمی شاعر، علیرضا آذر شاعر و آندره مالرو نویسنده فرانسوی هم در چنین روزی به دنیا آمدهاند.
درگذشت
حمیدالله رضایی: هنرمند مجسمه ساز سال 1389 درگذشت. حمیدالله رضایی متولد سال 1330 بود و رشته مجسمهسازی را در دانشگاه تهران خوانده بود و مجسمههایی مانند مجسمه سفید رنگ مادر در خیابان شهید بهشتی تهران از آثار ماندگار اوست. رضایی از بنیانگذاران انجمن هنرمندان مجسمه ساز بود و در سمپوزیومها و نمایشگاههای زیادی در ایران و جهان شرکت کرد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
نیکی کریمی: از قضاوت پرهیز کردم
-
در تئاتر دینی آثار درخشانی به نمایش در آمده است
-
شهروند مجـــازی
-
محمد (ص) پیامبری که باید از نوشناخت
-
فرازی از طوفان در روزهایی کرونایی
-
عکس نوشت
-
به نام تاریخ
اخبارایران آنلاین