عملیات مهار چاه شماره 5

فوران نفت در قم




روز 4 شهریور 1335 چاه نفت شماره پنج البرز در نزدیکی قم در عمق 2677 متری به نفت رسید و فوران کرد؛ در پی این اتفاق عملیات گسترده‌ای برای مهار چاه و لوله‌گذاری در منطقه شروع شد که روزنامه اطلاعات در چند گزارش به آن پرداخت:
عملیات بستن دهانه چاه نفت قم از فردا آغاز می‌شود. آقای کین لی کارشناس معروف کنترل چاه‌های نفت که ساعت 6 صبح دیروز (10 شهریور) برای آوردن وسایل جهت جلوگیری از فوران نفت چاه شماره 5 با هواپیما به مسجد سلیمان رفته بود ساعت شش بعد از ظهر دیروز به تهران مراجعت کرد و با وسایلی که همراه آورده بود بلافاصله عازم قم شد. آقای رامینس دستیار آقای کین لی که همراه وی دیروز مسجد سلیمان رفته بود در آنجا ماند تا بقیه وسایل مورد احتیاج را همراه بیاورد. مشارالیه امروز عصر تهران خواهد آمد تا عازم قم شود. به قراری که آقای کین لی در بازگشت به تهران اظهار داشت عملیات اساسی و اصلی کنترل چاه از صبح فردا (11 شهریور) شروع خواهد شد. همان‌طور که از قول مهندسان شرکت ملی نفت ایران نوشتیم آقای کین لی قول داده است که چنانچه وسایل کار ایشان از هر حیث کامل و آماده باشد در مدت 10 روز الی دو هفته چاه شماره 5 را تحت کنترل در آورد. آقای کین لی پیش‌بینی‌های لازم را از لحاظ وسایل کار نموده و مقداری اثاثیه و لوازم مورد احتیاج نیز همراه خود از امریکا به تهران آورده است.
 چگونگی کنترل چاه
درباره نحوه رام کردن چاه نفت قم و جلوگیری از فوران نفت یک مهندس عالی رتبه امروز به خبرنگار ما گفت طرز کار آقای کین لی بدین ترتیب است که ابتدا چند دستگاه بولدزر اطراف چاه را تا ارتفاع معینی خاک جمع می‌کنند بعد پایه‌های آهنی قوی در اطراف چاه کار گذاشته با جرثقیل یک سرپوش فلزی روی دهانه چاه قرار می‌دهند به‌طوریکه پایه‌هایی که روی زمین گذاشته شده قرار گیرد. سپس از دهانه بالای سرپوش مواد سیمانی و کانکریت بداخل چاه که بقطر سیزده سانتیمتر است می‌ریزند و بدینوسلیه از فوران نفت جلوگیری می‌شود. پس از انجام این کارها دهانه چاه نیز با مواد سیمانی گرفته شده مجدداً حفاری شروع می‌گردد. در حفاری جدید تمامی پیش‌بینی‌های لازم از نظر میزان فشار گاز چاه و جهش نفت خواهد شد که از فوران نفت و تلف شدن آن جلوگیری شود.
 شرط‌بندی
به‌طوریکه خبرنگار ما اطلاع می‌دهد دیروز در کمپ شرکت سهامی نفت ایران بین مهندسین و کارگران شرط‌بندی رواج پیدا کرده بود. موضوع شرط‌بندی بر سر موفقیت کین لی در کنترل چاه بوده است. عده‌ای می‌گفتند که او در یک هفته موفق به کنترل چاه خواهد شد و عده‌ای معتقد بودند که در این مدت نمی‌تواند کاری بکند و بر سرهمین اختلافات نظر مبلغ زیادی پول برای شرط‌بندی گذاشته شد.
 روزی ده هزار دلار
درباره حق‌الزحمه‌ای که به آقای کین لی پرداخته خواهد شد هنوز رقم قطعی از طرف مقامات مسئول ذکر نشده است ولی خبرنگار ما اطلاع می‌دهد که چنین شایع است که آقای کین لی روزی ده هزار دلار (70 هزار تومان) در مقابل کاری که انجام می‌دهد دستمزد می‌گیرد.
از دیروز مقدمات شروع عملیات قطع لوله و بستن سرچاه نفت شروع شد. این عملیات 6 صبح تا 6 بعد از ظهر ادامه داشت. اعضای هیأت مدیره شرکت نفت ایران و عده کثیری از کارگران نفتی و مهندسین عالی مقام در حال حاضر در کمپ البرز بسر می‌برند. دیروز رئیس کل خطوط وزارت پست و تلگراف بدستور آقای مهندس اشرافی وزیر پست و تلگراف برای برقراری ارتباط بین تهران و اردوگاه نفت البرز بقم وارد شد و باتفاق آقای آقای مشارتی کفیل پست و تلگراف قم به محل اردوگاه رفتند و مقرر گردید عده‌ای سیم بان و کارگر تحت تعلیمات آقای نعمت الهی مدیر شبکه تلفن قم هرچه زودتر ارتباط تلفنی بین قم و کمپ را برقرار سازند به‌طوریکه پیش‌بینی می‌شود تا غروب امروز این ارتباط برقرار می‌شود...1
به قرار گزارش خبرنگار ما آقای کین لی کارشناس امریکایی کنترل چاه نفت از ساعت پنج صبح امروز (13 شهریور) به اتفاق معاونان خود و مهندسان ایرانی نفت عملیات پیاده کردن دکل چاه شماره 5 را ادامه داده و به‌طوری که گفته شد تا فردا به این کار خاتمه خواهد داد. مرحله بعدی عملیات جلوگیری از فوران نفت است که بوسیله دستگاه‌های مخصوص انجام خواهد شد. شیرهفت تنی که قرار است روی دهانه چاه کار گذاشته شود دیروز باهواپیما از مسجد سلیمان به تهران آورده شد و با کامیون به محل چاه حمل گردید...2
1 - روزنامه اطلاعات- شنبه 10 شهریور 1335
2 - روزنامه اطلاعات- سه‌شنبه 13 شهریور 1335


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7428/16/552517/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها