یزدی ها با الگوهای جدید اجاق همدلی با محرم را روشن کردند

آزادی زندانیان با نذر هیأت‌های حسینی در یزد




شیما جهانبخش
 خبرنگار
اجاق طبخ غذای نذری در هیأت‌ها در محرم امسال به‌دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خاموش است اما عزاداران حسینی با خلق الگوهای جدید در تلاش هستند با هدایت نذورات در مسیری جدید اجاق همدلی را روشن کنند و گره‌ از کار گرفتاران بگشایند. اگر چه هر سال مسئولان و هیأت‌های حسینی در کنار پخت غذای نذری، به نذرهای دیگری همچون نذر خون، نذر خدمت، نذر کتاب و... توجه داشته‌اند اما امسال این موضوع پررنگ‌تر شده است.
یزد را همیشه در ماه محرم با سبک و آیین‌های ویژه و سنتی اش می‌شناسیم. این باراما یزدی‌ها پیشقدم اجرای طرحی با عنوان «هر هیأت آزادی یک زندانی» ویژه آزادسازی زندانیان جرایم مالی غیرعمد شده اند و قرار است با همکاری هیأت‌های مذهبی هزینه‌های پخت نذری را در اختیار ستاد استانی دیه قرار دهند تا گره از کار خانواده‌های زندانیان گشوده شود. «اسلام افشون»، مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یزد در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و به‌دنبال آن محدودیت در برگزاری مراسم‌ عزاداری از یک ماه قبل با جلساتی که با استاندار، امام جمعه، ریاست دادگستری، سازمان تبلیغات اسلامی و مسئولان هیأت‌های مذهبی استان داشته‌ایم پیشنهاد دادیم نذورات امسال در اختیار ستاد دیه قرار بگیرد تا بتوانیم با استفاده از آن بدهی تعدادی از زندانیان جرایم غیر عمد را پرداخت و آنان را آزاد کنیم. خوشبختانه از این پیشنهاد استقبال شد و بسیاری از هیأت‌ها در این زمینه اعلام آمادگی کردند بنابراین ما تصمیم گرفتیم این موضوع را رسانه‌ای کنیم تا به اطلاع تمام هیأت‌ها در سراسر استان برسد. وی هدف اصلی این طرح را تلاش برای فرهنگسازی و پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها عنوان کرد و افزود: بعد از موافقت هیأت‌ها برای جلب بیشتر مشارکت‌های مردمی تصمیم به تبلیغ این طرح گرفتیم. از تمام رسانه‌های استان خواستیم در این زمینه ما را یاری کنند. در نقاط مختلف شهر بنرهای طرح نصب و با همکاری صدا و سیمای مرکز استان تیزر‌های مختلفی در این زمینه پخش شد.
افشون با اشاره به کمک قابل توجه خیران ادامه داد: ما هیچ زندانی زیر ۳۰ میلیون در استان نداریم زیرا خیران در طول سال به محض اطلاع از اینکه فردی با بدهی زیر 30 میلیون به زندان افتاده سریع برای پرداخت بدهی او اقدام می‌کنند. در حال حاضر ۲۸ زندانی جرایم غیرعمد در استان داریم که در مجموع نزدیک به ۹۲ میلیارد تومان برای آزادی آنها نیاز است.  تاکنون کمک مناسبی از سوی هیأت‌ها انجام شده و ستاد دیه استان در تلاش است با جلب رضایت شاکیان بتواند بسیاری از این زندانیان را آزاد کند. البته به این نکته توجه داشته باشید که این طرح تنها شامل زندانیان جرایم غیر عمد مانند تصادفات، پرداخت مهریه، چک‌های ضمانت و... است و مردم نباید تصورکنند کسی که سرقت یا قاچاق مواد مخدر کرده براحتی بدون هیچ مجازاتی آزاد می‌شود. مدیر نمایندگی ستاد دیه استان یزد خاطرنشان کرد: قرار است این طرح تا پایان اربعین در استان اجرا شود. در تلاش هستیم هر چه زودتر زندانیان بخصوص زندانیان سرپرست خانوار را آزاد کنیم اما با کسب اجازه از هیأت‌ها زمان بیشتری گرفته‌ایم تا در مدت بیشتری بتوانیم با گذشتی که از شاکیان سراغ داریم با مبلغ کمتر تعداد بیشتری زندانی را آزاد کنیم. تا کنون ۸ هیأت اعلام آمادگی کرده‌اند که تمام هزینه‌های عزاداری خود را به ستاد دیه بدهند. تعدادی از هیأت‌ها نیز هزینه روضه و مداحی را به این ستاد اختصاص داده‌اند که بر این اساس در مجموع حدود ۲۰ هیأت در این طرح شرکت کرده‌اند. البته فعلاً در ابتدای راه هستیم و این آمار هر روز بیشتر می‌شود.
از نذر کتاب تا اهدای ماسک
«حجت‌الاسلام سید محمد ناصر حیدری»، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد نیز با تأکید بر اینکه اصل برگزاری مراسم عزاداری و روضه‌ها در جای خود باقی است در این زمینه به «ایران» گفت: در حال حاضر ۷۰۰ هیأت در سامانه بیرق ثبت‌نام کرده اند و قرار است با رعایت نکات بهداشتی مراسم عزاداری را برگزار کنند اما به هیچ عنوان به غیر از موارد وقفی هیچ‌گونه پذیرایی در هیأت‌ها انجام نمی‌شود و به‌جای آن نذورات صرف روش‌های جایگزین مانند طرح آزادی زندانیان می‌شود.
 حجت‌الاسلام حیدری افزود: آزادسازی زندانیان تنها یکی از روش‌های جایگزین نذری است. در این راستا تا کنون در رزمایش همدلی تعداد زیادی بسته‌های معیشتی به خانواده‌های نیازمند اهدا شده است. همچنین قرار شده بخشی از هزینه نذری‌ها به خرید تجهیزات درمانی برای بیمارستان‌ها، نذر کتاب، ایجاد موکب‌های سلامت، تهیه ماسک و مایع ضدعفونی و... اختصاص یابد.
 وی با اشاره به تنوع در ایده‌های جایگزین به‌جای پذیرایی در هیأت‌های استان، افزود: در صحبتی که با مسئولان هیأت‌ها داشته‌ایم قرار شده آنها به‌طور توافقی در این زمینه مسئولیت‌ها را تقسیم کنند و هر قسمت توسط چند هیأت تأمین مالی شود. مثلاً حدود ۱۰ هیأت تجهیزات پزشکی را برای بیمارستان‌ها خریداری کنند یا چندین هیأت دیگر بحث آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد را بر عهده بگیرند. خوشبختانه هیأت‌ها استقبال خوبی از این طرح ‌ها کرده و با تمام وجود پای کار آمده‌اند. شماره حساب‌ها اعلام شده و افراد برای کمک می‌توانند مبالغ مورد نظر خود را به این شماره حساب ها واریز کنند.
 حیدری اظهار داشت: تمام هماهنگی‌ها با ستاد دیه استان انجام شده و با اولویت‌بندی که ستاد دیه انجام داده زندانیان جرایم غیرعمد آزاد می‌شوند. فعلاً این طرح در مراحل اولیه به سر می‌برد و اوج و شدت آن برای روزهای پایانی دهه اول است البته قرار است این طرح تا اربعین ادامه داشته باشد و امیدواریم بتوانیم با یاری امام حسین(ع) امسال به شیوه‌ای جدید حماسه‌ای عاشورایی خلق کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7428/6/552478/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها