بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

کشف بزرگترین چاپخانه حزب توده


...   پس از کشف چاپخانه بزرگ و مجهز مرکزی حزب توده در اراضی داودیه حزب مزبور چاپ روزنامه مردم و بعضی نشریات تبلیغاتی را توسط چاپخانه‌های کوچک دستی که در اختیار کمیته‌های محلی و شهرستان‌ها گذارده شده بود (اکثریت قریب به تمام این چاپخانه‌ها تاکنون کشف شده است) به‌طور نامنظم اداره می‌نمود ولی اخیراً اطلاعات واصله حکایت از وجود یک چاپخانه بزرگ می‌نمود. البته این چاپخانه مورد استفاده حزب قرار نگرفته و عملاً امکان چاپ نشریات حزب در آن جا داده نشده بود.فرمانداری نظامی تهران برای اینکه این وسیله را نیز از دست بقایای این حزب بگیرد و از انتشار هرگونه اوراق و نشریات تبلیغاتی مسموم‌کننده در آینده ممانعت بعمل آورد، تصمیم گرفت محل این چاپخانه را نیز کشف و آخرین امید حزب را مبدل به یأس کند. پس از مدت‌ها تحقیق و تعقیب بالاخره روز ۲۱ فروردین سال‌جاری به اشغال محل چاپخانه اقدام نمود.این چاپخانه که فعلاً بزرگ‌ترین چاپخانه حزب توده بوده در خانه‌ای واقع در اراضی نارمک مستقر شده بود. مسئول این چاپخانه که زیر نظر دکتر کیانوری کار می‌کرده مهندس پرویز گیتی با نام مستعار عبداله رستار بوده و دو نفر دیگر به اسامی ابراهیم ملک محمودی کوپل مدزل و اسمعیل اسمعیلیان حروفچین دستگیر گردیده‌اند. پرویز گیتی که قبلاً دستگیر شده بود در کشف این محل راهنمایی‌های مؤثری انجام داده است.در محل چاپخانه مزبور سه دستگاه چاپ که دو دستگاه آن کوچک و یک دستگاه دیگر بزرگ و مجهز بود و همچنین کتب و اوراق و اسناد مهم و نشریات فراوانی به‌ دست مأموران فرمانداری نظامی افتاد. این خانه در حقیقت انبار چاپخانه‌های حزب توده و مرکز نگهداری دوره‌های کامل روزنامه مردم و کتابخانه حزب و کتابخانه شخصی دکتر کیانوری بوده است. با کشف این مرکز بزرگ فتنه انگیزی و اشاعه افکار ضدملی می‌توان گفت بقایای توده آخرین ذخیره تبلیغاتی و فنی خود را از دست داده و با کشف اسناد و مدارک اسرار دیگری برای مأموران برملا شد که بهره‌برداری از آنها امکان اضمحلال قطعی آن حزب را سریعتر می‌نماید.
روزنامه مهرایران - شنبه 26 فروردین 1335

یک میلیون و ده هزار حساب پس انداز

رئیس صندوق پس‌انداز ملی دیروز عصر (28 فروردین) اظهار داشت: سال گذشته فعالیت زیادی از طرف مردم برای افتتاح حساب پس‌انداز به‌عمل آمده به طوری که در آخر سال جاری طبق آماری که موجود است تعداد اشخاصی که در این بانک حساب باز کرده‌اند به یک میلیون و ده هزار نفر رسید و از نظر مبلغ به میلیارد و دویست و هشتاد میلیون ریال بالغ گردیده و این رقم بامقایسه نسبت به سال گذشته سیصد و بیست و پنج میلیون و هشتصد هزار ریال افزایش داشته است که به طور متوسط روزی یک میلیون ریال اضافه دریافت داشته‌ایم.
روزنامه مهر ایران- چهارشنبه 29 فروردین 1335

عده ای مجروح شدند
دعوا بر سر خرید یخ در اهواز

پیرو گزارش های قبلی که در مورد نایابی و ترقی سرسام‌آور بهای یخ در اهواز چند روز قبل به اطلاع خوانندگان عزیز رساندیم، اکنون خبرنگار ما گزارش می‌دهد که چند روز است هوای اهواز به منتهی درجه گرم شده، گرچه شدت همه ساله در این فصل بمناسبت خرما پزان دیده می‌شود ولی موضوع گرمای امسال مطلب دیگری است و درجه حرارت به حدی بالا رفته که مردم بومی هم بدون یخ در نهایت ناراحتی و سختی  بسر می‌برند و برای به‌دست آوردن آن از اول صبح و به‌دنبال هم در شعبه‌های فروش یخ ایستاده‌اند. ولی مسأله یخ تنها با انتظار کشیدن و در گرما ایستادن حل نشده، بلکه نزاع‌ها و کتک کاری‌های مفصلی هم به‌دنبال دارد.
شخصی به‌نام نصرالله معموریان، خرازی فروش بر اثر شدت کتکی که برای یخ به او زده‌اند در بیمارستان جندی شاپور اهواز بستری است و دندان شخص دیگری در مشاجره یخ خرد شده است.جنجال یخ موجب گردید که مأموران فرمانداری نظامی در این قضیه مداخله نموده و ازدلال بازی و مداخله آنان جلوگیری نمایند و به همین نظر فرماندار نظامی به‌کارخانه ریسندگی اهواز رفته، در انبار یخ گشوده شد و یخ‌های موجود در انبار بین مردم تقسیم گردید و فرماندار نیز برای توزیع عادلانه یخ بین مردم همه روزه در شعبات فروش یخ حضور می‌یابد و با آنکه سه کارخانه کارون و ریسندگی و ژور یخ تهیه می‌نمایند، معذالک شدت گرما و وجود بازار سیاه و بیماران گرما زده موجب ترقی فوق‌العاده یخ شده و هر قالب که در سال گذشته به 14 ریال فروخته می‌شد، امسال تا 15۰ ریال معامله می‌گردد و در این دو روزه که فرماندار نظامی و مأموران فرمانداری و شهرداری در امر توزیع مداخله نموده‌اند، بازار سیاه از بین رفته و بالنتیجه روز پنجم مرداد پنج میهمانخانه و کافه اهواز به علت نداشتن یخ تعطیل گردید و اغلب کافه‌ها بستنی نداشتند.همچنین گزارش خبرنگار ما از اهواز حاکی است که اولیای شهرداری اهواز به هیچ وجه قادر نیستند جلوی اجحاف و تعدی یخ فروشان را بگیرند و همه روزه کتک کاری مفصلی سر خرید یخ در می‌گیرد و همین دیروز، زن حامله‌ای هنگام خرید یخ بر اثر فشار جمعیت سقط جنین کرد.
روزنامه مهر ایران-چهارشنبه ۱۰مردادماه 1335





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7428/16/552520/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها