سید عباس صالحی: فرهنگ و هنر می‌تواند از اعتیاد پیشگیری کند




سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در نشست تخصصی ویدیو کنفرانسی پیشگیری از اعتیاد و افتتاح پروژه‌های استانی که با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، با اشاره به دامنه شیوع اعتیاد گفت: پیشگیری از اعتیاد رابطه دوسویه‌ای با اقدامات فرهنگی دارد. او گفت: حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و فضای مجازی می‌تواند کار پیشگیری را آسان کند. صالحی یادآور شد: برخی آسیب‌ها فردی و برخی دیگر اجتماعی هستند، اعتیاد از جمله آسیب‌هایی است که در ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اثرات مخربی را بر جای می‌گذارد و همچنین منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طی سالیان گذشته، رویکردهای درمان، مقابله و پیشگیری را در حوزه مبارزه با مواد مخدر اجرا کرده‌ایم اما با توجه به بنیان طرح یاریگران زندگی، پیشگیری از اعتیاد را باید در اولویت کارهای خود قرار دهیم و با نگاه پیشگیرانه وارد حوزه اعتیاد شویم و همچنین زمینه‌های بروز اعتیاد را بررسی کنیم. او ادامه داد: آمارهای رسمی، تعداد مبتلایان به اعتیاد را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نشان می‌دهد اما در اصل با احتساب خانواده‌های این افراد، جمعیت ۸ تا ۱۰ میلیونی به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم با اعتیاد درگیر هستند. صالحی تأکید کرد: اگر بخواهیم جریان پیشگیری را بدرستی و با موفقیت پیش ببریم، باید از ۴ حوزه استفاده کنیم که حوزه اول فرهنگ و هنر است چرا که این حوزه می‌تواند کار پیشگیری را آسان کند. او حوزه دوم را رسانه و فضای مجازی برشمرد و گفت: پیام‌های غیر مستقیم اثربخشی بیشتری بر فرد نسبت به پیام‌های مستقیم دارند، لذا می‌توانیم از ابزار فرهنگ و هنر همچون هنرهای نمایشی و تجسمی در این حوزه استفاده کنیم که در حال حاضر نیز به‌دلیل جذابیت و غیر مستقیم بودن پیام‌ها، کارهایی انجام شده یا در حال انجام است. در حقیقت از این فضا، می‌توان پیام‌ها را از طریق کثرت و تکرار به گوش مخاطب رساند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه سوم را آموزش و پژوهش عنوان کرد و توضیح داد: این حوزه ارتباط مستقیمی با هنر و رسانه دارد و یکی از پژوهش‌هایی که داشتیم آن بود که فیلم‌هایی با محوریت اعتیاد چه تأثیری بر مخاطبان دارد.
وی حوزه دین را ضلع چهارم در پیشبرد برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد خواند و تأکید کرد: آموزه‌های دینی می‌توانند بر همه ضلع‌ها و محورهای دیگر هم تأثیر داشته باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7428/19/552531/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها